סגר בזיג-זג: מה ייסגר - ומי יפצה את בעלי העסקים?

מערכת החינוך תיסגר - למעט מסגרות מיוחדות, אך גם הפעם הממשלה מתקשה להחליט: אין מדדי יציאה מהסגר וייתכן והוא ייארך יותר משבועיים. פיצוי מיוחד לעסקים? אל תבנו להתעשר ממנו
send whatsapp messsage send FB messsage
עסקים סגורים בבאר שבע (צילום: דני בלר)

בלילה שבין חמישי לשישי ייכנסו לתוקף תקנות החרמת הסגר השלישי - זאת על רקע העליה התלולה בתחלואה והחשש מהתפשטותן של מוטציות חדשות של נגיף הקורונה - הבריטית והדרום אפריקאית. על פי נתוני משרד הבריאות, העיר באר שבע נותרה כתומה ואף ירדה בציון היומי, מ-7 ל-6.9. ציון 7.5 יהפוך אותה לעיר אדומה. אלא שהנתונים האלה מעט לא רלוונטיים, מאחר והממשלה מפעילה סגר כולל - מבלי להתחשב במצב היישובים, בעיקר מסיבות פוליטיות. בסגר הנוכחי תיסגר מערכת החינוך, למעט מסגרות מיוחדות, אך החשש הוא כי חלק מהמסגרות המגזריות לא יישמעו להוראה. 

מה נשתנה הפעם? כאמור, מערכת החינוך נסגרת, ללא תלות בצבע הרמזור של אותו יישוב. במקומות העבודה, גם אלה שלא מקבלים קהל, העבודה תופסק או תצומצם, בהיקף שהממשלה טרם קבעה. תיאסר יציאה מהבתים אל מעבר ל-1,000 מטרים, למעט לצרכים חיוניים. התחבורה הציבורית תצומצם עוד. הבילוי והפנאי יישארו סגורים. 

ההחלטות על החמרת הסגר אינו נעדרות אופי פוליטי: הייתה הצעה לאסור הפגנות, לסגור את הכנסת ואת בתי המשפט. יו''ר כחול לבן וראש הממשלה החליפי, בני גנץ - התנגד לכך. ישראל, כזכור, עומדת לערוך בחירות בעוד 75 יום. הסגר הנוכחי היה מתוכנן ל-10 ימים בלבד, אך הוארך לשבועיים ובמערכת הבריאות דורשים כי הוא יהיה אף ארוך יותר. במערכת הבריאות דרשו לסגור גם עסקים חיוניים בחלק מימות השבוע  והלגביל את פעילות המרכולים עד לשעה 19:00. ההצעה הזו נפלה. 

רוב פרטי הסגר עדיין לא סגורים - ואין מדדי יציאה

למעשה, חלק מפרטי הסגר עדיין לא סגורים: הממשלה לא קבעה מדדי יציאה ואין יעדי תחלואה ברורים. הסגר נקבע תחילה ל-10 ימים, לפי דברי ראש הממשלה. אתמול בערב הוחלט כי הוא יארך שבועיים וייתכן כי יוארך, עם התחלואה לא תרד. במערכת הבריאות מעריכים, כי העליה התלולה בתחלואה בישראל מקורה במוטציה הבריטית וכי למעשה, מספר הנושאים אותה גבוה יותר.

הדרך היחידה לדעת מי נושא את המוטציה ומי לא, היא לערוך בדיקות סקר נרחבות, אלא שמערך הבדיקות אינו מסוגל לעמוד בקצב הבדיקות הרגילות. גם המחסור בחיסונים עושה את שלו. אמנם בממשלה התרברבו בכך שקצב החיסון בישראל הוא הגבוה בעולם, אך מאגר החיסונים הולך ונגמר. החיסונים לא נתינו לפי תיעדוף הממשלה: בני 60 ויותר וצוותי חירום, אלא היו חריגות לא מעטות. 

