ניתוח החלפת מפרק ברך

send whatsapp messsage send FB messsage
צילום:freepik

מרביתנו מתמודדים עם כאבים שונים באזור הברך מסיבות שונות, כמו: כאב זמני הבא לאחר מאמץ, כאב מופשט או כאב מורכב יותר בעקבות שחיקת סחוס מפרק הברך, כאשר הסחוס של מפרך הברך נשחק, בדרך כלל תהיה גם תנועה מוגבלת באזור מפרק הברך ומכאן לביצוע פעולות תנועות שכיחות, כמו מתיחה של הרגל וכו'- הולכות ונעשות אפשריות פחות.

אחת מדרכי ההתמודדות הינה ניתוח החלפת מפרק ברך. איך הוא מתבצע, מהו ההליך השיקומי ואיך בכלל בוחרים מנתח מתאים- הכל במאמר הבא


למה צריך ניתוח החלפת מפרק ברך?


קהל היעד העיקרי השייך לתחום הניתוחי של החלפות ברך הוא המבוגרים. לפי נתונים, הגיל הממוצע בו בדרך כלל מבוצע ניתוח לצורך החלפה של הברך הוא 67.

חשוב להבהיר- לא כל כאב בברך, גם בגילאים מתקדמים, חייב להיות קשור רק למפרק הברך. בתחילה, יינתן טיפול שמרני: תרופות, תרגילי פיזותרפיה, שינויי הרגלים ועוד'. במידה והטיפולים השמרניים אינם מועילים- הזריקות התוך מפרקיות נכנסות לתמונה.


ניתוח החלפת מפרק ברך

ראשית כל, נתמקד בשאלת המיליון: הניתוח תחת הרדמה?

כן. ההרדמה עשויה להיות כללית, ותינתן דרך עמוד השדרה, או הרדמה הנעשית תחת קו המותן. המטפל הוא אורתופד מנתח שהוסמך לכך, והוא יבצע חתך בחזית ברך המטופל. לאחר מכן, האזור הנגוע בברך יוסר, ובקומו יוכנס מפרק ברך מלאכותי.

עיצוב עצמות הברך משתנה, לצורך החזקת המפרק החדש. מפרק זה יחובר אל עצם הירך, השוק ופיקת הברך באמצעות דבק או אמצעים אחרים עליהם יחליט הרופא המנתח.

מפרק הברך נוצר לאחר חיבור כלל החלקים המלאכותיים יחד ונתמך בשרירי וגידי הסביבה.


תהליך השיקום               

ההליך השיקומי המגיע לאחר החלפה של מפרק ברך כולל בדרך כלל תרגילי פיזותרפיה באופן הדרגתי, וזאת לצורך יצירת טווח תנועה רחב יותר וחיזוק שרירים.

חשוב להתייחס לנושא הפיזיותרפיה ברצינות ולבצע את התרגילים הנדרשים בעקביות.

בנוסף, יש ליטול תרופות לנוגדי קרישה הן בתקופת האשפוז והן אח"כ, למניעה של פקקת בוורידים.

גם כאן נדרשת אחריות, עקביות ושיתוף פעולה מצד המטופל, רק כך ניתן להגיע לתוצאות ניתוח טובות. התהליך הינו אומנם הדרגתי ומצריך סבלנות, אך- הסבלנות בהחלט משתלמת.


איך בוחרים רופא מטפל?

אז נכון שניתוח החלפת מפרק ברך הינו שכיח מאוד ובעל סיכויי הצלחה גבוהים, אך אין לשכוח שניתוח זה, נפוץ ככל שיהיה, הינו כירורגי הדרוש ידע ומומחיות רבה. לעומת זאת, אורתופד מנתח שאינו בעל ידע מספק וניסיון מעשי טוב, עשוי לפשל בהליך הניתוחי ולהוביל להחמרת המצב ולסבל רב.

לאור כך, סוגיית הבחירה של הרופא המטפל בהחלט מצריכה מחשבה ובדיקה- לטובתכם האישית. קחו נשימה, מלאו את מצברי הסבלנות שלכם והשקיעו בחיפוש תשובות לשאלות כמו כמה שנות ניסיון מציג הרופא, באיזו גישה רפואית הוא נוקט ומהם אחוזי ההצלחה שלו.

טיפול טוב יוביל לתוצאות טובות.


כתבות נוספות למקרה שפספסת...
יום רביעי | 15 דצמבר 2021
יום רביעי | 08 דצמבר 2021