הבית בדפנה, מכל הלב ועם כל הנשמה

ביקרנו ב ''בית בדפנה'', מרכז קהילתי יפהפה, רחב ידיים, המעניק לבני 50 פלוס שלל פעילויות מהנות ומעשירות – חוגים, טיולים וגם מופעים וערבי זמר ומופעל על טהרת המתנדביםביקרנו ב
send whatsapp messsage send FB messsage
משתתפי החוג לצרפתית נהנים מכל רגע (צילום: דני בלר)

היישוב עומר, בו מתגוררים למעלה מ-9,000 תושבים, מוכר כאחד האיכותיים והיפים בארץ, לא מעט בזכות מועצה מקומית אכפתית שהפכה אותו לפנינה ירוקה, כפרית ושקטה. כפי שביישוב ישנם גני ילדים, בית ספר יסודי ותיכון, הנחשבים מהמובילים בארץ בציונים ובהישגים הפדגוגיים, כך ישנה מסגרת לבני ה-50 פלוס, ''הבית בדפנה'', אשר חוגגת בקרוב 22 שנה. הבית מציע לבאים בשעריו שפע חוגים, פעילויות, טיולים ואירועים. הבית מחובר חזק לקהילה המקומית וכפי שהצוות מספר – הפעילות בו תוססת כל ימות השבוע.
 
כך למשל, כאשר ביקרנו בו באחד הבקרים במהלך השבוע, התקיימו בו חוג ל''עברבית'' – בו לומדים על השפה הערבית והדמיון שלה לשפה העברית, חוג לצרפתית מדוברת, חוג לשיח באנגלית ומשחקי שחמט בהדרכה מקצועית. במקום תערוכות מרתקות, דוגמה זו של פרופ' אנחל קנטור על בעלי מקצוע שנעלמו מהעולם וכן תצוגות קבע של פסלים, בהם יצירותיה של האמנית ענת לקפיש וציורים של אמני עומר, קיר הידרופוני בשיתוף מפעל נטפים שבקיבוץ חצרים, מופעים, מסיבות וטיולים. המועצה המקומית עומר מתקצבת את הפעילות הענפה, שמפרה את הקהילה המקומית ויוצרת עשייה מלהיבה.

מימין: המנהלת תיקי ביבר והמזכירה, ענת בלדינגר (צילום: דני בלר)
 
הינה דוגמא יפה, שמספרת לנו מנהלת הבית, תיקי ביבר: ''יש פרויקט המשותף עם תיכון עומר, של מחויבות אישית, במהלכו התלמידים מתנדבים מספר פעמים בשבוע בבית בדפנה. מוטי כהן, שהוא מדריך טיולים ומארגן אירועים בבית, הביא שולחן פינג פונג ואז התברר כי אחד התלמידים הוא שחקן מקצועי וכך יצא שנוצר חוג פינג פונג, בו התלמידים משחקים עם באי הבית. זה יוצר דבר נפלא: קודם כל עצם המשחק המהנה והחיבור הבין דורי. אחרי זה, התלמידים פוגשים את בני הבית ביישוב, בסופר, נוצרים קשרים נהדרים. הפעילות בבית בדפנה מפרה, דברים נוצרים, חוגים נולדים לבקשתם של בני המקום''.

עם הקהילה ולמענה

הבית רחב הידיים יפה ומזמין: מלבד חדרי החוגים, ישנה חצר רחבה וירוקה, בה מתקיימים מופעים. ''בימי הקורונה, מלבד תקופה קצרה שהיה סגר מוחלט, במהלכה קיימנו חוגים בזום, החצר שימשה לקיום החוגים באוויר הפתוח, תוך הקפדה על הוראות משרד הבריאות'', מספרת לנו ענת בלדינגר, מזכירת הבית בדפנה. החצר מארחת מופעים – ערבי זמר, מופעי מוזיקה – מג'ז ועד יוון, באווירה נהדרת. מוטי כהן מספר כי לאחד האירועים הוזמנה להקת ''ההדים'' הוותיקה והאהובה, שפשוט סחפה את הקהל. ''היה ערב נהדר וחברי הלהקה מאוד התרגשו והכינו עבורנו תוכנית מיוחדת''.

אוצרת התערוכות, האמנית פאולה עובדיה (צילום: דני בלר)

תיקי ביבר לפעמים מופתעת מהביקוש לחוגים: ''בהתחלה לא האמנתי שחוג סריגה יהיה להיט, אבל אז התברר לנו שזה תחביב מאוד מהנה''. חוג ''להיט'' אחר הוא חוג הגינון ויש מועדון ברידג' וחוג שיחות ביידיש. 
הבית בדפנה הוא גם בית לתערוכות אותן אוצרת האמנית פאולה עובדיה, שפסליה מעטרים לא מעט שטחים ציבוריים בבאר שבע (ליד בית החולים סורוקה ובכניסה לשכונת רמות למשל). 

