סוף מגפה? למעלה מ-12,000 חיוביים לקורונה בב''ש

בארצות הברית ואירופה נזהרים מלדבר על ''סוף המגפה העולמית'', בבאר שבע נשבר שיא במספר המאומתים. רוית, שחלתה בקורונה: ''זאת לא 'שפעת קלה', עברתי ימים נוראים, אין לי מושג איך נדבקתי''
send whatsapp messsage send FB messsage
צוותי מד''א דוגמים בכל מגז אוויר (צילום: מד''א / שימוש הוגן על פי סעיף 27 א')

שיא מאומתים בבאר שבע: 12,357 איש חיוביים לקורונה - והנתון הזה מבטא רק את מי שטרחו ללכת להיבדק. 6,483 איש נתונים בבידוד אחרי שבאו במגע עם מאומת קורונה.  להערכת גורמי הבריאות בישראל, המספר האמיתי גבוה בהרבה. הרוב המכריע של החולים בזן האומיקרון לא נזקק לאשפוז ומטופל בביתו, אך רביןם מדברים על זה שזאת בכלל לא 'שפעת קלה': רוית, בת 52, חשה לא טוב בשבוע שעבר. 

''זה נחת עליי בבת אחת, תחושת עייפות נוראית, חולשה, כאבים, חום וכאב גרון. גם הבת שלי הגשיה לא טוב. נבדקנו בבדיקה ביתית ויצאנו חיוביות. גם בעלי נכנס לבידוד, אבל לא חלה ומזלנו, בגלל שאנחנו בעיקר עובדים מהבית במקום במשרד, שלא באנו מגע עם אנשים אחרים. אנחנו מחוסניםף הקפדנו על עטיית מסכות, לא מסתובבים באירועים - ונדבקנו. אישית עברתי שלושה ימים נוראים, ביום הרביעי הרגשתי טוב יותר, אבל הכאבם בשרירים והטעם המוזר בפה נשארו. עשינו בדיקה ועכשיו אנחנו שליליים, הכל בסדר''. 

בעולם מדברים בזהירות על ''סוף המגפה העולמית'', בשל אופיו של זן האומיקרון, אבל לא כמשהו שייקרה באופן מיידי וגם מזהירים מפני וריאנטים חדשים, כגון אלה שנתגלו לאחרונה במדינות סקנדינביה. להערכת גורמי רפואה, הקורונה תהפוך מ''פנדמיה'' - מגפה כלל עולמית, ל''אנדמיה'' מגפה מתוחמת איזורים. גם אין תמימות דעים לגבי נחיצותן של זריקות דחף - והאם נצטרך להתחסן אחת לשנה או לחצי שנה. 

רוקחת קופ''ח כללית עם תרופות לקורונה (צילום: דוברות קופ''ח כללית / שימוש הוגן על פי סעיף 27 א')

לא רק חיסון: יש גם תרופה לקורונה, אך יש גם מי שמעדיפים שלא ליטול אותה

שלושה שבועות חלפו מאז הגיעו לישראל פקסלוביד ומולנופירויר, התרופות החדשות למניעת תחלואה קשה בחולי קורונה המוגדרים בסיכון.  השבוע מטופלים במחוז הדרום בתרופות החדשות כ- 40 חולי קורונה.

אלא שעם הכנסת התרופות לשימוש, מטופלים מעטים בחרו לצרוך אותן, אך היום עומד הממוצע היומי במחוז על כ- 50 מטופלים ומטופלות ליום ובסך הכל עד לתחילת השבוע הן סופקו ל-למעלה מ-550 מטופלים ומטופלות בכל רחבי הדרום העומדים בקריטריונים לקבלתן.

נתוני התחלואה החדשים מתעדכנים בהנהלה הרפואית בכללית מחוז דרום לאורך היום כולו, לאחר שמאתרים את המטופלים המתאימים לטיפול - כלומר, מי שנמצא בקבוצות סיכון שהוגדרו על ידי משרד הבריאות כמתאימים לקבלתו. יוצר הרופא המטפל או גורם רפואי אחר מהמחוז קשר עם החולה ומסביר על הטיפול, למחרת יוצרים צוותי הרוקחות במחוז התקשרות לקביעת מועד אספקה. 

חלק מהחולים מעדיפים שלא לקבל את הטיפול אך בקופה מציינים כי דווקא במחוז דרום האחוז הגבוה הוא של מי שמעדיפים לקחת את הטיפול כדי להימנע מתחלואה קשה ומהדרדרות במצבם.

עירית צדוק מנהלת הרוקחות במחוז מספרת ״ מדובר במבצע מורכב שלשמחתי מתנהל בצורה יוצאת דופן. התהליך עובד בשיתוף פעולה הדוק בין ההנהלה הרפואית, הרוקחות, וההתקשרויות שמבצעים הרופאים והאחיות. ההתקשרויות לוקחות באופן טבעי זמן- מכיוון שמדובר בטיפול תרופתי מותאם אישית לכל מטופל.״ 

לדברי צדוק: ''יש שיפור משמעותי בסימפטומים כבר אחרי 24 שעות, צריך כמובן להשלים את הטיפול עד סופו. רפואה שלמה לכולם״.

נכון להיום פועלות בבית החולים סורוקה שש מחלקות ויחידות לטיפול בחולי קורונה: יחידה לטיפול נמרץ קורונה, שלוש מחלקות פנימיות קורונה, מחלקת קורונה ליולדות ולנשים הרות ויחידה לילדים במרכז סבן לילדים
 
ביחידה לטיפול נמרץ קורונה ובמחלקות קורונה בסורוקה, מקבוצת כללית, מאושפזים כעת 91 מטופלים, מתוכם 29 במצב קשה, 8 מהם מאושפזים ביחידה לטיפול נמרץ קורונה.
 
פרופ׳ נמרוד מימון יו״ר החטיבה לרפואה פנימית בסורוקה:״האתגרים העומדים כיום בפנינו הם כפולים, גם לטפל בעלייה בתחלואת הגל החמישי וגם לתת שירות למטופלים עם תחלואת החורף הרגילה. מה שמאפיין את הגל הנוכחי הוא שחולים רבים שסובלים מבעיות רפואיות אחרות, כמו שבץ מוחי, אירוע לבבי, פגיעות טראומה ועוד, מאובחנים גם עם קורונה. זהו מצב שמחייב עבודה רב צוותית וניהול והפעלת יחידות רבות ושונות בבית החולים לטיפול בחולים אלה"


על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''ברנז'ה NEWS'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתם בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: branzanews.br7@gmail.com‬ ​​​​​​​​​​​​​​