קציני מודיעין חיוניים מועברים לשמירה על אסירי נוח'בה - בשל מצוקת בכוח אדם

אלפי מחבלי נוח'בה כלואים במתקנים, בהם שדה תימן ליד באר שבע - אבל לצה''ל אין מספיק כוח אדם לשמור עליהם. הפתרון: קצינים חיוניים מ-8200 מוצבים לשמור על האסירים
send whatsapp messsage send FB messsage
אזוקים, ללא אור יום: אסירי נוח'בה (צילום: שב''ס)

מצוקת כוח אדם ומקומות כליאה עבור אלפי המחבלים הכלואים בארץ: בצה''ל מתקשים להתמודד עם כמות הכלואים האדירה מהמלחמה, בהם אלפי מחבלי נוח'בה (היחידה המובחרת של חמאס - النخبة) שהתעללו, אנסו ורצחו  ישראלים במתקפת הטרור ב-7.10. מדובר בשלושה מתקני מאסר - שדה תימן ליד באר שבע, ענתות ביו''ש ומחנה עופר שליד ביתוניא.

בשל אופיה הקשה והשוחק של המשימה, משמרת אורכת כארבע שעות, למנוע עייפות של סוהרים אל מול האסירים המסוכנים בישראל. האסירים אזוקים רוב שעות היום, בתאים בהם האור דולק כל שעות היממה. הליכה לשירותים מותרת בליווי סוהר, כשאסיר אזוק. חלק מהאסירים מכוסי עיניים. לאסירים מושמע 24 שעות ביממה המנון ‘’התקווה''.  האסירים, בהוראת השר בליטחון פנים איתמר בן גביר,  מקבלים תנאים מינימליים ושרויים בבידוד. סוהרים ששירתו במתקן סיפרו, שלהם קשה לשהות באגף הכלואים יותר מכמה שעות ברצף.

חיילי מילואים ששרתו במתקן מספרים כי אין מתנדבים רבים לשמור על אסירי הנוח'בה, לא רק בשל האופי הקשה של המשימה, אלא גם בשל מצוקת כוח אדם בצה''ל.

חשש נוסף, הוא איומים מצד בית הדין הבינלאומי בהאג לנקוט בהליכים כנגד סוהרים במתקנים, בשל הפרה לכאורה של זכויות אדם בסיסיות. ישראל אפשרה לנציגים לערוך ביקורים הומניטריים במתקנים בהם כלואים המחבלים.

בצה''ל הטילו על מאות קצינים באגף המודיעין לבצע משמרות של שמירה על מחבלי נוח'בה במתקני המעצר  שצה״ל הקים בשדה תימן, ענתות ועופר. מדובר בקצינים מכלל  מערכי אמ״ן - כולל החיוניים והקריטיים ביותר במלחמה.  הקצינים עוזבים את תפקידם כדי לשמש שומרים בכלא. בין היתר, מדובר על קצינים מחטיבת המחקר, מ-8200, ממערך המבצעים המיוחדים ומערכים נוספים.