''אני עושה את תפקידי בהתנדבות, שממלאת אותי שמחה. אני מאוד נהנית מהעשייה בבית בדפנה. כל תערוכה מרגשת. אני תמיד עובדת בשיתוף פעולה עם האמן, מקשיבה לו, שוקעת אל תוך היצירה שלו, כדי שהתערוכה תיטיב להציג אותו. זו הנאה גדולה, פעם אחר פעם. כאשר אני מכינה תערוכה, מבקרת בבית האמן, לומדת את היצירות, חושבת על הדרך המיטבית להציג אותן – אני פשוט שוכחת מהכל ומתמלאת שמחה גדולה, השמחה של ההתנדבות והעשייה, הידיעה כי מי שבאים בשערי הבית ייהנו מהתערוכה וחשוב להדגיש שראש המועצה מגיע לכל התערוכה ולאירועי הבית''.

לומדים על הידמיון בין השפות עברית וערבית (צילום: דני בלר)

אותה שמחה אפשר לחוש גם מבאי הבית לפעילויות השונות. ''עוד מעט החוג לצרפתית מתחיל'', אומרים לאחת המשתתפות שהגיעה ''על הדקה''. ''אל תדאג – לא יתחילו בלעדיי'', היא משיבה והחוג מתחיל – בנועם, באווירה נהדרת. הבית גם משמש במה לאמני עומר, בכל התחומים. בעומר חיים ציירים, פסלים, צלמים ויוצרי מוזיקה. עד כדי כך היישוב מבורך כישרונות, שיש בהם כדי למלא את הבית בתוכן במהלך השנה. 

מה עושים? מטיילים, לומדים ובעיקר - נהנים

בשיחה עם מנהלי ובאי המקום, מסכימים כולם כי המקום מעניק לבאים בשעריו הנאה רבה – בין אם זה בהתנדבות של חלק גדול מהצוות ובין אם זה המפגש החברתי, שיוצקים לתוכו תוכן איכותי. אל כל אלה, נוספים סיפורי החיים של באי המקום – אשר מתועדים במסגרת פרויקט של בית התפוצות, ''כולנו חלק מאותו סיפור''. באופן ממש אקראי, מספר לנו אחד מבאי המקום כי היה עד להגעת ספינת מעפילים ומישהי אחרת, שהכירה את בעלה מזה שנים בבאר שבע, ''כאשר העיר עוד הייתה קטנה ומאז אנחנו ביחד''. ''באי הבית מאוד אוהבים לטייל'', מספר מוטי כהן. ''עד כדי כך, שלפעמים, יוצאים כמה מחזורים לאותו יעד''. משתתפי הטיול נהנים מביקור במקומות מרתקים, מחברותא נהדרת וגם – מארוחה טובה המוזמנת להם מראש, על פי בחירתם.

על כוס קפה. שניים מותיקי היישוב עומר נהנים ממשחק שח בהדרכת אמן (צילום: דני בלר)

בלהה נועם אדם, מבאי הבית, מספרת: ''בין שבילים ובין בתים באחד מהרחובות עומד לו בית מוקף דשאים ופרחים. בעבר התרוצצו בו ילדים רכים, בהיותו "גן ילדים" והיום נכנסים אליו משלושה שערים פתוחים בני הגיל השלישי, סבים וסבתאות תושבי הישוב''.
''השנה הצטרפתי לפעילות ב ''הבית בדפנה'' - מרכז תרבות הפנאי בעומר לבני 50 פלוס. בעבר כשהוצע לי להצטרף הרמתי גבה וחשתי כנעלבת, מה יכול להציע לי המקום.... ובכן מה רבה הייתה טעותי "בזבזתי זמן", בזכות חברתי היקרה שאמרה לי "רק תקפצי ותתרשמי", "קפצתי" פעם אחת ונפקחו עיניי!! מאז אני "קופצת" כמעט מידי יום: לשמוע הרצאה, להקשיב למוסיקה, להשתתף בדיון, לטייל ולנסוע לאופרה''.

''יש במקום אווירה מיוחדת המושכת אליה את וותיקי היישוב''

''הבית בדפנה מהווה מסגרת תרבותית מעשירה, מהנה ומפיגה בדידות, בזכות העושים במלאכה על טהרת ההתנדבות הדואגים לקשת רחבה של נושאים מגוונים העונים לכל טעם תוך הקשבה והתחשבות, תמיד בחיוך רחב ובמסירות שאינה יודעת גבול''.
''אני מודה לתיקי אשר מנהלת ומאחדת את כולם, ענת המזכירה, זהבה חיון וזהבה פישר, לאה, עירית, יעקב, אסתי שמעון ומוטי. יישר כוח על פעילותכם''.

