גם אחרי 45 שנה, אין תשובה למה שדה התעופה בנבטים לא קם

ההחלטה להקים שדה תעופה בינלאומי בנבטים אושרה לפני 45 שנה. היום, שלישי, נערך דיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, במהלכו התברר כי חלופת נבטים כלל לא נבדקה
send whatsapp messsage send FB messsage
גם אחרי 45 שנה, אין תשובה למה שדה התעופה בנבטים לא קם נבטים, שדה התעופה שממתין 45 שנה להקמתו (הדמיה, מתוך סרטון תדמית / שימוש הוגן עלך פי סעיף 27 א')

ההחלטה להקים שדה תעופה בינלאומי בנבטים אושרה לפני 45 שנה, אך לא יושמה עד היום, בעיקר בשל התנגדות גורמים בצה''ל, מסיבות מבצעיות.

היום, שלישי, נערך דיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, שיזמה יו"ר סיעת מרצ ח"כ מיכל רוזין יחד עם ח"כים נוספים. במהלך הדיון, הודה ראש חטיבת התכנון במשרד הביטחון כי לא בוצעו הסקרים הנדרשים לחלופת נבטים – מכיוון שזה לא מתיישב עם ''הרצונות של חיל האוויר''.

"עד היום אף אחד לא אמר איך כן, אמרו רק למה לא", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ בן ברק, שהנחה את משרד הביטחון לבחון מה צריך לעשות כדי לאפשר את הקמת השדה

ראש חטיבת התכנון במשרד הביטחון, צביקה קרמן, הודה במהלך הדיון כי לא ביצע את החלטת הממשלה המפורשת לבחינת הקמת שדה תעופה בין לאומי בנבטים, בשם האינטרסים של חיל האוויר. כתבה בנושא פורסמה לראשונה בלעדית בברנז'ה חדשות באר שבע והנגב.

וידאו: הדיון המלא בוועדת החוץ והביטחון (צילום: ערוץ הכנסת / שימוש הוגן על פי סעיף 27 א')
​​​​​​​


"הסקר לא מתקדם כי לא התקדמנו איתו", הבהיר קרמן. "יש שם נתונים שאין לנו ולא התנענו את עבודת האיסוף שלהם, מתוך ראייה והבנה שזה לא יודע לחיות ביחד", הוסיף, בהתייחסו לאפשרות של הפעלת שדה תעופה אזרחי במקביל לבסיס חיל האוויר בנבטים. זו הפעם הראשונה שנציג רשמי מודה שמנהל התכנון לא קידם את חלופת נבטים והתעלם מהחלטת הממשלה בנושא.

יו"ר הוועדה, ח"כ רם בן ברק (יש עתיד), הנחה את משרד הביטחון וחיל האוויר לבחון איך כן אפשר יהיה להקים שדה תעופה בין לאומי בנגב. "עד היום אף אחד לא אמר איך כן, אמרו רק למה לא. שדה תעופה בנגב שווה לנו כמדינה. אנחנו, הכנסת והממשלה, נחליט אם זה שווה לנו, לא אתם".

"כשהתקבלה ההחלטה וקידמו אך ורק את רמת דוד ולא התעסקו בנבטים, כי משרד הביטחון אמר 'אני לא רוצה שם', זו שערורייה", הוסיף ח"כ בן ברק. "אמרתם 'נוח לנו ככה, אנחנו לא רוצים'. לנו נוח שיהיה שדה בדרום, לא בצפון. שכל הגופים יבינו את החשיבות הלאומית של שדה תעופה בנגב ויבואו עם ה'איך' ולא עם ה'למה לא'. יכול להיות שנחליט שזה לא שווה את המחיר, אבל אנחנו נחליט, לא אתם".

ח"כ רוזין טענה כי משרד הביטחון מטעה בכוונה את מקבלי ההחלטות בכך שהוא לא בוחן את התנאים שיאפשרו להקים שדה תעופה אזרחי בנבטים. "כשאתה לא מציג חלופות וכל השאר 'פוגע בביטחון המדינה', אנחנו האזרחים לוקחים צעד אחורה. הגיעה השעה שאנחנו אומרים אנחנו רוצים למצוא חלופות, רוצים להקים שדה תעופה בין לאומי בנגב".

מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א), יואל פלדשו, הבהיר בדיון כי ועדת התכנון הונחתה מראש לתכנן שדה תעופה קטן, שלא יאפשר נחיתה של מטוסים רחבי גוף, מהסוג שמשמש כ-40% מהנוסעים ואת כל טיסות המטען. עוד טען פלדשו, בניגוד למחקרים שמוכיחים חד משמעית את ההפך, כי שדה תעופה לא מייצר משרות חדשות.