הפיצוי לעסקים: אל תבנו להתעשר מזה

עסקים יקבלו פיצוי שבין 3,000 ל-9,000 שקלים על סגר בן שבועיים, שיעלה למשק כארבעה מיליארדי שקלים. אלא שלא מדובר במתנה נדיבה מהממשלה, אלא בביטול המענקים שהיו אמורים להינתן ביוני. הסיבה: בממשלה סבורים שרוב האוכלסויה תהיה מחוסנת עד אז והמשק יחזור לפעילות מלאה. 

המפתח לפיצוי על הסגר הנוכחי הוא כזה: עסקים שהכנסותיהם ירדו ביותר מ-25% מחודש מרץ 2020 ועד סוף דצמבר יקבלו מענק מיוחד בגין "פגיעה ממושכת". עסקים שלהם מחזור שנתי של 18 אלף שקל עד 300 אלף שקל יקבלו מענק בהתאם לירידת המחזורים ביחס לתקופה המקבילה בשנה קודמת. על ירידה של 25%-40% העסקים יקבלו פיצוי בסך 3,000 שקל; על ירידה של 40%-60% הפיצוי יעמוד על 5,000 שקל; ועל ירידה של 60% ומעלה יקבלו 9,000 שקל. המענקים יועברו ככל הנראה בתחילת פברואר. 

בממשלה העריכו כי עם הגעת החיסונים - אלא של פייזר וכעת, כמות קטנה של חיסוני מודרנה, ניתן יהיה להתחיל לשחרר חלקים של המשק לפעילות מלאה ואף לערות את הבחירות כשהמגפה מאחורינו. מה שלא לקחו בחשבון אז, הוא שהנגיף יעשה מוטציה, ההופכת אותו למדבק יותר. 

זאת ועוד: הפיצולים במפלגות מביאים לכך שנכון להיום, לאף אחד משני המחנות - הימין ברשות הליכוד והימין ברשות סער, אין מספיק קולות להרכיב ממשלה בלי להזדקק לקולות של המפלגות הערביות, ישראל ביתנו ומרצ. מפלגה העבודה נמחקה ואת הקולות שלה שתתה מפלגת הישראלים של רון חולדאי. כיום יש כבר מי שמתחילים לדבר על מערכת בחירות חמישית. אם גם הפעם לא יצליחו המחנות להרכיב ממשלה, הרוטציה המתוכננת תתקיים ובני גנץ יהפוך להיות ראש הממשלה. קשה לראות אף אחת משתי המפלגות הגדולות, בעלות האורייטציה הימנית, יושבות עם המשותפת ואת ליברמן יושבת עם המשותפת ומרצ. 

הכאוס הפוליטי אינו מאפשר לממשלה לאשר עוד סיוע לעסקים ולעצמאים מעבר לזה שאושר והשמיכה הולכת ומתקצרת. בינתיים, כדי לצלוח את המשבר, מקדימים תשלומים. 

במישור המקומי: הולכת להיות שנה קשה - וגם הרשויות האיתנות יידרשו לקיצוץ חד

ישראל כולה נפגעה ממשבר הקורונה, אך ביישובי הפריפריה, הפגיעה קשה יותר. בבאר שבע חלק ניכר מהפעילות הכלכלית הינה סביב מסחר ותיווך. משבר הקורונה תפס את העיר כששני קומפלקסים ענקיים לבילוי וקניות התחילו לפעול ואחרים היו בשלבי בניה. זאת ועוד: בישיבות מועצת העיר האחרונות דובר על הלוואות הגישור שעיריית באר שנאלצה לקחת על מנת לצלוח את התקופה הקשה הזו. 

התקווה של כולם היא - שהכלכלה תתאושש מהר עם פתיחתו המלאה של המשק. מתי זה ייקרה? - איש לא באמת יודע. אם במהלך 2021 לא תקום ממשלה יציבה, השבר ישליך גם על הכלכלה המקומית והיכולת לקדם פרויקטים לאומיים - שבינתיים, בצל הקורונה והבחירות, הוחזרו למגירה. 

ברשויות המקומיות - מי יותר ומי פחות, יצטרכו לבצע קיצוצים. עומק הקיצוץ תלוי במשך המשבר וביכולתה של הכלכלה המקומית להתאושש. 


על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''ברנז'ה NEWS'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתים בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: gvanim.bs@gmail.com