מהפך גרנדיוזי או תוכנית לעתיד הרחוק? אלפי דירות חדשות ורכבת קלה על ציר טוביהו

תוכנית מדיניות להתחדשות שדרות טוביהו אושרה – 6,500 יחידות דיור חדשות, טיילת עירונית ירוקה, ונתיבי תחבורה מותאמים לרכבת קלה עתידית
send whatsapp messsage send FB messsage
מהפך גרנדיוזי או תוכנית לעתיד הרחוק? אלפי דירות חדשות ורכבת קלה על ציר טוביהו ציר טוביהו כיום (צילום: דני בלר)

שדרות טוביהו בבאר שבע עומדות בפני שינוי משמעותי שעתיד לשנות את פני המרחב העירוני במרכז העיר. הוועדה המקומית בעיר אישרה תוכנית מדיניות רחבת היקף ביוזמת עיריית באר שבע, באמצעות המנהלת להתחדשות עירונית ובשיתוף משרד הבינוי והשיכון. התוכנית משתרעת על פני 1,360 דונם לאורך 3.8 ק"מ, ומציעה תוספת של כ-6,500 יחידות דיור חדשות לצד פיתוח מרחב ציבורי ירוק ורב-שימושי, שיחבר בין השכונות.

כיום, על ציר טוביהו יושבים בניינים בני 4 קומות, ומעטים בני 8 קומות. בקצה הצפוני (הצבי-גלבוע במפגש עם דרך מצדה), נמצאים בניינים בני 4 קומות שהדירות בחלקן בבעלות משקיעים ומתגוררים בהן אוכלוסיה מבוגרת או שוכרים מתחלפים. בקצה הדרומי יותר (הקרוב למבואת העיר העתיקה) מתגוררת אוכלוסיה ותיקה ושומרת מסורת.  

במסגרת התוכנית החדשה, הציר המרכזי של שדרות טוביהו יהפוך לציר עירוני ירוק הכולל טיילת מרשימה לאורך הדופן הצפונית של השדרה, שתתחבר לשדרות רגר ותשמש כציר ירוק משמעותי במרחב העירוני. לאורך הציר החדש, יוקמו מתקני ספורט, אזורי נופש, הצללות, מתקני אופניים ושבילים להולכי רגל – כל זאת במטרה לספק לתושבים מקום ציבורי נגיש ונעים המותאם לצרכי הקהילה.

בניה אופיינית על ציר טוביהו: בניינים בני 4 קומות (צילום: דני בלר)


במקביל לפיתוח השטחים הירוקים, יתווספו כ-6,500 יחידות דיור חדשות שיצטרפו לכ-3,700 יחידות הדיור הקיימות כיום לאורך שדרות טוביהו. התכנון כולל מבנים בני עד 30 קומות, שיאפשרו מגורים איכותיים לצד שטחי מסחר ותעסוקה שיקדמו את הפעילות העירונית במקום.

תוכנית ההתחדשות של שדרות טוביהו כוללת גם שינוי תחבורתי משמעותי. התכנון החדש מציע הקמת נתיבי תחבורה ציבורית ייעודיים לכל כיוון, שיוכלו להפוך בעתיד למסלול רכבת קלה. בכך, שדרות טוביהו יתוכננו מחדש עם שני נתיבי רכב ונתיב תחבורה ציבורית בכל כיוון, וכן שבילי אופניים ומדרכות רחבות משני צדי הכביש, על מנת לאפשר מעבר נוח ובטוח להולכי רגל ולרוכבי אופניים. בנוסף, יוקם חניון "חנה וסע" בסמוך לדרך אילן רמון, אשר יקל על עומסי התנועה ויספק גישה נוחה לתחבורה הציבורית. התוכנית כוללת גם הקמת 12 צמתים מרומזרים לאורך הציר, כולל צומת חדש, שיאפשרו קישוריות משופרת בין השכונות משני צידי השדרה ויחברו רחובות נוספים לעומק השכונות.
 

שדרות טוביהו, אחד הרחובות המרכזיים בבאר שבע (צילום: דני בלר)


מנהלת ההתחדשות העירונית של באר שבע ממלאת תפקיד מרכזי בקידום התוכנית בשיתוף פעולה עם חברות בניה המובילות את פיתוח הפרויקט. המנהלת אחראית על ניהול הליכי התכנון בשטח, תוך עיבוד והצגת חלופות לתכנון, במטרה לוודא שהתוכנית תואמת את צרכי התושבים ואת התפיסה האורבנית של העיר.

המתחם הממוקם בשכונה ה', לאורך הדופן הצפונית של שדרות טוביהו, מציע תכנון המשלב עירוב שימושים של מגורים, מסחר ומוסדות ציבור, כך שייווצר אזור פעיל ותוסס לאורך השדרה. התכנון כולל שבילי הולכי רגל ורוכבי אופניים, עם דגש על יצירת מרחבים ירוקים המחוברים לצירים הירוקים הקיימים בשכונה והטיילת החדשה.

העירייה תפרסם את התוכנית לציבור בחודש הקרוב, ותאפשר לתושבים להגיש את הערותיהם בטרם התקדמות התוכנית לשלב הביצוע. 

מתי זה ייקרה? הזמן הממוצע למימוש תוכניות פינוי בינוי בישראל ארוך מאוד

הזמן הממוצע לביצוע תוכנית פינוי-בינוי בישראל נע בין 10 ל-15 שנים. זמן זה מושפע ממספר גורמים עיקריים:

1. שלב התכנון ואישור התוכנית: תהליך זה עשוי לקחת בין 3 ל-5 שנים, במהלכו התוכנית עוברת ועדות תכנון מקומיות, מחוזיות ולעיתים אף ארציות, ומקבלת אישורים רגולטוריים נדרשים.
2. ארגון הדיירים והסכמתם: התארגנות הדיירים והגעה להסכמות עם היזם היא שלב מורכב שלעיתים יכול לקחת מספר שנים, במיוחד כאשר יש דיירים שמתנגדים לפרויקט או כאשר יש קושי בתיאום בין כלל הדיירים.
3. גיוס משאבים והכנת השטח: לאחר קבלת האישורים, נדרשים משאבים כספיים והתארגנות לוגיסטית. שלב זה יכול להימשך בין שנתיים ל-4 שנים.
4. שלב הביצוע בפועל: הקמת המבנים החדשים ופיתוח התשתיות נמשכים בין 2 ל-4 שנים, בהתאם לגודל הפרויקט ומורכבותו.

שיפורים בחקיקה ובתהליכי האישור עשויים לקצר את משך הזמן הנדרש לפרויקטים עתידיים.