צריכים שדה תעופה - לא פלסטר

"שדה תעופה זה כל מה שסביבו, אקוסיסטם שלם", הבהיר רו"ח חן הרצוג, הכלכלן הראשי ומנהל יחידת כלכלה, סביבה ורגולציה ושותף בפירמת רואי החשבון והייעוץ הפיננסי BDO, שערך מחקר על ההשפעות הכלכליות של שדה התעופה בנבטים. "זה גיים צ'יינג'ר לכלכלת הנגב. שדה תעופה של 20 מיליון נוסעים יספק 29 אלף משרות בשלב הראשון ותרומה של 6.8 מיליארד שקלים לכלכלת הנגב. שלחו את מוסדות התכנון לתכנן שדה תעופה לא נכון. שדה תעופה לא מתכננים ל-20 או 30 שנה. אנחנו לא צריכים פלסטר. בעולם של 100 מיליון נוסעים, השדה החדש הוא השדה הגדול, לא משלים. אנחנו צריכים לבנות שדה שיש לו אופק התפתחות, שיכול להיות שדה מרכזי, שיכול לטפל במטענים. זו תהיה בכייה לדורות להקים שדה נכה וקטן".

בדיון נרשמה תמיכה חוצת מפלגות בקידום הקמת שדה תעופה בין לאומי בנגב, כשגם חברי הכנסת שלמה קרעי (ליכוד) ואיתמר בן גביר (הציונות הדתית) הגיעו להביע את דעתם בנושא. ח"כ קרעי הזכיר כי גם הממשלה הקודמת הצהירה על תמיכתה בקידום הפרויקט, אם כי לא הוציאה אותו לפועל והודיע עוד כי האופוזיציה תתמוך בכל יוזמה בנושא. עוד תמכו בתכנית נציג החברה להגנת הטבע, ראשי ערים וגורמים נוספים שהשתתפו בדיון. מתכנן התעופה הבכיר, אברהם שיוביץ, הזכיר כי חיל האוויר התנגד גם להסכמי השלום עם מצרים וירדן, בגלל אובדן שטחי טיסה, אך נאלץ להתאים עצמו להחלטת הדרג המדיני.

"אני מתנגד לכינוי 'שדה משלים'. מדובר על שדה תעופה נוסף למדינת ישראל", סיכם יו"ר הוועדה. "שדה תעופה כזה בונים פעם ב-150 שנה, לא כל יומיים. זה אירוע לאומי שמצריך חשיבה אחרת וראייה ארוכת טווח מאוד. המשימה שלכם צריכה לבחון את כל האופציות בכל התרחישים האפשריים. מדובר בפרויקט מגה-לאומי. גם אם יצטרכו להצמיד לו רכבת מהירה למרכז – תהיה רכבת מהירה".

"אנחנו מבינים שאתם לא רוצים את זה", פנה אל נציגי משרד הביטחון בדיון. "אנחנו מנחים אתכם להגיד את המשמעויות של איך כן". ​​​​​​​

שדה התעופה בנבטים נמצא כבר 45 שנה בדיונים

נושא הקמת שדה תעופה בינלאומי שני בבנטים שב ועולה בעיקר במערכות הבחירות ונגנזת עד להזדמנות הבאה. הרעיון עצמו מבורך: שדה תעופה בינלאומי שני שיפחית את הלחץ על בן גוריון וישמש לתיירות ומטענים. נמל תעופה שכזה, מבטיחים המצדדים, יוסיף 10,000 מקומות עבודה לנגב ויקדם את העוגנים התיירותיים באיזור. 

מנגד לראשי הרשויות והלוביסטים, עומד חיל האוויר, שמתנגד להקמת שדה תעופה אזרחי מטעמים מבצעיים וכי הקמתו תדרוש למצוא מקום אחר לבית הספר לטיסה. היבט נוסף הוא כלכלי: בימים כתיקונם, טיסה מתל אביב לאילת עולה כ-370 שקלים ועוד כ-100 שקלים למונית שתקח את התיירים מנמל התעופה רמון, הממוקם כ-20 ק''מ מאילת, עד לעיר הדרומית. בכסף הזה, חברת הלואו קוסט מציעות דילים מפתים יותר לחו''ל. תיירים לא רוצים לנסוע עוד שעה וחצי עד שיגיעו ליעד. כאן נעוצה בעיה נוספת של שדה תעופה ליד באר שבע: הריחוק ממרכז הארץ, מהמרכזים הלוגיסטיים וההמלונות. לתייר אירופאי יש חלופות הרבה יותר זולות ונוחות מאשר ישראל ואם כבר ישראל, מדינה יקרה, אז לפחות להגיע ליעד במהירות. מונית, כך מסתבר, עלולה לעלות לו כמו הטיסה עצמה.

קרא עוד:
גם אחרי 40 שנה, צה''ל מתנגד להקמת שדה תעופה אזרחי בנבטים



רוצים להתעדכן בכל החדשות לפני כולם?? הצטרפו אל קבוצת הווצאפ וקבלו עדכונים שוטפים:  https://bit.ly/3FSWzTO
​​​​​​​
על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''ברנז'ה NEWS'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתם בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]