456 רכבים נטושים פונו מבאר שבע בשנה אחת
עיריית באר שבע מציגה עלייה משמעותית בטיפול ברכבים נטושים וגרוטאות רכב ברחבי העיר. בישיבת הנהלת העירייה הוצג סיכום פעילות אגף הפיקוח לשנת 2025, ממנו עולה כי העירייה טיפלה באלפי אירועים הקשורים לרכבים נטושים.
מנהל אגף הפיקוח, בני מגרלישוילי, הציג בדיון את ממדי התופעה והסביר כי רכבים נטושים אינם רק מפגע אסתטי. לדבריו, הם תופסים מקומות חניה, פוגעים במרחב הציבורי, עלולים להוות סכנה בטיחותית ולעיתים הופכים למוקדי לכלוך והזנחה.
על פי הנתונים שהוצגו, בשנת 2024 טיפלה העירייה ב-2,371 אירועים שנפתחו במוקד 106 או אותרו על ידי הפקחים. בשנת 2025 המספר זינק ליותר מ-3,104 אירועים, עלייה של 31%.
העלייה המשמעותית ביותר נרשמה בפינוי בפועל של רכבים. בשנת 2024 נגררו 203 רכבים נטושים וגרוטאות, ואילו בשנת 2025 נגררו 456 כלי רכב. מדובר בעלייה של 125% בפעילות הפינוי.
מגרלישוילי הסביר כי הטיפול ברכב נטוש מחייב הליך מסודר על פי חוק. העירייה מאתרת את הרכב, בודקת את מצבו, מצמידה התראה, מאתרת את בעל הרכב, שולחת מכתבים רשומים ובמידת האפשר גם יוצרת קשר טלפוני. רק לאחר השלמת ההליך החוקי, ובמקרים המתאימים, הרכב נגרר.
לדבריו, חלק מהרכבים הנטושים שייכים לתושבי חוץ. באר שבע, כעיר מטרופולינית עם מוסכים רבים, מושכת אליה בעלי רכבים שמגיעים לתיקון, מגלים כי עלות התיקון גבוהה משווי הרכב, ומשאירים אותו בעיר.
הרכבים שנגררים מועברים לחניון עירוני בעמק שרה שנמצא בשליטת העירייה. בהמשך, לאחר השלמת ההליך, הרכבים נמכרים כגרוטאות לחברה זכיינית של המשרד להגנת הסביבה, שמותר לה להעביר אותם לגריטה בלבד.
בשנת 2024 הכניסה העירייה כ-76 אלף שקל ממכירת גרוטאות, ובשנת 2025 ההכנסות עלו לכמעט 200 אלף שקל.
עלתה גם שאלה משפטית מצד חבר ההנהלה עו"ד אמנון כהן, שביקש להבין כיצד העירייה רשאית למכור רכב שהוא נכס פרטי. היועץ המשפטי של העירייה, עו"ד חיים טורקל, הפנה לסעיף בחוק שמירת הניקיון, שלדבריו מאפשר זאת לאחר השלמת ההליך המתאים.
העירייה מגבירה את הטיפול באחד המפגעים הבולטים בשכונות, במיוחד במקומות שבהם מצוקת החניה מורגשת. לצד זאת, העירייה מדגישה כי כל פינוי חייב להתבצע בזהירות משפטית, כדי למנוע תביעות מצד בעלי רכבים.














































