איך לעבור את הקיץ בשלום, ולצאת ממנו בתחושת אושר משפחתית

send whatsapp messsage send FB messsage
קרדיט תמונה: קאנבה

במהלך השנים בהן אני מלמדת נשים וגברים איך להיות יותר שמחים בחיים, אחת התקופות המאתגרות תמיד היא תקופת הקיץ והחופש הגדול. ככל שמזג האוויר מתחמם, ועולה מדד הטמפרטורות, עולה גם מפלס הלחץ אצל משפחות עם ילדים וילדות צעירים. החופש הגדול הוא זמן מאתגר למשפחות רבות, בהן הילדים בחופשה וצריך לארגן להן/ם מסגרת חלופית ופעילויות פנאי, בזמן שרוב ההורים ממשיכים לעבוד כרגיל. וכמובן שהחופש מהווה גורם מעורר מתח גם בגלל ההוצאות הגבוהות הכרוכות בו.

השאלות שאני מקבלת הן בעיקר שאלות שמנסות להבין איך להשתמש במודל שבעה שערים לאושר כדי להיות שמחה יותר בחופש הגדול, עם הילדים שלי שאני כל כך אוהבת. איך להפסיק לכעוס, ולהתחיל ליהנות מהזמן המשותף הזה שיכול להיות סבל אבל גם יכול להיות אושר גדול מאד. החלטתי להרים את הכפפה ולחלוק את התובנות והטיפים האישיים שלי איך לעבור את הקיץ בשלום ולצאת מהצד השני, בלי חור ענק בתקציב ועם זכרונות וחוויות משותפות של חופשת קיץ מוצלחת באמת עם ילדיכם.

תמיד שווה לחבק עצים: למרות שהטמפרטורות בארצנו נוטות להיות גבוהות, בקיץ, בעזרת תכנון זמנים נכון, זה עדיין יכול להיות הזמן המושלם לספוג את השמש ולהתענג על יופיו של הטבע. כדאי לתכנן פעילויות חוץ המאפשרות למשפחתך להתחבר לעולם הטבע. הבילוי בטבע אינו יקר כלכלית ומאפשר חוויה משפחתית מענגת. בין אם מדובר במסלולי הליכה בשעות הבוקר המוקדמות, להשתכשך בגלים בחוף הים או יציאה להרפתקת קמפינג, פלאי הטבע ירימו את רוחכם. מחקרים מראים כי השהייה בטבע היא גורם שמעלה את רמות האושר שלנו באופן כללי, ומהווה אלטרנטיבה לשימוש במסכים.

גם רגיעה היא פעילות חשובה: בתוך ההתרגשות, חשוב לגזור רגעים של שלווה. תמיד חשוב לוודא שיש זמן השבתה לכולם כדי להירגע ולהיטען מחדש. תנו לילדים שלכם לעסוק במשחק לא מובנה, לבנות ארמונות חול על החוף, לבלות אחר צהריים עצלים בפארק שליו או אפילו לשבת יחד מול המסך ולצפות בסרט לכל המשפחה.

להתנתק מהטכנולוגיה: אנחנו טועות וטועים לחשוב שזמן מסך מוגבל הוא ערך בפני עצמו, וזה לא כך.  לפעילות מול המסך יש את היתרונות שלה, כמו הרפיה, רגיעה וגם שחרור דופמין שהוא הורמון שמעלה את מצב הרוח שלנו. הבעיה מתחילה, כמו תמיד כאשר המינון מוגזם. וכדי לא להגיע למצב הזה, חשוב להגביל את זמן המסך של כל המשפחה, ולא להגזים גם בהגבלה. החליטו מתי יהיה זמן לפעילויות משפחתיות ועשו מאמץ מודע לעסוק בפעילויות המקדמות אינטראקציות פנים אל פנים. גלו  מחדש את השמחה שבמשחקי קופסא, טיולים בטבע או פשוט השתתפות בשיחות מלב אל לב במהלך הארוחות. ועם זאת כאשר מגיעה בקשה מפורשת לזמן מסך מעבר למגבלות שהוחלט עליהן, התייחסו לכל בקשה לגופה, ונסו להבין את הסיבות לצורך שעלה. "לא" גורף, הוא אף פעם לא התשובה הנכונה.

תרגול הודיה: הודיה היא שער ענק לאושר. ככל שנצליח להקנות הרגלים של הודיה כהרגלים משפחתיים, נחווה יותר אושר, גם בעצמנו וגם כמשפחה. הקדישו זמן להרהר בחוויות שחלקתם ועודדו אלה את אלו להביע הכרת תודה על הרגעים המיוחדים. טיפוח הכרת תודה שם את הפוקוס על הדברים הטובים,  ומעצים חשיבה חיובית. הודיה היא דרך נפלאה להיות יותר שמחה או יותר שמח.

השקיעו בזמן איכות: נכון שלפעמים הכי כיף סתם לשכב כל אחד או אחת בפינה שקטה, אבל כדי להפוך את החופש הגדול לזמן איכות משפחתי חשוב לעסוק בפעילויות שמחזקות את הקשרים שלכם ויוצרות זיכרונות מתמשכים. זכרו, הצחוק, השיחות הלבביות והחוויות המשותפות הם אלו שהופכים את החופש הגדול לאירוע באמת משמח


כשאתם יוצאים ויוצאות לחופשת הקיץ שלכם עם ילדיכם היקרים, אני מקווה שהטיפים האישיים הללו יהדהדו אצלכם ויתנו לכם השראה ליצור הרפתקה בלתי נשכחת ומלאת אושר. וכמו שאני מלמדת בבצפר לאושר, אושר הוא לא מטרה, הוא דרך חיים. מאחלת לכם שהמסע שלכם יהיה מלא באהבה, צחוק ואינספור רגעים של שמחה צרופה!

דוקטור אמנה בריק אהרני - פסיכותרפיסטית ומורה לאושר. עוסקת בפסיכותרפיה מעל שלושה עשורים. מנכ"לית ומייסדת של 'בצפר לאושר' – אקדמיה לחיים טובים ומאושרים.