מתל אביב לבאר שבע ב-40 דקות: החזון הגרנדיוזי של שרת התחבורה

אישור מקטע נוסף של המסילה המהירה לבאר שבע מבטיח לשנות את פני התחבורה בישראל, עם נסיעה מתל אביב לבאר שבע בפחות מ-40 דקות. חזון דומה הושמע בשנת 2012, בעת מיתוגה של באר שבע ב''בירת ההזדמנויות'', עת ראו בסרטון יזם היי טק המתפלא מזה שלקח לו ‘’פחות משעה להגיע לעיר''.
המקטע החדש, שאורכו כ-60 ק"מ בין מחלף שורק לתחנת באר שבע צפון (תחנת האוניברסיטה), יהיה חלק מרשת מסילות מחושמלות למהירויות של עד 250 קמ"ש. מדובר בצעד נוסף בתוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לשנת 2040, שמטרתה לחבר בין מרכזי המטרופולינים בישראל ולהפחית את זמני הנסיעה.
עם זאת, המציאות היומיומית בתחנות הרכבת רחוקה מהחזון הגרנדיוזי: עומסים כבדים במיוחד בימי ראשון וחמישי עם חיילים שחוזרים לבסיסים, ושירות לא אחיד בתקופות שונות לאורך השנה, בשל עבודות תחזוקה. התחנות מלאות נוסעים מתוסכלים, ולא פעם הרכבות עמוסות יתר על המידה.
לאורך השנים הכריזו שרי תחבורה שונים על שלל פרויקטים שאפתניים לשיפור התחבורה הציבורית – אך חלק גדול מהם לא מומש או התקדם בקצב איטי במיוחד. חזון "מחברים את ישראל" שהשרה מירי רגב מקדמת כולל חיבור מהיר של הנגב למרכז, אך האם הפרויקט הנוכחי יעמוד בלוח הזמנים שנקבע לו, או שמא מדובר בעוד תוכנית שתתעכב כמו קודמותיה?
וידאו: 2012, ‘’פחות משעה להגיע לכאן''. תלוי מאיפה…
אחד האתגרים המרכזיים שעומדים בפני הרכבת הוא ניהול העומסים בתחנות ובקווים עמוסים. בימי ראשון וחמישי, התחנות עמוסות בחיילים ונוסעים רבים חווים דחיפות ועומס בתחנות המרכזיות. התסכול גובר לאור העובדה שהתוכניות להקל על העומסים, כמו תוספת קרונות או תגבור קווים, אינן מיושמות במלואן.
המקטע החדש, שיעבור בסמוך לכביש 6 ויכלול 28 גשרים, אמור לחבר בין כל אמצעי התחבורה הציבורית באזור באר שבע, באמצעות תחנה משולבת ("האב תחבורתי").
שרת התחבורה מירי רגב מצהירה כי החזון שלה "יחבר את הפריפריה למרכז" ויגדיל את האפשרויות של כל תושבי ישראל. אולם ללא טיפול בתקלות התפעוליות ועומסי התחבורה הקיימים, קיים חשש שהפרויקט האסטרטגי יהפוך לאכזבה נוספת במאבק על תחבורה ציבורית איכותית בישראל.