הכבדה על רוכבי האופניים בבאר שבע: קנסות מוגברים, תשתיות מבישות
האכיפה נגד רוכבי אופניים חשמליים בבאר שבע מחמירה, כאשר המשטרה מגבירה מהיום, ראשון את הפיקוח והחלה לרשום קנסות משמעותיים לרוכבים, אפילו לאלו ששמרו על חוקי התנועה, אך על מנת לא להיהרג בתאונה, נסעו על שולי המדרכה במה שמוגדרים ‘’הכבישים האדומים של באר שבע''. ‘’אנו נוסע על שבילי אופניים ובכביש'', מספר מאיר, בעל קורקינט, שלאחרונה אף התקין לוחית על פי החוק החדש. ‘’אני לא מתקרב לשדרות רגר. אנשים נוסעים כמו מטורפים. לא מכבדים תחבורה ציבורית, יכבדו אותי?''.
היום, ראשון, עוכבו מספר רוכבים על כך שנסעו על שולי מדרכה בדרך המשחררים, אחד הצירים המסוכנים ביותר בעיר, אף על פי שהיו במרחק של 20 מטרים מתחילתו של שביל אופניים, חטפו דוחות. ‘’לך היום רק תנסה להתווכח עם רוכב, תגמור במעצר. על פחות מזה עוצרים היום''.
הרוכבים, שהתקינו לוחיות זיהוי בהתאם לחוק, נתקלו במציאות בה שבילי אופניים מתחילים ונעלמים לאחר מטרים ספורים, מה שמקשה עליהם להימנע מנסיעה בצידי המדרכות או בכבישים. העיר באר שבע סובלת ממחסור במערכת רציפה של שבילי אופניים, ותנועת הרוכבים הפכה למסוכנת במיוחד בשל תרבות הנהיגה הפרועה בעיר, כשהנהגים אינם עוצרים במעברי חצייה, כמו בצומת הגנרד הידועה לשמצה: נהגים מבצעים פניות פרסה ולא אכפת להם אם הולכי רגל חוצים במעבר החציה.
עם התקנת לוחיות הזיהוי לאופניים, הפכה הקבוצה למטרה נוחה לרישום דוחות על ידי הרשויות. לוחיות הזיהוי, שהפכו לאחד הפריטים המבוקשים ביותר לגניבה לאחרונה, מקלות על המשטרה ומצלמות האבטחה לעקוב אחרי רוכבים ואף להטיל קנסות אוטומטיים באמצעות מערכת "עין הנץ" החדשה, המאפשרת זיהוי רישוי אוטומטי.
הוועדה לביטחון לאומי אישרה לאחרונה את תקנות השימוש במערכת "עין הנץ", המבוססת על טכנולוגיית זיהוי לוחיות רישוי (LPR). המערכת, שהייתה בשימוש בכבישי ישראל במשך כעשור, עברה לאחרונה שדרוג טכנולוגי ומאפשרת למשטרה לזהות נהגים תוך שניות, לרבות עבירות קודמות ורישומים פליליים.
אחד מהרוכבים שהתראיין בנושא סיפר: "הנסיעה בבאר שבע הופכת לסיוט. במקום לסייע לתשתיות ולעודד את השימוש באופניים, העיר הופכת להיות מסחטת קנסות עבור רוכבי אופניים שומרי חוק." הקנסות שניתנים לעבירות אלו יכולים להגיע לסכום של 250 שקלים, כשבפעם הראשונה נרשמת אזהרה בלבד, אבל בפעם הבאה יירשם קנס והם אף מסתכנים בשלילת היתר הרכיבה שלהם (רישיון מסוג A3).
לא המחוקק ולא מי שאחראי על כבישי באר שבע נתנו דעתם על בטיחותם של הרוכבים, לפחות לא באותה מידה ובאותו להט בו הם ממהרים להטיל קנסות. אופניים ואופניים חשמליים הם כלי תחבורה בר קיימא, שאינו מזהם ומפחית את כמות המכוניות על הכבישים העמוסים בעיר.
אלא מה, במשרד התחבורה זיהו ככל הנראה ציבור חדש ממנו ניתן לסחוט כספים.
גורמים במשטרה מציינים כי האכיפה נעשית למען בטיחות הציבור, אך מבקרי המערכת טוענים שהחמרת האכיפה נעשית מבלי לדאוג לפתרונות תשתיתיים שיבטיחו את בטיחות הרוכבים בעיר.