דנילוביץ נפגש עם מנכ''ל משרד הביטחון, ביקש ממנו לזרז את מעבר קריית המודיעין לנגב

על פי התוכנית המקורית, יחידות המודיעין של צה''ל היו אמורות לשבת בבאר שבע כבר מזמן. אחרי מכשולים רבים, כשהתוכנית יצאה לדרך סוף סוף, בעיריית באר שבע מבקשים ממערכת הביטחון להזדרז
send whatsapp messsage send FB messsage
דנילוביץ נפגש עם מנכ''ל משרד הביטחון, ביקש ממנו לזרז את מעבר קריית המודיעין לנגב

מנכ״ל משרד הבטחון, האלוף במיל׳ אייל זמיר,ביקר  בבאר שבע, לפגישת  עבודה  עם ראש העיר רוביק דנילוביץ'. על פי הודעה של עיריית באר שבע, השניים דנו  בהאצת פרויקטי הדגל של מעבר צה״ל דרומה: קריית המודיעין, קריית התקשוב, המרכז הלוגיסטי והטכני של חיל האוויר, כולם פרויקטים הנאמדים בעשרות מיליארדי שקלים, כאשר כולם בבאר שבע ובמעטפת שלה. 

מדובר בפרויקטים שנמצאים בתכנון שנים רבות ונאלצו לעבור לא מעט מעמורות. לדברי עיריית באר שבע,  ‘’זהו פרויקט לאומי שישנה בעתיד את המגמות וישליך על הבטחון, הכלכלה, החברה, המדע, הטכנולוגיה ומערכת החינוך''. מימוש התוכנית ארך שנים רבות: בשנת 2011, החלטת ממשלת ישראל 3161 קבעה כי לטובת מהלך העברת בסיסי צה"ל המשמשים יחידות של חיל הקשר והתקשוב לבסיס מאוחד בבאר שבע יוקצו לגורמים הרלוונטיים כ-7 מיליארד שקלים".

בצה''ל היו אופוטימיים מדי ובשנת 2018 הבטיחו כי ‘’לאחר שכל הפרטים הקטנים נסגרו, יוצא כעת לדרך הפרויקט הראשון והמיוחד מסוגו, "קריית התקשוב הדיגיטלית" - מעבר היחידות הטכנולוגיות של אגף התקשוב וההגנה בסב"ר (סייבר), היחידות הטכנולוגיות של חיל האוויר ופיקוד דרום לבאר שבע, עד שנת 2023''.

שנת 2023 הסתיימה במתקפת הטרור הנוראית ובמלחמת חרבות ברזל.

לפי התוכנית המקורית, קריית המודיעין תשתרע על שטח של 2,500 דונם, והחל משנת 2026 יעברו אליה מרבית יחידות אגף המודיעין - כ-12,000 משרתים, מתוכם כ-5,000 משרתי קבע. האכלוס צפוי להסתיים בשנת 2028. 

זאת ועוד: ב-10 באוגוסט 2020 הודיעה שרת התחבורה מירי רגב על הקמת קו רכבת מגוש דן לקריית המודיעין ועל תכנון של קו רכבת קלה מבאר שבע לקריית המודיעין. לקריית המודיעין צפויה נגישות תחבורתית טובה בגלל שהבסיס נמצא בסמוך לכביש 6 ולכביש 60. נכון ל-2023 מוקם מחלף קריית המודיעין שעם סיומו יהיה הכניסה הראשית לבסיס.

עיקר ההתנגדות של המרשתים, שמרביתם ממרכז הארץ, בהם חיילים שמחוזרים על ידי מיטב חברות הטכנולוגיה, הוא בדרך הארוכה והלא נוחה בין תל אביב לבאר שבע, כאשר רכבת ישראל מודיעה חדשות לבקרים על תיקונים במסילות ותחנות ההסעה הציבורית עמוסות לעייפה. למשפחות של אנשי הקבע קשה לעבור לבאר שבע בגלל אפשרויות תעסוקה מוגלבות ושירותי בריאות וחינוך שאינם ברמה לה הם רגילים. החיילים הסדירים רגילים למנטליות ולאופיה של תל אביב. במה''ל עשו הכל לשכנע את כולם לעבור דרומה.  
 

הדמיית קריית המודיעין (צילום: שיכון ופיתוח / שימוש הוגן על פי סעיף 27 א')



קריית התקשוב  בבאר שבע הועתקה מבסיסי צה"ל שבגוש דן, בו שוכנות היחידות הטכנולוגיות של אגף התקשוב וההגנה בסב"ר והיחידה הטכנולוגית של חיל האוויר, יחידת אופק. כמו כן יוקם במקום גם מטה פיקוד הדרום, שיעבור ממקומו ההיסטורי בעיר העתיקה, שיופנה, כך מתכתננים בעיריית באר שבע, לתיירות ונדל''ן.  בקריה צפויים לשרת כ-6,300 חיילים ואנשי קבע. אכלוס הקריה המתוכנן היה מיועד ל-2024. 

כזכור, ההסכם בין משרד הביטחון לחברת 'שיכון ובינוי' להקמת קריית המודיעין של צה"ל בנגב, נחתם בנובמבר 2021, באיחור של כחמש שנים ואחרי מאבק משפטי מתיש וארוך.

תזכורת: עיקר ממצאי דוח מבקר המדינה על העיכוב במעבר צה''ל לנגב (קרדיט: מבקר המדינה)
 



בשנת 2021, מבקר המדינה חשף ממצאים חמורים על הדרך בה תקעה הממשלה את מעבר צה''ל לנגב. בין היתר, עלה בביקורת כי באפריל 2016, לפני 8 שנים, נחתם מזכר הבנות בין משרד הביטחון, משרד ראש הממשלה, משרד האוצר ומשרד התחבורה ולפיו תוקם מערכת הסעת המונים על סמך בחינה כלכלית. מאז נבחנו חלופות, הוצגו נתונים, התקיימו דיונים, אך המשרדים אז לא הגיעו להסכמות סופיות בנוגע לאופן הגעתם של המשרתים אל קריית המודיעין. מרבית המיועדים לשרת בבסיסים אלה גרים במרכז. כבר אז התריעו גורמים בצה''ל כי העיר באר שבע לא ערוכה לקלוט אותם, אם כי צה''ל ערך לאורך השנים ‘’סיורי הסתגלות'', על מנת להכיר למשרתים את העיר. 

כעת, מבקשים בעיריית באר שבע לזרז את המעבר, שגם כך מתעכב שנים רבות, בין אם בשל בירוקרטיה או חוסר רצון של המשרתים לעבור דרומה.

קראו עוד באותו נושא:

באיחור של חמש שנים: נחתם ההסכם להקמת קריית המודיעין

ממצאים חמורים בדו''ח המבקר: כך תקעה הממשלה את מעבר צה''ל לנגב

מאבקי אגו, בירוקרטיה וסדר עדיפויות לקוי: כך נתקע מעבר צה''ל

דנילוביץ' מודה: מעבר צה''ל לנגב מתעכב - על רקע משבר התעסוקה