אלפי בדואים צפויים להפגין בבאר שבע בחמישי נגד הריסות הבתים. בן גביר: 'המדיניות שלי תימשך'
המתיחות סביב מדיניות האכיפה וההריסות בנגב צפויה להגיע השבוע אל לב באר שבע: ביום חמישי, 25 ביוני 2026, בשעה 10:00 בבוקר, צפויה להתקיים מחאה מול משרדי רשות הבדואים, בפינת הרחובות רגר ומצדה בעיר.
המארגנים מכנים את ההפגנה 'מחאת עמוד הבית', וקוראים לציבור הרחב, יהודים וערבים, צעירים ומבוגרים, להגיע ולהביע סולידריות עם משפחות בנגב המתמודדות, לדבריהם, עם הריסות בתים וחשש לעתידן.
בהודעת ההזמנה להפגנה נכתב: 'בימים שבהם משפחות רבות בנגב מתמודדות עם הריסות בתים ועם חשש לעתידן, חשוב להשמיע קול ברור למען צדק, שוויון וכבוד האדם'. עוד נכתב כי המחאה נועדה להביע התנגדות למדיניות ההריסה והעקירה, ולקרוא להגנה על זכויות אדם, צדק חברתי ועתיד משותף.
המארגנים מדגישים כי המחאה מיועדת לכל מי שמאמין בזכות לחיים בכבוד ובביטחון. לדבריהם, 'הנוכחות שלכם היא מסר חשוב של סולידריות, אחריות אזרחית ושותפות במאבק למען זכויות אדם, צדק חברתי ועתיד משותף לכולנו'.
מנגד, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פרסם תגובה חריפה לקראת ההפגנה הצפויה, והבהיר כי המחאה לא תשנה את מדיניות האכיפה שהוא מוביל בנגב.
בן גביר מסר: 'עודכנתי כי בחמישי בבוקר צפויה להתקיים הפגנת ענק מול משרדי הרשות הבדואית בנגב, במחאה על מדיניות האכיפה וההריסות שאני מוביל. יש לי מסר ברור למפגינים: לא תרתיעו אותי. אני אמשיך להוביל מדיניות נחושה נגד הבנייה הבלתי חוקית בנגב'.
לדברי בן גביר, עד כה נהרסו למעלה מ-5,000 מבנים בלתי חוקיים, והוחזרו למדינת ישראל שטחים בהיקף של תל אביב וגבעתיים יחד. הוא הוסיף: 'מי שבונה בניגוד לחוק צריך לדעת דבר אחד: הבנייה הבלתי חוקית לא תשתלם, ובית שנבנה בניגוד לחוק נמצא בסכנת הריסה. זו המדיניות שלי, והיא תימשך. שום הפגנה לא תשנה אותה'.

המחאה הצפויה בבאר שבע מציפה מחדש את אחת הסוגיות הנפיצות ביותר בנגב: המתח בין אכיפת חוקי התכנון והבנייה לבין מצוקת הדיור, ההסדרה וההכרה ביישובים הבדואיים. מצד אחד, הממשלה וגורמי האכיפה מדגישים את הצורך במשילות, באכיפה ובהפסקת הבנייה הבלתי חוקית. מצד שני, פעילים ותושבים טוענים כי ללא פתרונות הסדרה, תכנון ודיור, מדיניות ההריסות מחריפה מצוקה חברתית עמוקה.
הבחירה לקיים את המחאה מול משרדי רשות הבדואים בבאר שבע אינה מקרית. עבור המוחים, מדובר במוקד סמלי של מדיניות ההסדרה והאכיפה בנגב. עבור הממשלה, מדובר באחד הכלים המרכזיים לקידום מדיניות הקרקע, התכנון והמשילות באזור.
לקראת יום חמישי צפויה דריכות באזור משרדי הרשות, כאשר המחאה עשויה למשוך אליה פעילים חברתיים, נציגים מהחברה הבדואית ותומכים ממגוון קבוצות. בשלב זה לא נמסר על שינויים בהסדרי התנועה באזור, אך בשל מיקום המחאה בלב ציר עירוני מרכזי בבאר שבע, ייתכנו עומסים מקומיים.
מהמועצה לכפרים הלא מוכרים בנגב נמסר בתגובה להודעת בן גביר בעניין ההפגנה ביום חמישי:"השר בן גביר הוא גם ליצן וגם שקרן. ליצן, כי להאמין ששלטון החוק חשוב לשר עבריין, החבר בקואליציית חשודים ונאשמים ומגבה טרוריסטים יהודים, זו בדיחה. שקרן, כי שטח ת"א וגבעתיים הוא 55 קמ"ר והשטח שפונה בנגב הוא לכל היותר 2 קמ"ר. רוב קרבנות ההריסות חיים בין השברים ולא הולכים לשום מקום. משילות אין כאן, רק זריעת כאוס ורישוש אנשים בסכום מצטבר של 250 מיליון שקל - העלות הישירה לכ-2,500 משפחות שאיבדו את בתיהן. אם מישהו חושב שזה מגביר יציבות, יש לנו שר עבריין לביטחון פנים למכור לו. הפתרון היחיד הוא משילות של בנייה, פיתוח ואספקת שירותים שוויונית".










































