שנת לימודים נפתחה בנגב בצל המלחמה, בשביתה בחלק מבתי ספר התיכוניים
שנת הלימודים תשפ''ה נפתחת הבוקר, ראשון, בשביתה בבתי הספר התיכוניים אחרי שיו''ר ארגון המורים, רן ארז, לא הגיע להסכמות עם האוצר, אודות תוספות שכר למורים. עיקר נפגעים הם תלמידי בתי הספר התיכוניים. מספר יישובים בנגב הוחרגו מהשביתה, בעיקר בעוטף עזה. גם המסגרות של חינוך המיוחד וחלק מכפרי הנוער הוחרגו מההשבתה.
הנהגת ההורים בבאר שבע קראה למעורבים במו''מ להגיע להסכמות: ‘’הנהגת ההורים מצרה על השביתה היום. במקום שהראשון לספטמבר יהיה יום חג, לצערנו הם בוחרים להתעלם מהמצב במדינה ומצב הילדים, וזאת לאחר שילדים אלו חוו קורונה ומלחמה. אנו קוראים לקברניטי המדינה וראש הממשלה יחד עם רן ארז להיכנס לעובי הקורה ולהגיע לפשרה למען הילדים, דור העתיד של המדינה''.
המחוז הדרומי הינו אחד הגדולים ומורכבים במשרד החינוך, בין היתר בשל המציאות הביטחוני באיזור והעובדה כי השנה אלפים מהתלמידים מפונים מבתיהם. במחוז הדרומי לומדים כ-415,000 תלמידים, מגני הילדים ועד התיכונים, כולל החינוך החרדי וההתיישבותי. במשרד החינוך מדווחים כי כ-335 אלף תלמידים ילמדו במוסדות החינוך שבפיקוח מחוז דרום, מתוכם כ-117,000 תלמידים מהחברה הבדואית וכ-25,000 תלמידים מיישובי עוטף עזה, כאשר כ-90% מהם חזרו ליישוביהם.
באשר לתיכונים, שוטרר נתק מוחלט בן ארגון ההורים, לבין האוצר. האוצר אף מאיים לנכות את ימי השביתה מהמורים השובתים. גורמים המעורים במשא ומתן אומרים, כי ייתכו התלמידים יחזרו ללימודים רק אחרי החגים, מצב בלתי נסבל לאור המציאות החינוכית בדרום והעובדה שישראל במלחמה.
בין היתר, לוחמי האש ומתנדבים מתחנה אזורית באר שבע, חילקו הבוקר (ראשון) מערכות שעות ממותגות לתלמידים בבתי הספר בישובים באר-שבע, רהט, חורה ושגב-שלום, לרגל פתיחת שנת הלימודים תשפ״ה.
תלמידים מפונים, כיתות בהן נרצחו תלמידים: כך מתמודד משרד החינוך
לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ"ה, משרד החינוך מציג תוכניות מקיפות להיערכות לשנה הקרובה, עם דגש על חוסן נפשי ותמיכה בתלמידים. במשרד החינוך מדגישים כי המוסדות החינוכיים יונחו להתמודד עם הנושאים הרגישים הקשורים לשנה לטבח השבעה באוקטובר ולמלחמת חרבות ברזל, בהתאם לגיל התלמידים, מאפייני הכיתה ומידת החשיפה לאירועים.
בנוסף, המשרד מפרסם מתווים לצוותי החינוך, המנחים כיצד לנהל שיח רגיש על נושאים מורכבים כגון חטופים, אובדן ושכול, ומספק כלים להורים לשיח מותאם עם ילדיהם: "במקרה הצורך, ניתן מענה הדרכתי אישי או קבוצתי להורים," נמסר בהצהרה לתקשורת.
כחלק מהמאמץ לקדם את החוסן הנפשי, משרד החינוך השיק את התכנית 'הכ"חות שבדרך', המיועדת לפיתוח מיומנויות להתמודדות עם מצבי קושי בשגרה ובחירום, תוך חיזוק תחושת השייכות והתקווה. תכניות נוספות מקודמות לעידוד מעורבות חברתית של בני נוער בקהילה ובפעילויות בלתי פורמליות כמו תנועות נוער.
במיוחד עבור הקהילות הקולטות את המפונים, המשרד מפרסם הנחיות וליווי צמוד לתלמידים שנפגעו ממשבר מתמשך. חוזר מנכ"ל שפורסם באפריל האחרון מספק הנחיות לצוותי החינוך כיצד לתמוך בתלמידים במצב משברי מתמשך, עם דגש על אוכלוסיית התלמידים המפונים. כמו כן, האגף לחינוך ילדים ונוער בסיכון הקים מרכזי יח"ד לנוער בסיכון ומפעיל את קציני ביקור סדיר ברשויות המפונות וברשויות הקולטות, כדי לוודא שכל תלמיד זוכה למסגרת חינוכית מתאימה.