"ערן מעולם לא קרא לי אבא", ביקור בנחלת ערן, מלמד אותנו על החיים

לא קניות, לא כמה לייקים נקבל – אלא נתינה ודאגה, לב רחב ועבודת קודש מהם. הכפר השיקומי הוא ביתם של כ-140 דיירים עם מוגבלות שכלית והתפתחותית קשה, אבל גם של חיילים העוברים הליכי שיקום וילדים "רגילים"
send whatsapp messsage send FB messsage
דורון אלמוג ובנו, ערן ז''ל, בעלה נגב

מבחוץ, נחלת ערן נראה כמו כפר נופש, או שכונה של אנשי קבע. מקום מטופח, יפה, הרבה ירוק מסביב ואווירה פסטורלית כמעט של צפון הנגב. "עלה נגב - נחלת ערן", כך כמו שמו המלא של המקום, הוא כפר שיקומי לתינוקות, ילדים ומבוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית קשה ובעיות רפואיות מורכבות כגון מומים ומחלות גנטיות.

אבן הפינה לכפר הונחה בשנת 2003 והפרויקט קיבל הכרה ממשלתית כפרויקט לאומי המשותף למשרדי ממשלה שונים. בשלב הראשון נבנו מבני מגורים ל-65 דיירים (מתוך 140 דיירים קבועים ששוהים בו נכון לתחילת 2016), בי"ס לחינוך מיוחד ל-80 תלמידים, בית חולים סיעודי מורכב, מרכז לשיקום יום ומרכז תעסוקה טיפולי. השלב הראשון בכפר נחנך לפני 11 שנה.


"ערן מעולם לא דיבר. מעולם לא קרא לרעייתי דידי 'אימא' או לי 'אבא'. עם זאת, הוא היה המורה הגדול של חיי. כשנולד, נתנו לו את השם של ערן - אחי שלא שב ממלחמת יום הכיפורים"


לכפר שורשים דרומיים חזקים: יו''ר הכפר הוא האלוף במיל' דורון אלמוג, שהיה אלוף פיקוד הדרום. מנכ''ל הכפר הוא אבי וורצמן, לשעבר סגן ראש עיריית באר שבע וח''כ מטעם הבית היהודי. היה זה ראש ממשלה המנוח, אריאל שרון ז''ל, איש חוות השקמים, אשר בשנת 2005 העניק לו שטח אדמה ריק בצפון הנגב. ואז, בעבודה קשה, באינספור מסעות שכנוע, תוך שהוא מספר את סיפור חייו המרגש, הכפר קם.

נחלת ערן. שיעור בנתינה

דורון אלמוג, בן 66, סיפר את סיפורו של בנו, ערן ז''ל, מאות פעמים: "ערן מעולם לא דיבר. מעולם לא קרא לרעייתי דידי 'אימא' או לי 'אבא'". "עם זאת, הוא היה המורה הגדול של חיי. כשנולד, נתנו לו את השם של ערן, אחי שלא שב ממלחמת יום הכיפורים".

"כהורים, ציפינו שיהיה מוצלח מאיתנו. אבל בגיל 8 חודשים ערן אובחן עם אוטיזם ופיגור קשה. הרגשנו כאילו השמיים נפלו. בבת אחת, היינו צריכים להמיר את החלום על הילד המוצלח, במאמץ מתמיד להסתפק בחיוך. לוודא שרק יהיה מאושר. נשבענו לעולם לא להתבייש בו, או להסתיר אותו".


מתברר שלא כל ההורים היו כמו בני הזוג אלמוג. בשיחה, הוא מספר על קברניטי ישראל, שהחביאו את ילדיהם שנולדו עם פיגור, עם אוטיזם, עם לקויות שונות. היו דמויות מפורסמות, גם כאלה שנחשבים אבות המדינה, שהסתירו את הילדים בדרך אכזרית


פעם, בישראל, היו מסתירים או מזניחים ילדים עם לקויות, במיוחד אצל "גדולי האומה"

מתברר שלא כל ההורים ולא תמיד היו כמו בני הזוג אלמוג. בשיחה, הוא מספר על קברניטי ישראל, שהחביאו את ילדיהם שנולדו עם פיגור, עם אוטיזם, עם לקויות שונות. היו דמויות מפורסמות, גם כאלה שנחשבים אבות המדינה, שהסתירו את הילדים בדרך אזכרית: שלחו אותם למוסדות בחו''ל וביקרו אותם לעיתים רחוקות. הציבור לא ידע ומי שידע, לא סיפר על זה. לא היו מדברים, לא היו מעזים לפגוע בקברניטי המדינה. כמה שזה נשמע מקומם, בעלי פיגור או לוקים באוטיזם, טופלו במוסדות לבריאות הנפש ואלה, היו מקומות נוראיים, אפורים, מוקפים חומות. דומים לבתי כלא, מקומות בהם לדיירים לא הייתה אפשרות אפילו לבחור איזה בגד ילבשו. הם הולבשו בסחבות, ממה שנתרם למוסדות.

