סערה סביב בתי הכנסת בשכונות החדשות בבאר שבע

בישיבת ההנהלה עלו טענות על צביון בתי הכנסת בכלניות, סיגליות ושכונת הפארק, וראש העיר השיב כי ההקצאות נעשו כחוק.
שיתוף בווטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף בטוויטר שיתוף באימייל הדפסת כתבה
בית כנסת שכונתי חדש בבאר שבע על רקע דיון ציבורי סביב צביון בתי הכנסת בשכונות החדשות.

דיון רגיש במיוחד התקיים בישיבת הנהלת עיריית באר שבע סביב בתי הכנסת בשכונות החדשות בעיר, בהם כלניות, סיגליות ושכונת הפארק. חבר ההנהלה עו"ד אמנון כהן העלה טענות שקיבל מתושבים, שלפיהן בחלק מהשכונות קיימת תחושה כי בתי הכנסת אינם משקפים את אופי רוב התושבים.

כהן טען כי תושבים בשכונות החדשות פנו אליו בטענה שהם מתקשים להתפלל בבית הכנסת השכונתי משום שהוא מתנהל בנוסח שאינו מתאים להם. לדבריו, כאשר שכונה חדשה מתאכלסת, יש להתאים את צביון בית הכנסת לפרופיל הקהילה המקומית ולאפשר לתושבים להתפלל בנוסח הקרוב לליבם.

במהלך הדיון עלתה במיוחד סוגיית בתי הכנסת המזוהים עם חב"ד. כהן הדגיש כי אין לו ביקורת על תנועת חב"ד עצמה, אותה הגדיר כתנועה מבורכת, אלא על השאלה האם בית כנסת שכונתי צריך להתנהל לפי צביון של קבוצה אחת כאשר רוב המתפללים מבקשים נוסח אחר.

ראש העיר רוביק דנילוביץ' דחה את הטענה כאילו ההקצאות נעשו באופן לא מסודר. לדבריו, ההקצאות לבתי הכנסת בשכונות החדשות עברו הליכים מסודרים, הובאו לאישור המועצה, וכללו שיח עם נציגויות התושבים בשכונות. דנילוביץ' הסביר כי העירייה ביקשה מראש מנציגי השכונות להקים עמותות או לבחור גוף שינהל את בית הכנסת, כדי שהציבור המקומי יהיה חלק מהתהליך.

ראש העיר הוסיף כי העירייה בחרה בשנים האחרונות לבנות בעצמה בתי כנסת בשכונות החדשות, מתוך תפיסה שבית כנסת הוא מוסד קהילתי בסיסי, בדומה לבית ספר, גן ילדים או מרכז קהילתי.

בדיון עלתה גם פרשת בית הכנסת בכלניות. דנילוביץ' ושמעון טובול ציינו כי סביב המקום התנהלו מחלוקות פנימיות קשות בין מתפללים. טובול אמר כי הוא מכיר את הרב עדי אהרונוב מחב"ד וכי לדבריו נעשה לו עוול, בעוד שיש לו תמיכה רחבה בקרב חלק מתושבי השכונה.

חבר המועצה יאיר תורתי התייחס לשכונת סיגליות ואמר כי במקרה שם, לפי דבריו, התושבים עצמם היו מעורבים בבחירת הרב ובניהול העמותה, וכי בית הכנסת מתנהל בנוסח ספרדי אף שהרב משתייך לחב"ד.

היועץ המשפטי של העירייה, עו"ד חיים טורקל, הסביר כי הקצאות אינן ניתנות לאנשים פרטיים אלא לעמותות, וכי העירייה נשארת בעלת הנכס. לדבריו, העמותה מקבלת רשות שימוש במבנה או בקרקע, בדומה לזכות שכירות, בכפוף לתנאים שנקבעים בהסכם ובנוהל ההקצאות.