יאסו, באר שבע! האם בקרוב נטוס לאתונה משדה תימן?

התוכנית להרחבת שדה תימן כמנחת אזרחי קורמת עור וגידים – וכוללת אפשרות לטיסות בינלאומיות ליעדים קרובים. האם בקרוב נוכל לעלות על טיסה ישירה מבאר שבע ליוון?
send whatsapp messsage send FB messsage
יאסו, באר שבע! האם בקרוב נטוס לאתונה משדה תימן? צילום: עיריית באר שבע

שדה תעופה אזרחי בנגב? באר שבע ובני שמעון מקדמות את הפיכת שדה תימן למרכז תעופה
המגעים מתקדמים: בכירי העירייה נפגשו עם נציגי משרד הביטחון ורשות התעופה האזרחית כדי לדון בפיתוח השדה. האם זה הפתרון שיאפשר כבר בקרוב טיסות ישירות מבאר שבע ליוון?
האם באר שבע בדרך להפוך למרכז תעופה משמעותי בדרום? היום (ראשון) התקיים מפגש חשוב בין ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', ראש מועצת בני שמעון, משרד הביטחון, רשות התעופה האזרחית ונציגי חברת 'עיט' – מפעילת מנחת שדה תימן. המפגש עסק בקידום השדה כמנחת אזרחי שיוכל לשמש לטיסות מסחריות, ואולי כבר בעתיד הקרוב – לטיסות בינלאומיות קצרות.
הדיון מהווה עוד שלב בתוכנית המתפתחת להפוך את שדה תימן לנקודת תעופה אזורית, שתספק שירותי טיסה לנוסעים ותשמש כמנוע צמיחה כלכלי לאזור הנגב. "מדובר בפוטנציאל אדיר להתפתחות באר שבע והנגב", כתב דנילוביץ' לאחר המפגש.

תוכנית מעשית – או רק חזון?
על פי גורמים המעורבים בתוכנית, שדרוג שדה תימן כבר נמצא בשלב תכנון מתקדם, ואינו רק בגדר הצעה רעיונית. עיריית באר שבע והמועצה האזורית בני שמעון מקדמות תב"ע (תוכנית בניין עיר) חדשה, שתאפשר את הארכת מסלול ההמראה והנחיתה, הקמת טרמינל קטן והוספת מבני תפעול.
כיום, שדה תימן הוא מנחת המשמש לתעופה קלה – מטוסים פרטיים, דאונים, מצנחי רחיפה וצניחה חופשית. בעבר, פעלו ממנו טיסות סדירות לאילת ותל אביב, אך אלו הופסקו בשל ביקוש נמוך. אך כעת, בעקבות גידול האוכלוסייה באזור והצורך בהקלת עומסי תנועה, ישנו רצון לחדש טיסות פנים-ארציות ואף טיסות שכר לחו"ל.
אחד היעדים האפשריים שכבר נבדקים: אתונה. לפי הערכות, אם תשתיות השדה יורחבו כמתוכנן, יהיה ניתן להפעיל טיסות ישירות ליוון, קפריסין ואפילו מזרח אירופה, בדומה לטיסות שמופעלות מנמל התעופה חיפה. עם זאת, בשלב זה אין עדיין אישור רשמי לכך.

מהן ההשלכות הכלכליות של הקמת שדה תעופה בדרום?
קידום שדה תעופה אזרחי בבאר שבע עשוי להביא תועלת כלכלית משמעותית לנגב. גורמי העירייה ומשרד התחבורה מציינים כי הפרויקט ייצור מקומות עבודה חדשים במגוון תחומים – תפעול, תחזוקה, אבטחה ושירותי קרקע – ויהפוך למוקד משיכה להשקעות פרטיות.
בנוסף, הוא יקל על תושבי הדרום בטיסות לחו"ל, וימנע מהם את הצורך לנסוע לנתב"ג. שדה תעופה אזורי קרוב יהפוך את באר שבע למרכז תחבורתי, ויפתח אפשרויות חדשות לתיירות הנכנסת.
התוכנית להרחבת שדה תימן מתקיימת במקביל למאבק רב-שנים להקמת שדה תעופה בינלאומי בנבטים. מזה עשורים מתנהל ויכוח האם נמל תעופה משלים לנתב"ג צריך לקום בדרום, ובשנים האחרונות נבטים הוצע כאופציה המועדפת.
למרות זאת, שדה תימן אינו מתיימר להחליף את נמל נבטים, אלא לשמש כשדה תעופה משלים קטן יותר. בעוד שנבטים מתוכנן לקלוט מיליוני נוסעים בשנה, שדה תימן מיועד לפעול בהיקף מצומצם יחסית, בדומה לנמל התעופה בחיפה.

למרות ההתלהבות המקומית, היוזמה נתקלת בכמה סימני שאלה:
•    אישורים רגולטוריים – הרחבת השדה דורשת אישור רשות התעופה האזרחית ומערכת הביטחון.
•    כדאיות כלכלית – קיים ספק האם יהיה ביקוש מספק לטיסות, בדומה לכשלונו של נמל רמון באילת.
•    שיקולים ביטחוניים וסביבתיים – קרבת השדה לבסיסי צה"ל והחשש ממטרדי רעש לתושבים עלולים לעכב את התהליך.

סיכום – באר שבע בדרך לאתונה?
מפגש העבודה שהתקיים היום בעיריית באר שבע מסמן צעד משמעותי לקידום שדה תימן כאלטרנטיבה אזורית לתעופה אזרחית. האם כבר בשנים הקרובות נוכל לעלות על טיסה ישירה מבאר שבע ליוון? כרגע התוכנית נמצאת בתהליך תכנון מתקדם, אך עוד ארוכה הדרך לאישור סופי.