תוכן ממומן ע"י ישראכרט: יש חשמל באויר: המדריך לרוכש רכב חשמלי
מה שהחל לפני שנתיים שלוש כטפטוף בלתי מחייב, הפך כיום כבר למבול של ממש. אנחנו מדברים על המהפכה החשמלית שמטלטלת את שוק הרכב העולמי והישראלי. מכונית חשמלית לגמרי בכל רמזור שני או בכל חניה של בניין מגורים, הפכה כבר למראה די נפוץ, כמו גם עמדות הטעינה הפרטיות או הציבוריות שצצו כמעט בכל מקום. למען הסר ספק לא מדובר בטרנד חולף, אם כי כמו שקורה המון פעמים בסוגיות של צרכנות, גם כאן לא מעט ישראלים פשוט "רוצים גם". העניין הוא שיש כמה דברים שחשוב לקחת בחשבון לפני שמתחברים לזרם החשמלי הזה, וכמה פרמטרים עיקריים לפיהם כדאי לבחור את הרכב החשמלי הראשון שלכם. למשל:
תקציב
נשמע קצת טריוויאלי לדבר על תקציב כשמדובר ברכישה של מוצר שעלותו 6 ספרות ויותר, אבל האמת שדווקא כשמדובר במכונית חשמלית לגמרי, סוגיית התקציב מורכבת אפילו יותר. כי מצד אחד מכונית חשמלית משמעותה חיסכון עצום בדלק, היות והחשמל הדרוש לטעינה שלה יעלה לכם בערך רבע מהדלק שדרוש כדי שהמכונית תגמא את אותו המרחק. בנוסף, גם עלות הטיפולים והתיקונים במכוניות חשמליות צפויה להיות זולה יותר, היות וברכבים כאלה יש מראש פחות בלאי. מצד שני, כיום רכבים חשמליים עדיין מתומחרים מעט גבוה יותר מהדגמים המקבילים להם שעדיין מונעים בבנזין, מה גם שצריך לצרף לעלות הכוללת גם את ההתקנה של עמדת הטעינה הביתית שכנראה תרצו להציב בחניה שלכם. עניין של כמה אלפי שקלים. מפה לשם, מדובר בסכום כולל לא מבוטל, שניתן לשקול להתמודד איתו למשל בנטילת הלוואה ללקוחות כל הבנקים*, אבל בכל מקרה עדיף להגדיר לעצמכם מראש את מסגרת התקציב, ובמידה ובחרתם לקחת הלוואה, לשקול באחריות את כל הפרמטרים כגון: הריביות, הגוף המלווה ותנאי השירות.
אופי השימוש
ממש כמו שאין טעם לרכוש סטיישן משפחתית אם אתה רווק בלי ילדים, או מכונית דו מושבית אם התברכת בכמה צאצאים, כך חשוב להיסגר עם עצמנו על אופי השימוש שאנחנו מייעדים לחשמלית הראשונה שלנו. הסיבה לכך היא שכיום מגוון הדגמים אמנם גדל במהירות, אבל כמובן שעדיין לוקה מאוד בחסר לעומת ארסנל הדגמים המונעים בבנזין שיצרניות הרכב השונות מציעות באולמות התצוגה שלהן. למעשה, המון פעמים תגלו שיצרנית הרכב החביבה עליכם מחזיקה דגם חשמלי אחד או מקסימום שניים, ובהחלט ייתכן שמדובר בדגם שלא ממש רלוונטי לצרכים שלכם.
טווח הנסיעה
אולי לפני הכל - תצטרכו להידרש גם לפרמטרים כמו הקילומטראז' היומי שלכם בשגרה. מהטעם הפשוט שנסיעה ממושכת לאורך היום במכונית חשמלית משמעותה מעקב מקרוב על יתרת הסוללה, ותכנון מוקדם. נכון, עמדות טעינה ציבוריות כבר ממוקמות ברחבי המדינה, אבל הפריסה שלהם היא עדיין לא כמו של תחנות דלק רגילות. כיום כבר קל למצוא מכוניות חשמליות לגמרי שיכולות לגמוא 300 קילומטרים ויותר בין טעינה לטעינה, כך שרק מתי מעט יזקקו ליותר מטעינה אחת בשימוש יומיומי – ובכל זאת, חשוב לזכור זאת.
עמדת טעינה ביתית
הזכרנו קודם לכן את העובדה שרבים מהרוכשים של מכונית חשמלית לגמרי בוחרים לרכוש גם עמדת טעינה ביתית. על פניו בחירה הגיונית מאוד, שמאפשרת להם להטעין את סוללת הרכב למשך 8 שעות במהלך הלילה, ולקבל בבוקר רכב עם סוללה מלאה לגמרי. בפועל, כאשר מדובר בעמדת טעינה המותקנת בצמוד לבית קרקע פרטי, כל הבירוקרטיה מסביב מאוד פשוטה. אלא שרובנו לא גרים בבתים כאלה, ולמרות שהרגולציה בתחום הפכה מקלה ונוחה יותר בשנתיים האחרונות, עדיין מדובר בסוגיה שכדאי להידרש אליה מראש. בכל זאת, כנראה שתצטרכו לערב בנושא את שאר השכנים בבניין, לוודא שניתן להתקין במקום את התשתית הדרושה, להתקין מונה חשמל ייעודי ונפרד, וכד'.
לסיכום, נדמה שהמהפכה החשמלית בעולם הרכב רק תלך ותתעצם. בשנים הקרובות נראה צמיחה רצופה בכמות הישראלים שרוכשים רכבים חשמליים לגמרי, ישירות מהיצרן או מיד שניה. ככל שזה יקרה יצטבר עוד ועוד מידע לגבי הצעדים הנכונים לפני רכישת רכב חשמלי, אבל אם קראתם את הפסקאות האחרונות – יש לכם כבר עכשיו התחלה טובה. סעו בזהירות.
יוני אביב
*בכפוף לאישור החברה ותנאיה. המלווה ישראכרט מימון בע"מ. אי עמידה בפירעון ההלוואה או האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.
**הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.
***מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.