דוכני הפרחים הפיראטיים בבאר שבע על הכוונת- העירייה בוחנת הסדרה מחודשת

אחרי כמעט שלושה עשורים בלי עדכון מסודר, הנהלת העירייה דנה בהסדרת מכירת הפרחים בצמתי העיר באר שבע.
שיתוף בווטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף בטוויטר שיתוף באימייל הדפסת כתבה
דוכן פרחים ברחוב בבאר שבע בערב שבת, על רקע דיון בעירייה להסדרת רוכלות הפרחים בעיר.

הנהלת עיריית באר שבע דנה בישיבתה האחרונה באחד הנושאים שמלווים את המרחב הציבורי בעיר במשך שנים: דוכני מכירת הפרחים בערבי שבת, חגים, ימי זיכרון ואירועים מיוחדים.

את הנושא העלה סגן ראש העיר שמעון טובול, שביקש לקדם בחינה מחודשת של תחום רוכלות הפרחים בעיר. לדבריו, ההסדרה האחרונה בנושא נעשתה לפני כ-27 שנה, בתקופה שבה באר שבע הייתה שונה לחלוטין מבחינת גודל האוכלוסייה, פריסת השכונות, עומסי התנועה והצרכים המסחריים.

בדיון נטען כי מצד אחד קיימת דרישה מצד תושבים למוקדי מכירת פרחים נגישים, במיוחד לפני שבתות וחגים. מצד שני, היעדר הסדרה עדכנית יוצר בעיות בשטח: דוכנים שמוצבים במקומות לא מתאימים, פגיעה אפשרית בהולכי רגל, חסימת מדרכות, אי אחידות באכיפה ותחרות מול חנויות ומשתלות שפועלות כחוק ומשלמות ארנונה.

ראש העיר רוביק דנילוביץ' התייחס לנושא בחריפות ואמר כי מדובר באחד הנושאים הרגישים והנפיצים בעיר. לדבריו, העירייה לא יכולה לאפשר מצב שבו דוכני רוכלות הופכים בפועל ל"קניונים של פרחים" על מדרכות, במיוחד כאשר בסמוך פועלים עסקים מסודרים שמשלמים מיסים ועומדים בדרישות החוק.

במהלך הדיון סיפר מ"מ וסגן ראש העיר שלומי נומה כי שמע טענות מבעלי משתלות בעיר, שלדבריהם הם נדרשים לשלם ארנונה, להעסיק עובדים ולעמוד בכללי החוק, בזמן שמולם נפתחים דוכנים לא מוסדרים.

טובול הדגיש כי מטרת המהלך אינה לפגוע במוכרי הפרחים, אלא להסדיר את הפעילות בצורה שתשרת גם את הציבור, גם את בעלי העסקים וגם את גורמי הפיקוח. לדבריו, יש לבחון נקודות מכירה באזורים שבהם אין משתלות או חנויות פרחים סמוכות, תוך שמירה על מעבר בטוח, נגישות וסדר ציבורי.

בדיון עלה גם נושא מכירת פרחים בימי זיכרון, כאשר חבר ההנהלה עידו אטיאס ביקש לתת את הדעת על מקרים שבהם משפחות שכולות נדרשות לשלם סכומים גבוהים עבור זרי פרחים סמוך לבתי העלמין.

בסיום הדיון הוחלט להקים צוות מקצועי שיבחן את הסוגיה. בצוות יהיו היועץ המשפטי של העירייה עו"ד חיים טורקל, מנהל אגף הפיקוח בני מגרלישוילי ומנהלת אגף רישוי עסקים ואירועים עו"ד חופית עובדיה אלוש. הצוות צפוי לבחון את הנושא ולהציג עדכון בישיבת ההנהלה הבאה.

העירייה מבקשת לעבור ממצב של אכיפה נקודתית ובלבול בשטח, למתווה מסודר שיקבע איפה מותר למכור, מתי, באיזה גודל דוכן ובאילו תנאים.