מקומם: הלום קרב נקנס ב-1,000 שקלים על נסיעה באופניים
עיריית באר שבע מחמירה את האכיפה נגד רוכבי האופניים החשמליים - שיידרשו מעתה גם להציג רשיון בתוקף. הקנסות כבדים - עד 1,000 שקלים. הפקחים, כך מסתבר, אורבים במקומות לא צפויים - ומחכים לרוכבים. מה שקרה ביום שני ל-מ.א., בן 50, תושב שכונה ג', קצת מקומם. כשקוראים את פרטי המקרה, למדים כי לכאורה, תפסו את המטרה הכי קלה ורשמו הצלחה כבירה.
''נסעתי לעיר העתיקה באופניים החשמליים שלי. ברחוב החלוץ ניגש אליי פקח, רשם לי דוח על כך שלא חבשתי קסדה, ושלא היה לי רישיון לאופניים חשמליים ושנסעתי על המדרכה. רשם 1,000 שקלים קנס. פחדתי שיבואו אליי הביתה ורצתי לשלם בכסף שהיה לי לקניות לחג. העדפתי לשלם לעירייה את הקנס, מאשר שיבואו לי הביתה'', מספר מ.א, בן 50, תושב שכונה ג', המתמודד עם פוסט טראומה מאז השירות הסדיר ביחידה קרבית משמעותית בצה''ל, בעקבות התקלות עם מחבלים בלבנון, בה נפצעו חבריו - והוא צולק נפשית לכל חייו.
''מ.א. אדם שאנחנו אוהבים מאוד, מלווים אותו שנים. נכון, יש חוק, אבל הפקח היה צריך להפעיל שיקול דעת, לראות מי עומד מולו, ולתת רק אזהרה, לא להטיל קנס על אדם שחי מקצבה. זה לא ילד משתולל, זה לא עבריין דורס אנשים, זה אדם בן 50, נשמה טהורה וטובה, שלפני 30 שנה חווה אירוע טראומטי שלא מרפה ממנו. אנחנו תומכים בו, לא נותנים לו ליפול, מחזיקים אותו חזק''
מ.א. מקבל קצבת נכות על היותו פוסט טראומטי ומוגדרים לו 75% נכות לצמיתות. הוא אינו עובד וחי בגפו. לפעמים הוא נוסע לבית הוריו לביקור התרעננות והתחזקות ואחרות, הוא שוהה אצלם לכמה ימים, כשאינו חש בטוב, ''תלוי איך אני מרגיש, לפעמים אני יודע לבקש עזרה''.
''נסיעה ללא היתר'': סעיף חדש בחוק? (סריקת הקנס)
על ההתקלות בלבנון הוא ממעט לדבר. קשה לו ולצורך הראיון, גם הפרטים אינם חשובים כל כך. ''זה קרה בסדיר, לפני 30 שנה, מאז אני מתמודד עם זה. נתקלנו בכוח מחבלים, היו חילופי אש, זאת הייתה תקופה קשה לישראל ולחיילים ששרתו בלבנון''. היחידה שלו הצליחה לסכל לא מעט אירועים, שאם היו יוצאים אל הפועל, תוצאתם הייתה טראגית.
מאז ההתקלות עם חוליית המחבלים בלבנון, מ.א. לא חזר לעצמו. הבירוקרטיה האיומה בטיפול בהלומי קרב והמחסור באנשי מקצוע בנגב, גורם לתורים להיות ארוכים בדרך לטיפול, לעיתים רק אחרי שנים ארוכות. בינתיים, אנשים כמו מ.א. חיים במצוקה נפשית איומה, חוזרים לאירועים הטראומטיים על בסיס יומי. כל דבר יכול להחזיר אותו לכך: צעקות, רעש, המולה. מ.א. מוצא את המפלט בציור, במוזיקה, בקריאה ובטיפול בבעלי חיים, עימם יש לו קשר מיוחד.
