אחרי פגיעת הטילים: הבשורה הגדולה שקיבלה דימונה

ראש העיר בני ביטון הודיע כי לאחר חודשים של עבודה אושרה החלת חוק שיקום השכונות על זירת הפגיעה בדימונה. ההחלטה תאפשר לקדם פינוי-בינוי ושיקום עירוני במתחם יוספטל שנפגע במלחמה
שיתוף בווטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף בטוויטר שיתוף באימייל הדפסת כתבה
בני ביטון ראש עיריית דימונה על רקע שכונת יוספטל ומבני מגורים ותיקים לקראת פרויקט שיקום והתחדשות עירונית

ממשלת ישראל אישרה היום את קידום אזורי השיקום וההתחדשות הראשונים בעקבות נזקי המלחמה, ובהם גם מתחם יוספטל בדימונה. מדובר במהלך משמעותי עבור העיר, שיאפשר לקדם הליכי תכנון ושיקום מואצים במתחם שנפגע מירי טילים, במסגרת חוק שיקום נזקי מלחמה בדרך של התחדשות עירונית. 

ראש עיריית דימונה, בני ביטון, פרסם לאחר ההחלטה פוסט ברשתות החברתיות ובירך על המהלך. “איזה בשורות טובות!”, כתב ביטון. “היום אישרה ממשלת ישראל את החלת חוק שיקום השכונות על אזורי פגיעת טילי המלחמה וכמובן גם על זירת הפגיעה בדימונה”.

לדברי ביטון, ההחלטה מגיעה לאחר חודשים ארוכים של עבודה מול גורמי הממשלה והרשויות המקצועיות. בפוסט שפרסם ציין כי מאחורי ההחלטה עמדו “עבודה, דיונים, עמידה בתנאים ושיתוף פעולה עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, משרדי הממשלה, עמידר, גורמי הרווחה ובעיקר עם תושבי המתחם”.

המשמעות המעשית של ההחלטה היא פתיחת מסלול ממשלתי לקידום מהיר יותר של פרויקט פינוי-בינוי במתחם שנפגע. ביטון כתב כי ההחלטה “מאפשרת למדינה להשקיע משאבים משמעותיים בקידום פרויקט פינוי-בינוי במתחם שנפגע, ולהפוך את המקום שספג את אחת המכות הקשות ביותר לסמל של צמיחה והתחדשות”.

על פי הודעת משרד הבינוי והשיכון שפורסמה בכלי התקשורת, הממשלה אישרה היום שורת הכרזות ותיקוני הכרזה במסגרת הוותמ״ל, בהיקף כולל של כ-47 אלף יחידות דיור ברחבי הארץ. מתוכן, כ-22 אלף יחידות דיור במסלולי התחדשות עירונית וכ-25 אלף יחידות דיור במסלולי בנייה חדשה. 

לצד תוכניות ענק בערים נוספות, אושרה לראשונה הכרזה על ארבעה אזורי שיקום והתחדשות בעקבות נזקי המלחמה: רחובות, ערד, דימונה ותל אביב. בין המתחמים שאושרו נמצאים מתחם טלר ביל״ו ברחובות, מתחם טללים בערד, שכונת יוספטל בדימונה ומתחם יהודה הלוי בתל אביב. 

בדימונה, ההחלטה נוגעת לאחד המתחמים הרגישים ביותר בעיר מאז הפגיעה במהלך המלחמה. מעבר לשיקום הפיזי של המבנים, מדובר במהלך שיכול להפוך את האזור למתחם מגורים חדש יותר, ממוגן יותר ובעל תשתיות משודרגות. עם זאת, הדרך עד לביצוע בפועל עדיין כוללת שלבי תכנון, רישוי, הסכמות, ליווי דיירים והתקדמות מול הגופים הממשלתיים.

שר הבינוי והשיכון חיים כץ אמר בעקבות אישור המהלך כי המדינה ממשיכה להסיר חסמים בירוקרטיים ולהאיץ את הליכי התכנון, וכי לראשונה מיושם חוק השיקום כדי לאפשר למשפחות שאיבדו את ביתן במלחמה לחזור לשגרה בתנאים משופרים. 

ביטון הודה בפוסט לראש הממשלה, לשר השיכון, לשר האוצר, לשותפים במשרדי הממשלה, לאגף ההנדסה בעירייה ולכל מי שפעל לקידום ההחלטה. “זו בשורה חשובה לתושבי המתחם ולדימונה כולה”.

בסיום דבריו הדגיש ראש העיר כי העירייה תמשיך ללוות את התושבים לאורך התהליך: “אנחנו ממשיכים לעבוד, ללוות את התושבים בכל שלב ולעשות הכול כדי שההחלטה שהתקבלה היום תהפוך במהרה לבתים חדשים, בטוחים ואיכותיים יותר עבור תושבי העיר”.