כיום, בשנת 2017, המצב אחר לגמרי. במוסדות לבריאות הנפש נעשה מאמץ לשלב את המתמודד בקהילה ובכפרים טיפוליים, לתת לדיירים הרגשה של בית ובעיקר, הרבה אהבה. נחלת ערן היא מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית, או יותר נכון, מאיך שהחברה הישראלית צריכה להיראות: בכפר עובדים בני שלשת הדתות: יהודים, מוסלמים ונוצרים. לצד עובדים מהכפרים הבדואים בנגב, יש מתנדבים נוצריים שבאו מגרמניה. פטר, למשל, לומד יחסים בינלאומיים ובא מגרמניה לעשות שנת שירות, ממנה ייצא עם המון תובנות. בגן הילדים לומדים יחדיו ילדים בעלי צרכים מיוחדים לכאלה שלא. מגיל קטן, הם לומדים לקבל אחד את השני, לעזור אחד לשני, לדבר אחד בשפתו של השני. גן הילדים הזה הוא המבוקש ביותר באיזור מרחבים. בכיתה אחרת לומדים ילדים בוגרים יותר. הם נעזרים במחשבי לוח ובשלל אמצעים לתקשר עם סביבתם. כל ילד מתקדם בקצב שלו. "אנחנו לומדים לתקשר עם הילדים, גם אם לפעמים זה לא דרך מילים, אלא דרך מבט, תנועת עיניים, קולות. אתה פוגש את זה הרבה בעלה נגב, לא רק בקרב ילדים, אלא גם בקרב בוגרים. אז אנחנו לומדים לתקשר עם כל אחד ואחת". דורון אלמוג: "לאחר מותו של ערן, לפני 9 שנים, הבנו שתיקון עולם פירושו להעצים את האהבה שהועדנו לו, כדי לחולל שינוי עמוק בתפיסת האדם המוגבל במדינת ישראל".

קומפלקס טיפולי, שיקומי וחינוכי לתושבי הדרום

בכפר מקבלים שירותים אנשים מגוון אוכלוסיות, בהם חיילים שעברו תאונות שונות וזקוקים לדרגות שונות של שיקום. הם חולקים את הבריכה עם שאר המטופלים, בהם דיירי הקבע ומי שמזדמנים למקום לטיפולים שונים. כולם ביחד, כחלק מחברה מכלילה, מקבלת ומעצימה איש את רעהו. דורון אלמוג סיפר שרק פעם אחת, רק כמה חיילים, העירו הערה, אבל הוא העמיד אותם על מקומם, בדרכו הייחודית כמובן.

"אחד הדברים הכי בסיסיים, כמו מה אנחנו נרצה ללבוש או מה נרצה לאכול לארוחת בוקר, דברים הנראים לנו כמובנים מאליהם, כלל לא מובנים לחלק מהדיירים. חלקם מתקשים לבטא את הדבר הכל כך בסיסי הזה. אני זוכר שכאשר בני רצה חביתה, הוא היה מוציא מחבת מארון המטבח, ביצים מהמקרר, אולי מפיל משהו בדרך וכך הבנתי שהוא רוצה חביתה. הדיירים כאן מקבלים את האפשרות הזו. ללבוש מה שהם אוהבים, מה שהם רוצים".

כמובן, לא כל הדיירים במצב זהה. רמות התפקוד שונות, יש מי שיחוו שיפור, בעוד אצל אחרים יהיו עליות ומורדות. אבל הסביבה התומכת, הצוות המקצועי ובעיקר – המגע האנושי, עושים את שלהם.
סיור בכפר השיקומי, מגלה עד כמה אינטנסיבית עבודת הקודש הנעשית שם, יומם ולילה. הכפר מחולק למחלקות, כל מחלקה מאוישת על ידי צוותים, אנשי מקצוע ומתנדבים. במבני המגורים לנערים ומבוגרים עם פיגור שכלי, סיעודיים ומתהלכים מתגוררים כ-140 דיירים. המרכז בנוי מחמישה בתים, 24 דיירים בכל בית. זהו לב לבו של הכפר.  מרכז תעסוקה מיועד לדיירי המרכז מגיל 21 ומעלה, המשולבים במסגרת תעסוקה יומית.

