ליקויי ביטחון חמורים והפסדים כבדים בנמל התעופה הדרומי: 'לא חלופה לבן גוריון'

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן חושף ליקויים קשים בביטחון, ברפואה וביכולת התפעול של נמל רמון. הנמל, שעלותו כשני מיליארד שקלים, צבר מאז פתיחתו הפסד של כ־1.4 מיליארד שקלים ואינו מסוגל להחליף את נתבג בשעת חירו
שיתוף בווטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף בטוויטר שיתוף באימייל הדפסת כתבה
מבט על מסלול נמל התעופה רמון באזור הערבה, עם מגדל פיקוח ומטוס על הקרקע, על רקע שטח מדברי פתוח. צילום: Roman Toldy / CC BY SA 4.0

דוח מבקר המדינה שפורסם השבוע מציג תמונת מצב מדאיגה לגבי מוכנותו של נמל התעופה רמון שבדרום. למרות שנבנה כאחת התשתיות הלאומיות האסטרטגיות והוגדר חלופת חירום לנתבג, הנמל אינו עומד בדרישות הבסיסיות להיערכות ביטחונית, רפואית ותפעולית.
על פי הדוח, שנערך בין אוגוסט 2024 לפברואר 2025, נרשמו פערים חמורים כמעט בכל הגופים האמונים על הפעלת הנמל: רשות שדות התעופה, המשטרה, שב''כ, רשות התעופה האזרחית, המטה לביטחון לאומי, משרד הבריאות ומד''א.


המבקר מצביע על שורה של כשלים בתחום האבטחה: פער בכוח האדם, היעדר גורם מתכלל, אמצעים חלקיים ותשתיות שאינן מותאמות למיקום הרגיש בסמוך לגבול ירדן


אחד הממצאים הבולטים הוא היעדר מוחלט של הסדרה רפואית. כבר בשנת 2019 התריע משרד הבריאות שלא יוכל לשאת באחריות ללא תקצוב, אך מאז לא התקיים דיון המשך.
עד סוף הביקורת לא היו בנמל תוכניות למתן טיפול רפואי, לא ביום יום ולא במקרה של אירוע רב נפגעים. המשמעות, לפי המבקר: פגיעה ביכולת לטפל בנפגעים בזמן הקריטי של שעת הזהב, מצב שעשוי לעלות בחיי אדם.
בדיון שנערך במלל בשנת 2025 הסכימו כל הגופים המעורבים כי בנוסח הנוכחי נמל רמון אינו מסוגל לתת מענה רפואי מספק.

ליקויים באבטחה ובשליטה המבצעית
המבקר מצביע על שורה של כשלים בתחום האבטחה: פער בכוח האדם, היעדר גורם מתכלל, אמצעים חלקיים ותשתיות שאינן מותאמות למיקום הרגיש בסמוך לגבול ירדן. לפי הדוח, למרות הלקחים מאירועי חרבות ברזל, הנמל אינו עומד ברמת ההגנה הנדרשת.
גם יכולת הפיקוד והשליטה של המשטרה באירוע רב נפגעים לוקה בחסר. בנוסף, המשרד לביטחון לאומי לא קבע עד היום תקציב להשלים את ההיערכות.
מבקר המדינה בחן גם את יכולת הנמל לתפקד כנמל חלופי לנתבג בשעת חירום. הממצאים קשים: הנמל מסוגל לטפל בכ-150 טיסות ביום בלבד, לעומת כ-400 בנתב''ג. מרבית הטיסות הבינלאומיות מוגבלות לחברות ישראליות. אין טיפול במטוסי מטען.
הדוח מזהיר כי היכולות המוגבלות עלולות להשפיע על סחר חוץ, על תנועת הנוסעים ועל יכולת המענה האווירית של ישראל בעת חירום.

הפסד ענק: 1.4 מיליארד שקלים
מאז פתיחתו צבר נמל רמון הפסדים מצטברים של כ-1.4 מיליארד שקלים, נוסף על השקעה של כ-2 מיליארד שקלים בהקמתו. המבקר מתריע כי מדובר בפערים תפעוליים וכלכליים המחייבים התערבות מיידית.
מבקר המדינה אנגלמן אמר כי מכלול הדוחות הביטחוניים המתפרסמים כעת מציגים פגיעה ישירה בביטחון אזרחי ישראל.
לדבריו, חובה לתקן במהירות את הליקויים, במיוחד לאחר אירועי 7 באוקטובר.