אלימות קשה בכבישי באר שבע והדרום: הנתונים הקשים נחשפים (תיעוד)

רק נהגים מעטים בבאר שבע לא נחשפו לאלימות: על פי נתוני 'אור ירוק', האלימות בכבישי בדרום קשה ביותר
שיתוף בווטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף בטוויטר שיתוף באימייל הדפסת כתבה
תיעוד קטטה בין נהגים בכביש מהיר – נהגים צועקים ומנופפים בידיים בסמוך לכלי הרכב. קטטה בכביש בבאר שבע (צילום: רשתות חברתיות, ארכיון, על פי סעיף 27 א')

תיעודי האלימות בכבישים הפכו בשנים האחרונות לשגרה מסוכנת, אך סקר חדש של עמותת 'אור ירוק' מגלה עד כמה התופעה עמוקה. על פי הסקר, שנערך ביולי 2025 באמצעות מכון 'מאגר מוחות', 49% מהציבור ראו קטטה בכביש לפחות פעם אחת בשנה האחרונה, ו-34% דיווחו שראו יותר מפעמיים. האלימות – מילולית ופיזית – כבר אינה אירוע נדיר, אלא חלק בלתי נפרד מחוויית הנהיגה בישראל.

אזור באר שבע והנגב מדורג גבוה ברשימת האירועים האלימים בכביש: 98% מהתושבים ראו נהג שצפר באגרסיביות,  98% דיווחו על נהגים שחותכים או נצמדים, 92% נתקלו בסנוור, 85% חוו אלימות מילולית ואילו 47% נתקלו בקטטה בכביש.
לגבי הסיבות לאלימות: 40% מהדרומיים מציינים את הפקקים, 39% את הענישה הלא מרתיעה, ו-13% מצביעים על מחסור בניידות משטרה. 72% מהתושבים בדרום סבורים שהמצב הביטחוני מאז אוקטובר 2023 מגביר לחצים וגורם לנהיגה מסוכנת יותר.
הפתרון המועדף בדרום: 41% דורשים יותר אכיפה משטרתית. 
מחקרים בינלאומיים מצביעים על קשר ישיר בין כעס ואגרסיביות לבין תאונות דרכים. נהגים החווים כעס בזמן נהיגה מעורבים בתאונות בשיעור כפול מנהגים רגועים. לפי מומחים, הפתרונות האפשריים הם שילוב של חינוך ושליטה בכעס, שיפור תשתיות, הפחתת עומסי תנועה, ואכיפה מוגברת. הסקר נערך ב-15–16 ביולי 2025 בקרב 500 משתתפים, יהודים וערבים, ומהווה מדגם ארצי מייצג.

כבישים אדומים בבירת הנגב
בבאר שבע מספר לא מועט של כבישים מוגדרים ‘צירים אדומים’, בשל ריבוי תאונות דרכים. בין היתר, שדרות טוביהו, דרך ג'ו אלון, דרך חברון ורגר נחשבים מסוכנים במיוחד. בין היתר, מופע רמזור קצר, נהיגה פרועה ואי ציות לחוקי הדרך גורמים לתאונות קשות.