לראשונה, ממשלת ישראל מאשרת לסגור ערוץ תקשורת: מי הבא בתור?

הממשלה אישרה היום את סגירת ערוץ אל ג'זירה: הוא יוסר מהפלטפורמות השונות ולא יהיה זמין ביוטיוב לצופים מישראל. ערוצי תקשורת נוספים עלולים ללכת בעקבותיה
send whatsapp messsage send FB messsage

ממשלת ישראל אישרה לסגור את משרדי אלג'זירה (الجزيرة) בישראל ולחסום את שידוריו במגוון הפלטפורמות. זו הפעם הראשונה שממשלת ישראל מאשרת לסגור ערוץ תקשורת ותקדים לסיגרת כלי תקשורת נוספים, מקומיים בזרים.  לטענת הממשלה, שידורי הערוץ פוגעים בביטחון המדינה וחושפים מידע גלוי המסייע לאויב ושידוריו מוציא את ישראל רע בעיניים זרות.

בצעד חסר תקדים, יוספקו השידורים בערבית ובאנגלית ולא יהיו זמינים לצופים בישראל,משרדי הערוץ ייסגרו, יוחרמו  מכשירים המשמשים לאספקת תכנים ותוגבל או תיחסם הגישה לאתרי האינטרנט של אל־ג'זירה. רשת אל ג'זירה היא אחת הנצפות בעולם, המשדרת לכ־150 מדינות וליותר מ־400 מיליון צופים. בין היתר, ערוץ החדשות זוכה לפופולריות רבה באמריקה הלטינית, באירופה והוא נצפה בכל רחבי העולם הערבי. 

רשת אלג'זירה היא מהרשתות הערביות המעטות, המאפשרות לאישים מישראל להתראיין בשידוריה. 
 


רק בסוף השבוע האחרון פרסם אתר STATISTA ניתוח מורחב של נתוני ארגון ‘’עיתונאים ללא גבולות'' ובו ממצאים קשים בכל הנוגע לחופש העיתונות בישראל, המסווגת כ''מדינה בעייתית לעיתונאים ולמקצוע העיתונות''.  ישראל ירדה מהמקום ה-97 הלא מכובד בשנה שעברה למקום ה-101, בליגה של מדינות עולם שלישי, מתחת לאלבניה ומדגסקר
 



הבוקר, כאמור,  דן הקבינט המדיני ביטחוני בהפסקת פעילות הערוץ בישראל, לאחר שהצעה בנושא קיבלה את אישור היועצת המשפטית לממשלה, וקיבל החלטה לאסור על פעילות הערוץ בישראל, זאת לאחר ב-1 באפריל 2024 אושר בכנסת חוק מניעת פגיעת גוף שידורים זר בביטחון המדינה, שיאפשר את הגבלת פעילות הערוץ בישראל.

רק בסוף השבוע האחרון פרסם אתר STATISTA ניתוח מורחב של נתוני ארגון ‘’עיתונאים ללא גבולות'' ובו ממצאים קשים בכל הנוגע לחופש העיתונות בישראל, המסווגת כ''מדינה בעייתית לעיתונאים ולמקצוע העיתונות''.  ישראל ירדה מהמקום ה-97 הלא מכובד בשנה שעברה למקום ה-101, בליגה של מדינות עולם שלישי, מתחת לאלבניה ומדגסקר. 

הדוח מורכב ממספר מדדים, בהם הממד החוקתי (מגבלות, תביעות השתקה, איומים), מעצרים (37 עיתונאים בישראל נמצאים כרגע במעצר), האווירה הכללית ביחסה לתקשורת, חופש הדיווח ובעיקר האפשרות להשמיע קול אחר וביקורתי. 

בין היתר, נלקח בחשבון יחסה של הממשלה והממשל בכללותו לעיתונאים ומנוטרת המדיה החברתית לסוגיה, באשר לאיומים, השמצות כנגד עיתונאים, וכן נלקח בחשבון היחס המורכב בין בעלי כוח ושררה לבין עיתונאים.  חופש העיתונות בישראל מוגדר על פי הנתונים, מוגדר ''בעייתי באופן ניכר''. 

לסגירת הערוץ בישראל עלולות להיות השלכות על הערוצים המשודרים לישראל ולעיתונאים הזרים המשדרים מישראל, כמו גם לעיתונאים הישראלים. רשתות אחרות לא אחת חושפות מידע האסור לפרסום בישראל ומצוטטים בישראל לאחר מכן ולא נסגרים. 

ברשת אלג'זירה בינתיים לא מגיבים ומסתפקים בציטוט דיווחים של רויטרס ו''הארץ''.