בורחים מהדוושות: זינוק במכירת אופניים חשמליים יד שניה, ''בגלל הקנסות הכבדים''
כחודש לאחר תחילת האכיפה המוגברת נגד רוכבי אופניים חשמליים בבאר שבע, קבוצות פייסבוק מקומיות מלאות במודעות למכירת אופניים יד שנייה – עם דגש על כך שנקנו לא מזמן. ברוב המקרים, הרוכבים מנסים להציל את ההשקעה ומנסים למכור את האופניים במחיר כמעט חדש. בשיחה עם אחד המוכרים, תלמיד בן 17, הוא הסביר: “הקנסות חונקים אותנו, יותר משתלם לי לחסוך לרישיון ולקנות רכב משומש.” זיהום אוויר? למי באמת אכפת…
בניגוד למדינות כמו הולנד וגרמניה, שמעודדות שימוש בתחבורה ברת קיימא, בישראל רוצים שתסעו ברכב פרטי: מרבית מחירו של הדלק בישראל הוא מס, שנכנס הישר לקופת המדינה. תחבורה ירוקה נחשבת לאויב ואם כבר, אז דואגים שתלווה במסים וקנסות
האכיפה המחמירה, הכוללת קנסות של 250 שקלים על רכיבה על מדרכה ועד יותר מ-1,000 שקלים על רכיבה ללא קסדה, גוררת ביקורת חריפה מצד התושבים. רבים מהם טוענים כי התשתיות בבאר שבע לקויות – מסלולי האופניים מתחילים ונקטעים באופן אקראי, כמו במקרה של המסלול אחרי גשר נווה נוי לכיוון מול 7 או בשדרות אצ''ל בסמוך לטרנר.
“במקום לקדם תחבורה ירוקה כמו באירופה, הופכים את האופניים החשמליים לאויב,” אמר אחד הרוכבים. באירופה, רכיבה על אופניים נחשבת לאמצעי חשוב להפחתת עומסי תנועה וזיהום אוויר, בעוד שבאר שבע מציעה מסלולים מוסדרים במעט מאוד מקומות, בעיקר בכאלה בעלי נראות גבוהה או בריכוזי סטודנטים. בשכונות הותיקות, מסלולי האופניים, אם ישנם, נראים כיציאה לידי חובה ולאחרונה, כמלכודת קנסות.
הרוכבים בעיר קוראים לעירייה להתאים את התשתיות לפני החמרת האכיפה, וטוענים שהשילוב של קנסות עם תשתיות בלתי מספקות פוגע במאמץ לקידום תחבורה ירוקה ונגישה.
“עם מחירי הדלק של היום, דווקא האופניים היו הפתרון – עכשיו הם רק עול”
מחודש ספטמבר, חלה חובה להתקין על האופניים לוחית זיהוי, שהפכה לפריט נגנב בבאר שבע. הרוכבים מחוייבים במבחן נהיגה, אך לא מונפק להם רישיון. המשטרה סורקת את הלוחיות במגוון אמצעים, לרוב באופן אוטומטי על ידי אלפי מצלמות מעקב המותקנות בבאר שבע ואשר מבקר המדינה קבל לאחרונה על יכולותיהן ומידת השמירה על הפרטיות. הרוכבים, באין להם פתרון נורמלי, יורדים לכביש.
לוחיות הרישוי נגנבות בבאר שבע, בעיקר על ידי נערים שמחפשים דרך קלה לעבור את נושא הרישוי. מאחר ולרוכבים אין שום מסמך המשייך אותם ללוחית, אלא מאגר משטרתי בלבד, יכול רוכב להסתובב בלוחית גנובה, להיקלט במצלמות המעקב והבעלים החוקיים של הרכב הם אלה שיקבלו את הקנס הביתה.
זאת ועוד: בניגוד למדינות כמו הולנד וגרמניה, שמעודדות שימוש בתחבורה ברת קיימא, בישראל רוצים שתסעו ברכב פרטי: מרבית מחירו של הדלק בישראל הוא מס, שנכנס הישר לקופת המדינה. תחבורה ירוקה נחשבת לאויב ואם כבר, אז דואגים שתלווה במסים וקנסות.
באשר לנהיגה בכבישי באר שבע, מדובר בסכנת נפשות של ממש, במיוחד ברחובות המסוכנים בהם טוביהו, רגר, דרך נאווי, דרך ג'ו אלון, וינגייט ועוד. זאת ועוד: מסלולי האופניים בעיר משותפים להולכי רגל.
צריך לצפות שאותן סיעות במועצת העיר שדיברו על קיימות ותחבורה חופשית, יפעלו לשינוי המצב בבאר שבע, כאשר למשל ניתן להפוך את השוליים הקיצוניים של המדרכה (הצד הקרוב לכביש) לחלופה לנתיב אופניים - ולהחמיר את האכיפה אבל כנגד מי שמשתוללים בכביש או נוהגים נהיגה מסוכנת.