בני ביטון בכנס הרשויות: ''החוסן של ישראל נבנה מתוך היישובים''

בכנס נציגי רשויות בנחשולים דנו בחיזוק יישובי הנגב והגליל מבפנים, דרך מנהיגות מקומית וקהילות חזקות.
שיתוף בווטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף בטוויטר שיתוף באימייל הדפסת כתבה
ראש עיריית דימונה בני ביטון בכנס נציגי רשויות מהנגב והגליל, העוסק בחיזוק החוסן הקהילתי והמנהיגות המקומית.

בצל האתגרים הביטחוניים והחברתיים מאז 7 באוקטובר, התקיים היום בנחשולים כנס מקצועי בהשתתפות נציגי רשויות מהנגב ומהגליל, שעסק בשאלה כיצד מחזקים את היישובים מבפנים והופכים את הקהילה המקומית לחלק בלתי נפרד מתפיסת הביטחון הלאומי של ישראל.
במרכז הכנס עמדה ההבנה כי ביטחון אינו נמדד רק בגדרות, כבישים, מערכות התרעה וכוחות ביטחון, אלא גם ביכולת של קהילה להתארגן, לתמוך בתושביה, להעביר מידע בזמן אמת, לשמור על לכידות חברתית ולייצר תחושת מוגנות גם בשגרה וגם בחירום.

בכנס השתתפו נציגים מ-21 רשויות מהנגב ומהגליל, ובהם גם סגן ראש עיריית דימונה, לצד מנהלי ורכזי קהילה מיישובים שונים. המשתתפים דנו בדרכים להפוך את אתגרי התקופה לתוכנית עבודה יישובית מסודרת, שתעסוק בחיזוק החוסן, הביטחון הקהילתי והלכידות החברתית.
הכנס התקיים תחת הכותרת "קהילה מוגנת ומלכדת", ומתוך תפיסה שלפיה היישובים בדרום ובצפון נדרשים כיום לבנות מודל פעולה חדש: לא רק תגובה למשברים, אלא יצירת מערכות קהילתיות קבועות, שיודעות לפעול ביום-יום ולהתחזק בזמן חירום.

במהלך הכנס עבדו המשתתפים על תוכניות פעולה מעשיות ליישובים: הקמת עוגני חוסן קהילתיים, שיפור מערכי התקשורת הפנימיים בחירום, חיזוק מעגלי התמיכה החברתיים, והקמת כלים שיאפשרו לכל תושב לדעת למי לפנות, כיצד להתעדכן ואיך לקחת חלק פעיל בקהילה.
המסר שעלה מהכנס היה ברור במיוחד עבור יישובי הדרום: אחרי 7 באוקטובר, החוסן המקומי הפך מעניין חברתי בלבד למרכיב ביטחוני של ממש. יישוב חזק הוא יישוב שבו התושבים מכירים זה את זה, סומכים זה על זה, מקבלים מידע ברור ופועלים יחד מתוך אחריות משותפת.

מי שנתן את הזווית הדרומית המרכזית היה ראש עיריית דימונה, בני ביטון, שהדגיש את חשיבות המנהיגות המקומית בפריפריה כחלק מהשיקום הלאומי של ישראל.
לדברי ביטון: "חיזוק המנהיגות המקומית בפריפריה הוא מפתח מרכזי לשיקום לאומי ארוך טווח. אחרי 7 באוקטובר ברור יותר מתמיד שהחוסן של מדינת ישראל נבנה גם מתוך היישובים, מתוך הקהילות ומתוך האנשים שמובילים אותן ביום יום".
ביטון הוסיף: "המשימה שלנו היא לוודא שכל יישוב בנגב ובגליל יודע להפוך את הקהילה שלו לכוח מארגן, מחבר ומגן, בשעת חירום וגם בתקופת שגרה".

דבריו של ביטון משקפים תפיסה שמתחזקת בשלטון המקומי בדרום: הרשויות אינן יכולות להמתין רק להחלטות ממשלה או למענה ביטחוני מלמעלה. לצד הדרישה להשקעות, תשתיות וביטחון, עליהן לבנות מבפנים קהילות חזקות יותר, עם מנהיגות מקומית, מתנדבים, מערכות קשר ושגרות חירום ברורות.
בין הדוברים בכנס הייתה גם ורד ליבשטיין, אלמנתו של אופיר ליבשטיין ז"ל, ראש מועצת שער הנגב שנהרג יחד עם בנו ב-7 באוקטובר בעת שיצאו להגן על הקהילה. השתתפותה חידדה את הקשר הישיר בין מנהיגות מקומית, קהילה וחוסן בזמן אמת.
רוני פלמר, מייסד שותף ומנכ"ל תנועת אור, אמר בכנס כי "7 באוקטובר שינה את חוקי המשחק והבהיר שביטחון של יישוב נמדד גם בעוצמת הקשר בין האנשים החיים בו. הגדר, הכביש וכוחות הביטחון חשובים, אבל לצידם חייבת לקום קהילה שיודעת להתארגן, לתמוך, להוביל ולהחזיר לתושבים תחושת שליטה וביטחון".