בלי פרסום וללא יבואן: מה סוד ההצלחה של טסלה בישראל?

שוק הרכב בישראל לא זוכר להיט מכירות שכזה בעשרות השנים האחרונות. אז איך קרה שהכבישים מסביבנו מלאים בדגמים של טסלה? התשובות כאן
send whatsapp messsage send FB messsage
בלי פרסום וללא יבואן: מה סוד ההצלחה של טסלה בישראל? קרדיט: Shutterstock

יוני אביב


עד לא מזמן, בכל פעם שמישהו בעולם הרכב הישראלי נדרש לתת דוגמא ללהיט מוטורי ששטף את המדינה, הבחירה היתה בין שלוש אופציות עיקריות: סובארו DL שהיתה בשנות השמונים להיט גדול יותר אפילו מאטארי, מיצובישי גלאנט שמילאה את כבישי ישראל בשנות התשעים, וטויוטה קורולה שעושה את זה כבר עשרות שנים, בכל רחבי העולם. ובכן, כנראה שיש לנו כניסה חדשה לרשימה, וקוראים לה טסלה.

המכונית החשמלית לגמרי שעשתה עלייה לפני פחות משנתיים, כבשה את טבלאות המכירות בצורה חסרת תקדים, ועוד כזאת שנוגדת כל חוק כתוב ובלתי כתוב מעולם הרכב הישראלי. כל מה שחשבנו שקריטי כדי למכור מכונית בישראל – התברר כאופציונלי במקרה הטוב. כל חיסרון שנדמה היה כאילו יכתיר את ההשקה בישראל ככישלון עצום, התברר כנתון שלא באמת מעניין את נהגי ונהגות ישראל. כדי להבין את סיפור ההצלחה הזה נבנה, כנראה שנצטרך קורס במנהל עסקים עם התמחות בשיווק ובכלכלת שוק, או שנמשיך לפסקאות הבאות.

איך טסלה כבשה את ישראל

כשאנחנו מדברים על הפתעה עצומה לנוכח נתוני המכירות ועומק החדירה של טסלה לישראל, צריך להתחיל עם כמה מספרים. במהלך 2021, טסלה מכרה בישראל 6,159 דגמים של מודל 3 (הדגם היחיד אז בארסנל שלה). למעשה, באותה שנה, טסלה מכרה יותר משני שליש של כלל מכירות הרכב החשמלי בישראל. ואם אתם תוהים עד כמה 6,159 בשנה אחת זה הרבה, מספיק אם נזכיר שבעשרות השנים האחרונות לא היה שום דגם שהתקרב למספרים האלה, ושגם מותגי רכב פופולריים כמו יונדאי, טויוטה או סקודה, נדרשו בדרך לכמה שנים של ייבוא רצוף לישראל כדי להגיע למדרגה הזאת, וגם זה בחישוב כולל של כל הדגמים שלהם.

אז כן, נתוני המכירות הם היסטריים, וניתן היה אולי להסביר אותם בעזרת הישענות על מושגים כמו 'סקרנות', 'הייפ' וכד', אבל חשוב להבין דבר אחד: הנתונים האלה מגיעים על רקע העובדה שנהגי ישראל נאלצו לבלוע לא מעט צפרדעים כדי להושיב את עצמם מאחורי ההגה של טסלה מודל 3. בתור התחלה, טסלה מוכרת כאן רכבים בלי יבואנים מקומיים, ובעצם בלי אולמות תצוגה. כל תהליך ההזמנה, ההתאמה האישית והתשלום בפועל, מתבצע מרחוק דרך אתר האינטרנט של טסלה. זה אומר שישראלים רבים שילמו החל מ-180,000 אלף שקלים וצפונה (או ממש צפונה במקרים מסוימים), על מכונית שהם לא נהגו בה מטר אחד. יותר מזה, אפילו לא יכלו להעביר יד על הריפודים באיזה אולם תצוגה.

בנוסף, טסלה לא הציעה ללקוחותיה הפוטנציאליים את האפשרות של טרייד-אין כפי שמציעות בעצם כל שאר יבואניות הרכב בישראל, לא הציעה הנחות לציי רכב, ועדי עובדים וכד', ולמעשה לא ממש השקיעה ביח"צ, פרסום אגרסיבי או כל פעולת שיווק רצינית כפי שהייתם מצפים ממותג רכב שמגיע לראשונה לארץ.

חשוב לזכור כי כשהמכונית הגיעה לראשונה לארץ בתחילת 2021, אחוז המכוניות החשמליות לגמרי מסך כל המכוניות בישראל היה עדיין זעום וזניח. נכון, מדובר בסגמנט מוטורי שצומח במהירות מפחידה והיום אפילו ניתן למצוא בשוק גם טסלה יד 2 * שיכולה להיות פתרון טוב עבור מי שתג המחיר של מכונית חדשה קצת מרתיע אותו), אבל הוא עדיין נחשב צעיר מאוד במונחים של שוק הרכב. לכל זה יש להוסיף את אחת המשוכות הגבוהות עבור רכבים חשמליים בכלל: העובדה שבחלק גדול מהמקרים בוחרים הרוכשים להתקין עמדת טעינה פרטית בחניה שלהם, מה שמצריך פרוצדורה, קצת ביורוקרטיה וכמה אלפי שקלים לפחות.

מהו סוד ההצלחה?

מישהו בטסלה כנראה הימר על כך שהמותג מספיק מסקרן, והמוצר עצמו מספיק איכותי כדי לשלהב את הנהגים המקומיים והוא בהחלט לא טעה. רשימת היתרונות של טסלה לא קצרה בכלל. אמנם מדובר במכונית שאולי נראית כמו סדאן רגילה (בוודאי בדגם מודל 3), אבל רשימת האבזור מזכירה הרבה יותר רכב מנהלים. וזה עוד לפני שהרמנו את מכסה המנוע. שם נמצא יחידת כוח שמציעה בגרסת הבסיס שלה טווח נסיעה מרשים של כ-450 קילומטרים, שלרוב אפשר למצוא רק במכוניות שמתומחרות באזור ה-400,000 שקלים ומעלה. גם במחלקת הבטיחות מציעה טסלה חבילה מרשימה של בקרות נהיגה ומערכות מצילות חיים, שלא לדבר על התחושה העתידנית שאופפת אותך מכל פינה בשנייה שהתיישבת בתא הנוסעים.

לסיכום

אחרי כניסה כל כך מרשימה לשוק הרכב הישראלי, הציפייה היתה שמתישהו ההייפ יירגע, אבל לא היינו מהמרים על כך, מהסיבה הפשוטה שמעבר לפינה מגיח גם מודל Y של טסלה . אלפי לקוחות מרוצים שכבר התמכרו להנעה החשמלית ימשיכו כנראה לקיים את חיי המותג בישראל, ואליהם יצטרפו בוודאי רבים אחרים. סעו בזהירות.

* הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. אי עמידה בפירעון ההלוואה או בהחזר האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל. מימון ישיר אינה אחראית לטיב או לתקינות הרכב שיירכש.

מספר רישיון 54414.


כתבות נוספות למקרה שפספסת...