מהלך חסר תקדים: כך הרשות הארצית תשתלט על התחבורה הציבורית בישראל
תחבורה ציבורית עצמאית יותר – רשות התחבורה הציבורית הארצית משנה את מעמדה ותפעל כיחידת סמך עצמאית, לראשונה מאז הקמתה בשנת 2011. ההחלטה התקבלה לאור הגידול המשמעותי בתחבורה הציבורית והצורך בגמישות ניהולית לטיפול באתגרים המורכבים של התחבורה בישראל.
שינוי מבני – מענה לאתגרי התחבורה בישראל
נציבות שירות המדינה, בראשות פרופ' דניאל הרשקוביץ, אישרה את השינוי המבני והעבירה את הרשות הארצית לתחבורה ציבורית לסטטוס של יחידת סמך עצמאית, הפועלת במסגרת משרד התחבורה. ההחלטה, עליה הודיעה השרה מירי רגב, נועדה לאפשר לרשות יותר גמישות בקבלת החלטות וביצוע פרויקטים.
תקציב התחבורה הציבורית לשנת 2025 צפוי לעמוד על כ-17 מיליארד שקל, כולל הכנסות של 3 מיליארד שקל ממכירת כרטיסים. לאור נתונים אלו, השינוי במעמד הרשות נתפס כמהלך קריטי, המסייע בהתמודדות עם המשבר התחבורתי החמור בישראל.
יחידות מטה חדשות ויעדים לשדרוג התחבורה הציבורית
במסגרת השינוי יוקמו ברשות יחידות מטה חדשות, כולל יחידה טכנולוגית, לשכה משפטית ויחידת תקציבים, אשר יספקו כלים ניהוליים מתקדמים לטיפול בתחבורה הציבורית. הרשות גם צפויה לשתף פעולה עם רשויות מטרופוליניות חדשות שיקומו במסגרת הצעת חוק ההסדרים ל-2025.
במסמך הנימוקים להחלטה נכתב:
"ניהול ריכוזי ברמה הארצית אינו מתאים עוד למציאות התחבורתית בישראל. מעבר לרשויות מטרופוליניות יאפשר תכנון מותאם לצרכים המקומיים, תמרוץ רשויות לקדם תחבורה ציבורית על חשבון רכב פרטי וייעול תהליכי הפיתוח וההפעלה."
המהלך זוכה לתגובות מעורבות. מצד אחד, ישנה תמיכה רחבה מצד ארגוני תחבורה ודמויות ציבוריות הרואות בכך צעד משמעותי לשיפור התחבורה הציבורית, שנמצאת כיום בנקודת משבר. מנגד, יש מי שמביעים חשש כי השינוי לא יטפל בשורש הבעיות, בהן העדר תשתיות מתקדמות ואי התאמת מערך האוטובוסים והתחנות לביקושים.
המטרה ארוכת הטווח של המהלך היא לייעל את התחבורה הציבורית, לצמצם את השימוש ברכב פרטי ולפתור את בעיות הגודש בכבישים. אך עם אתגרים רבים עוד לפניה, נותר לראות האם הרשות בתצורתה החדשה תצליח להוביל את השינוי המיוחל.