המרכז לשיקום יום הינו יחידת שיקום יום הראשונה והיחידה באזור הנגב. המרכז מעניק מענה מקצועי לאנשים לאחר פגיעות נרכשות כמו: פגיעת ראש טראומתית, אירוע מוחי, פגיעת חוט שידרה או פציעה אורתופדית, שזקוקים לשיקום ללא אשפוז. ליחידה מופנים מבוטחי קופות החולים, חברות הביטוח ונכי צה"ל.

בכפר ישנה מרפאת שיניים לאנשים עם צרכים מיוחדים, המופעלת על ידי אקי"ם. המרפאה מאובזרת בציוד מיוחד  המפחית חרדה מהמטופלים. המרפאה מעניקה טיפול רפואי לדיירי הכפר ולאנשים צרכים מיוחדים באזור הדרום.

ראש הממשלה ורעייתו מבקרים בנחלת ערן

בנחלת ערן פועל בית ספר לחינוך מיוחד,בו שבע כיתות לימוד לילדים עם צרכים מיוחדים מכיתה א' ועד גיל 21. בכל כיתה מורה לחינוך מיוחד ו-2 סייעות. הצוות כולו אקדמאי ומגיע מתחום החינוך או החינוך המיוחד. אל בית הספר מגיעים נערים ונערות מהכפר וכן תלמידים אקסטרניים מיישובי הסביבה. כיתה אחת מתנהלת בתוך בי"ח סיעודי מורכב, על מנת שגם התינוקות והילדים המוגבלים ביותר ייהנו ממערכת חינוך מיוחדת עשירה ומגוונת. לכל תלמיד תוכנית קידום אישית לפי צרכיו המלווה על ידי צוות רב מקצועי.

בכפר פועל בית חולים סיעודי מורכב, בו נמצאים תינוקות, ילדים ומבוגרים הזקוקים לטיפול רפואי אינטנסיבי.  כאמור, במקום פועלת גם בריכה הידרותרפית,בה מוענקים טיפולים פרטניים וקבוצתיים לדיירי המקום, תלמידי בית הספר ולאנשים מהקהילה.

בגן הילדים מקבלים התחלה חכמה

בכפר גן לילדים רגילים המופעלים על ידי מתנ"ס מרחבים ורשת "התחלה חכמה". הילדים מגיעים מדי בוקר לכפר ליום רגיל מתוך חשיבה שהילדים הללו יגדלו ליד הדיירים של הכפר ויראו בהם חלק נורמאלי מחברה בריאה וצודקת, בה יש מקום לחלש ולחזק בשוויוניות ובכבוד. כמו כן, פועל במקום מתחם ספארי וחווה לרכיבה טיפולית: שני המרכזים מותאמים לאנשים עם צרכים מיוחדים.


לאחרונה הונחה במקום אבן הפינה לבית חולים שיקומי ראשון מסוגו בדרום: אחרי שנים רבות בהן מעל ל-800 אלף תושבי הדרום סובלים ממחסור חמור ביותר במיטות לאשפוז שיקומי ונאלצים לנסוע עד למרכזי שיקום כמו תל השומר או בית לוינשטיין במרכז הארץ בכדי לקבל את זכותם הבסיסית – לקבל שירותי רפואי שיקומי, הונחה לאחרונה אבן הפינה לבית החולים השיקומי הראשון בדרום, בכפר השיקומי "עלה נגב – נחלת ערן". שלב א' של בית החולים החל לפעול לאחרונה, עם פתיחת מחלקת שיקום נוירולוגיות אורתופדית ובה 22 מיטות אשפוז. פתיחת המחלקה השיקומית בכפר 'עלה נגב - נחלת ערן' ובית החולים שייבנה יהיו פתרון למאות אלפי תושבי הנגב. בכפר מקווים כי המדינה תשכיל ליצור תמריצים לאנשי מקצועות הבריאות כדי שיבואו לעבוד בשיקום בדרום. לצורך כך אף ייבנה בסמיכות לכפר השיקומי ישוב חדש "מרחבי דניאל" על שם דניאל טרגרמן ז"ל שנהרג בנחל עוז במהלך מבצע צוק איתן.

הכפר של כולם: עובדים ומתנדבים בני שלשת הדתות ומכל מגזרי האוכלוסיה