רחוב 'הבבא חאקי' נחנך בירוחם
לראשונה בישראל נחנך רחוב בשם 'הבבא חאקי', על שמו של הרה'ג רבי יצחק אביחצירא, הבבא חאקי זצוק'ל. הטקס התקיים היום, 25 ביוני 2026, בירוחם, לרגל 56 שנים לפטירתו של הרב, שנחשב לאחת הדמויות הרוחניות החשובות בשושלת משפחת אביחצירא וביהדות צפון אפריקה.
במועצת ירוחם ציינו כי אמנם בישראל קיים רחוב על שמו של הרב יצחק אביחצירא, אולם זו הפעם הראשונה שבה רחוב נקרא בשם 'הבבא חאקי'. טקס חשיפת שם הרחוב התקיים בבית הכנסת 'הבבא סאלי', ברחוב החדש הנושא את שמו של הבבא חאקי.
הטקס נערך במעמד בני משפחת אביחצירא, רבנים, אורחים ותושבים, ובהם הרה'ג האדמו'ר רבי יחיאל אביחצירא שליט'א, בנו של הבבא חאקי ורבה של העיר רמלה לשעבר; הרה'ג שמעון אביחצירא, בנו וראש מוסדות נר יצחק; הרה'ג יעקב אביחצירא, נכדו והרב הראשי של המועצה האזורית גזר; הרה'ג יצחק אביחצירא, נכדו והרב הראשי לרמלה; והפייטן ישי סודרי ולהקתו, אף הוא נכדו של הבבא חאקי. בטקס השתתפו גם בני משפחה נוספים וקרוביהם..jpeg)
הבבא חאקי, הרה'ג רבי יצחק אביחצירא זצוק'ל, היה מנהיג רוחני מרכזי, רבה הראשי של רמלה-לוד, חבר מועצת הרבנות הראשית ורבה הראשי של יהדות צפון אפריקה. בשנותיה הראשונות של המדינה פעל רבות למען העולים מבני עדות המזרח, הגיע למעברות, למושבים וליישובי הפריפריה, ופעל להשמעת קולם של עולים רבים שהתמודדו עם קשיי קליטה, מצוקה חברתית ואתגרי התיישבות.
דרכו של הבבא חאקי שילבה הנהגה תורנית עם מעורבות חברתית עמוקה. הוא ראה בשליחות הרבנית לא רק הנהגה הלכתית ורוחנית, אלא גם אחריות ציבורית וחברתית כלפי משפחות, קהילות ויישובים צעירים שנבנו באותן שנים ברחבי הארץ.
לירוחם היה לבבא חאקי קשר מיוחד. הוא היה זה שהביא לעיר את רבה הראשון, רבי דוד מלול, שהיה חבר נפשו. עבור רבים מתושבי ירוחם, דמותו של הבבא חאקי מסמלת את החלוציות הרוחנית שליוותה את בניין הנגב ואת ההתיישבות בעיירות הפיתוח. בעירייה ציינו כי הבבא חאקי היה עבור רבים ממקימי העיר והאזור כתובת, משענת וגשר בין מסורת אבות לבין בניין הארץ.
ראש העיר ירוחם, עו'ד נילי אהרון, יזמה את קריאת הרחוב על שמו של הבבא חאקי, לאחר שוועדת השמות העירונית אימצה את ההחלטה להנציח את זכרו. הרחוב החדש ממוקם בלב שכונת המכתש, אזור המבטא את החיבור בין ירוחם הוותיקה לבין מרחבי ההתחדשות והפיתוח של העיר..jpeg)
ראש מועצת ירוחם, עו'ד נילי אהרון, אמרה בטקס: 'אני שמחה שוועדת השמות אימצה את החלטתי לקריאת רחוב על שמו של הצדיק, הבבא חאקי זצ'ל בירוחם. הבבא חאקי זצ'ל היה מנהיג רוחני גדול שפעל רבות למען עולי עדות המזרח והחברה הישראלית בכלל, וביישובי הפריפריה ובירוחם בפרט'.
אהרון הוסיפה: 'הבחירה להנציחו בלב שכונת המכתש, המגשרת בין המרקם הוותיק לחדש, מסמלת את שרשרת הדורות ומעניקה ביטוי תרבותי ומנהיגותי שלם ליהדותם ולשמירת המסורת של עדות המזרח. כאן, לצד אנשי רוח ועשייה כמו הרבי מליובאוויטש ובנציון נתניהו, מונצחים בגאווה גם התושבים שבנו את ירוחם. המגוון המיוחד הזה משקף במדויק את תפיסת עולמו, שכיבדה כל יהודי לפני הכל ודגלה באהבת ישראל וביישובה. והיום אני גאה ששמו ופועלו יישארו חקוקים כאן לעד'.
במועצת ירוחם מדגישים כי קריאת הרחוב על שמו של הבבא חאקי היא חלק ממדיניות רחבה של הנצחת דמויות רוח, מסורת, עשייה ציבורית ומנהיגות קהילתית, לצד הוקרת התושבים והמשפחות שבנו את ירוחם לאורך השנים.










































