בשורה לנהגים? אלה עבירות התנועה שיימחקו לכם - ואלה שיוחמרו

ועדת הכלכלה אישרה את התקנות שמחילות את שיטת הניקוד גם על הפרות תעבורה מנהליות. בעקבות דרישת יו"ר הוועדה דוד ביטן, עבירות של עד 6 נקודות לנהגים ברכב פרטי יהיו תקפות לשנה אחת בלבד. מנגד, יוחמר הניקוד על
שיתוף בווטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף בטוויטר שיתוף באימייל הדפסת כתבה
נהג בכביש עירוני על רקע רמזור ותמרורי תנועה בעקבות שינוי שיטת הניקוד בעבירות תעבורה צילום: משטרת ישראל

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום את התקנות החדשות שמחילות את שיטת הניקוד גם על הפרות תעבורה מנהליות. מדובר במהלך שמותאם ליישום חוק הפרות תעבורה מנהליות, שנכנס לתוקף ב-8 בפברואר השנה, ומשנה את הדרך שבה יירשמו נקודות לנהגים בגין עבירות תנועה.
האישור התאפשר לאחר שמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים הגיש לוועדה נוסח מתוקן של התקנות, בעקבות דרישת היו"ר ביטן להקל על נהגים בעבירות קלות. לצד זאת, אישרה הוועדה גם את בקשת משרד התחבורה להחמיר את הניקוד על שורה של עבירות מסכנות חיים.

לפני כשבועיים סירב ביטן לאשר את התקנות, עד שמשרד התחבורה יעמוד בהתחייבות שנתן בעת חקיקת חוק הפרות תעבורה מנהליות, להקל בניקוד על עבירות קלות. בדיון היום שאל ביטן את נציגת משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, האם המשרד עמד בהתחייבות לוועדה. ראובני השיבה: 'לא ב-100%, אבל קרוב לזה'.

על פי התקנות שאושרו, לנהגי רכב פרטי תינתן הקלה משמעותית: בעבירות של עד 6 נקודות, הנקודות יהיו תקפות לשנה אחת מיום ביצוע העבירה, במקום שנתיים כיום. עבירות של 8 או 10 נקודות יהיו תקפות לשנתיים.
הקלה נוספת שנכללה בתקנות נוגעת למקרה שבו נהג נתפס באותו אירוע על כמה הפרות תעבורה. במקרה כזה, יירשמו לחובתו רק הנקודות של ההפרה החמורה מביניהן, ולא צבירה של כלל הנקודות מכל ההפרות יחד.

בנוסף, אושרה הפחתת ניקוד במספר עבירות קלות, בהן עבירה של רישיון נהיגה לא תקף. שינוי נוסף קובע כי הניקוד על כניסה לצומת שאי אפשר לפנות אותה יופחת מ-6 נקודות לאפס.
מנגד, הוועדה אישרה החמרה בניקוד על עבירות חמורות ומסכנות חיים. בין היתר, הניקוד על אי ציות לרמזור אדום, אי מתן זכות קדימה להולך רגל במעבר חציה, שימוש בטלפון סלולרי בזמן נהיגה ונסיעה בשולי הדרך יעלה מ-8 נקודות ל-10 נקודות.

חלק מהשינויים ייכנסו לתוקף במועדים שונים. עדכוני הניקוד עצמם, כלומר הפחתה או העלאה של מספר הנקודות בגין עבירה, צפויים להיכנס לתוקף כ-30 יום לאחר פרסום התקנות ברשומות. לעומת זאת, השינוי הנוגע לקיצור תקופת התוקף של הנקודות צפוי להיכנס לתוקף כשנה לאחר פרסום התקנות, בשל הצורך בהיערכות מערכתית מיוחדת.
בדיון נשמעו גם הסתייגויות מצד נציגי ציבור וארגונים מקצועיים. משה בקר קרא לבצע מחקר מלווה שיבחן את השפעת המעבר להפרות מנהליות על הבטיחות בדרכים ועל שיטות האכיפה. לדבריו, יש לבחון גם את האפשרות שהמעבר לאכיפה מנהלית ואלקטרונית יפגע במרכיב החינוכי וההסברתי של מפגש שוטר-נהג.

סמנכ"ל עמותת אור ירוק, עוז דרור, ביקש לפרסם לציבור נתונים על יישום החוק ועל השפעתו בפועל. נציגת משרד המשפטים, עו"ד מרגנית לוי, השיבה כי בית הדין המנהלי פעיל, אך מוקדם עדיין להסיק מסקנות לאחר ארבעה חודשים בלבד של יישום החוק. לדבריה, הנתונים יוצגו לאחר תקופת יישום משמעותית יותר.
בדיון עלתה גם ביקורת מצד נציגי הנהגים המקצועיים. יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, ונציג לשכת עורכי הדין, עו"ד כפיר דור, טענו כי התיקון אינו נותן מענה מספק לנהגים מקצועיים ולמצוקת כוח האדם בענפי ההובלה וההסעות.

בן הרוש התריע כי החמרת שיטת הניקוד עלולה להחריף את המחסור בנהגים מקצועיים. עו"ד דור טען כי חלק מההבטחות שניתנו לוועדה, בהן הבחנה בין נהגים מקצועיים לנהגי רכב פרטי והקלה בעבירות של 4 נקודות, לא קיבלו מענה מספק בנוסח שאושר.

סוגיה נוספת שנדונה נגעה להעברת מידע לקציני בטיחות בתעבורה. עו"ד ניסים אזרן, המייצג את איגוד קציני הבטיחות, טען כי נדרשת הסדרה שתאפשר לקבל מידע מלא יותר על עבירות והפרות של נהגים מקצועיים. נציגת משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, הסבירה כי הנושא מצוי במחלוקת מתמשכת מול משרד המשפטים, בשל מגבלות הנוגעות למסירת מידע פלילי.

יו"ר הוועדה ביטן ביקש ממשרד התחבורה וממשרד המשפטים להעביר תשובות בכתב בסוגיה זו, ולשקול תיקון חקיקה אם הדבר נדרש.

התקנות שאושרו מבקשות לאזן בין שני צרכים: מצד אחד, הקלה על נהגים בעבירות קלות ומניעת צבירת נקודות מכבידה מדי בשל הפרות מנהליות. מצד שני, החמרת הענישה הניקודית על עבירות שמסכנות חיים באופן ישיר, ובראשן חציית רמזור אדום, אי מתן זכות קדימה להולכי רגל, שימוש בטלפון בזמן נהיגה ונסיעה בשוליים.

עבור הנהגים, המשמעות ברורה: עבירות קלות מסוימות יימחקו מהר יותר מהמרשם הניקודי, אך עבירות מסוכנות יקרבו את הנהג מהר יותר לסנקציות של משרד הרישוי, בהן קורסי נהיגה נכונה, מבחנים חוזרים ואף פסילת רישיון במקרים של צבירה גבוהה.