הבית נאה ומטופח, המנהלת תיקי ביבר ליד אחת מפינות הנוי (צילום: דני בלר)

''הבית בדפנה הוא מרכיב חשוב באיכות החיים שלי''

ואילו לאה גולדשטיין מספרת כי ''עבורי, הבית בדפנה מהוה מרכיב חשוב באיכות החיים שלי. חודשים אחדים לאחר שעברנו לגור בעומר בשנת 1999 פנתה אליי יוכבד מרקס וסיפרה לי על יוזמה של מספר תושבים, להקים מרכז לתרבות הפנאי בישוב. בראש הקבוצה היו, כמובן תושבי עומר ותיקים, לאה ואורי בוכמן. התמקמנו זמנית במבנה בית ספר דפנה, שעמד ריק. איש איש מהמתנדבים תרם מניסיונו ומיכולתו. וכך קמו יש מאין חוגים לאומנות, ומערכי הרצאות בנושאים שונים הייתה רוח של שמחת עשייה, של עידוד יוזמות, של "יחד". המועצה הרימה את הכפפה שיפצה את המבנה שהיה לפני כן גן ילדים, בנתה תוספת לבניין ומרחב ציבורי רחב, שמרנו את השם 'בית'''.

''במשך השנים התחלפו מנהלות. כל אחת העניקה לא רק מזמנה, אלא מאישיותה וניסיונה לקידום והרחבת הפעילות במקום. יצאנו לטיולים בארץ, ומי לא זוכר לטובה את הטיולים לחו"ל בהנהגת יוכבד? 
עם השנים והתרחבות המרכז נכנסו כוחות חדשים. תיקי לקחה על עצמה את הטיולים בארץ ורעיה את חו"ל. טיולים ונופשונים בארץ, ומגוון איכותי של טיולים לחו"ל, מעניקים גם לאנשים בודדים אפשרות להצטרף כחלק מקבוצה. מועדוני הברידג' והשח, תערוכות אמני עומר, הרצאות בנושאי אומנות, כל אלה בנוסף לאירועים, ללימוד שפות ועוד, משכו למועדון תושבים רבים, צעירים ומבוגרים''.

''הפעילות במרכז מעניקה איכות חיים ותחושה של השתייכות למקום ולתושביו. וזה המקום להודות למתנדבים, המעניקים מזמנם ויכולתם''.

מוטי כהן מנהל האירועים עם תיקי מנהלת הבית בדפנה (צילום: דני בלר)

עומר: חיי קהילה עשירים לבני 50 פלוס

''מועצת עומר מאוד קשובה לצרכי הגיל השלישי ביישוב. אני יכולה להגיד בוודאות שאין דבר שאבקש וגידו לי ''לא''. יש פה פעילות נפלאה ומבורכת, ענפה, מהנה ומעשירה'', מספרת זהבה חיון, רכזת הגיל השלישי במועצת עומר, תפקיד אותו היא ממלאה מזה 15 שנה.

''יש פה קהילה תומכת, המעניקה מכלול שירותים לבני הגיל השלישי, בהם שורדי שואה ומי שמרותקים לכיסא גלגלים. אנחנו מסיעים אותם לפעילויות, הכוללות מפגשים חברתיים על קפה ומאפה, פעילויות תרבות, חוגי קרמיקה, מפגשים והרצאות מרתקות. יש קשר נפלא עם תלמידי התיכון, במסגרת פרויקט ''מחויבות אישית''. בני הגיל השלישי, גם אלה המרותקים לכיסא, נהנים מקונצרטים. יש מדי יום חמישי את ''קפה אירופה'' וגם ''פניני מוזיקה''. העשייה באמת כל כך גדולה ומבורכת''.

זהבה מציינת לטובה את המועצה המקומית, שמקיימת פעילות רבת היקף למען הגיל השלישי, בין אם בבית בדפנה או במועדון ''סתיו הזהב'', בו חברים שורדי שואה מהיישוב. הפעילות יוצקת הנאה ומשמעות בשעות הפנאי של בני ה-50 בעומר, והיא בהחלט יוצאת דופן בקנה מידה ארצי. 

המרפסת המשקיפה אל הגן המטופח (צילום: דני בלר)​​​​​​​

''חלק מהפעילות שלי הינה במסגרת המועצה, חלקה היא בהתנדבות, את כולה אני עושה באהבה רבה, בסיפוק רב. לא אני הוא הסיפור – הסיפור הוא האנשים המגיעים לפעילות, שנהנים, שמחכים כל שבוע להגיע לחוגים, לאירועים, למפגשים, באמת היצע גדול – מותאם לכל אחד ואחת''.
ראש מועצת עומר, פיני בדש אומר שהוא שותף מלא לפעילות התוכן והעשייה הרבה במקום, מבקר כל שבוע בבית בדפנה ונהנה מהפעילות הרבה. ''בעקבות ההצלחה, הביקוש הרב למקום והפעילות האינטנסיבית היומית החלטתי להכפיל את תקציב הפעילות בשנה הבאה ובגלל חוסר מקום גם להרחיב את המקום. אני מודה לכל הפעילים הרבים בהתנדבות ובמיוחד לתיקי ביבר שמנצחת על התזמורת''. 

תודה לנסים ניר על עזרתו הרבה בהכנת הכתבה. 

כתבות נוספות למקרה שפספסת...
יום רביעי | 08 דצמבר 2021
יום שלישי | 07 דצמבר 2021