עבור הלומי הקרב, כל יום הוא התמודדות חדשה
''אני לא אוהב לנסוע באוטובוס, זה הרבה אנשים בחלל סגור, זה מלחיץ אותי. אז אני נוסע באופניים חשמליים, נוסע לאט, לא אוהב לנסוע מהר, נוסע בשוליי המדרכה, לא איפה שאנשים הולכים. אין שבילי אופניים בכל העיר, כשיש אני נוסע עליהם. באופניים אני מרגיש בטוח, אם אני נוסע לטיפול או לקניות בשוק העירוני. אני לא יוצא הרבה מהבית, רק למכולת או לסידורים או שחברים מזמינים אותי לבית קפה בעיר'', מספר מ.א.
השבוע, ביום שני, מ.א. נסע לקנות דברים שהוריו ביקשו לחג: ''אני שמח כשאני עוזר, זה עושה לי טוב''. כשהיה בדרכו הביתה, ניגש אליו פקח ורשם לו דוח. ''לא נסעתי מהר. נסעתי בקצב הליכה. הרגליים כואבות לי כל הזמן, אני יודע שסה נפשי. ניגש אליי פקח ביקש תעודת זהות, רשם דוח על קסדה, על היעדר רישיון לאופניים חשמליים ועל זה שהייתי על המדרכה. בבאר שבע הכבישים מסוכנים, יש פה כאלה שנוסעים כמו מטורפים. בחזרה הביתה נסעתי על הכביש, הנהגים בכלל לא מתחשבים ברכבי האופניים, יש נהגים פראיים ממש, אבל אותם לא תופסים''.
ניסית להסביר לפקח את מצבך וששכל את הקסדה בדירה?
''לא. חשתי פחד. דמויות של שוטרים, פקחים, אנשים במדים מעוררים בי פחד''.
התווכחת איתו?
''לא. הוא צילם אותי וזהו. משם הלכתי לשלם את הקנס כי היה לי כסף שקיבלתי, מקצבת הנכות''.
אבל היה לך זמן לשלם עד ל-2 ביוני. היית מגיש ערעור, כפי שכתוב בדוח...
''פחדתי שיוציאו צו נגדי. שילמתי מיד. לא חשוב הקניות לחג. אני רוצה להיות בשקט, לא רוצה שיבואו אליי וציאים לפועל''.
אז מה תעשה בחג?
''לא יודע. נשב בבית, נשמע רדיו, נשתה קפה. באופניים אני לא יודע אם אני כל כך רוצה לצאת שוב. אין לי כסף לעוד קנס. ההורים יביאו לי סלטים, ישלי כבר מצות''.
מה זה עבורך 1,000 שקלים?
''אני מקבל 4,000 שקלים קצבת נכות לחודש - מזה אני משלם חשמל, ארנונה, מים, אוכל. הרבה לא נשאר לי. אני מעשן, הרבה הלומי קרב מעשנים, לא הצלחתי להיגמל. החודש בניתי על פסח שמח, אולי אפילו לקנות לעצמי בגד חדש. אני אנסה להסתדר עם מה שיש''.
''פקח צריך להפעיל שיקול דעת, לראות מי עומד מולו''
אחד מחבריו מתערב בשיחה: ''מ.א. אדם שאנחנו אוהבים מאוד, מלווים אותו שנים. נכון, יש חוק, אבל הפקח היה צריך להפעיל שיקול דעת, לראות מי עומד מולו, ולתת רק אזהרה, לא להטיל קנס על אדם שחי מקצבה. זה לא ילד משתולל, זה לא עבריין דורס אנשים, זה אדם בן 50, נשמה טהורה וטובה, שלפני 30 שנה חווה אירוע טראומטי שלא מרפה ממנו. אנחנו תומכים בו, לא נותנים לו ליפול, מחזיקים אותו חזק''.
''בשכונה שלנו יש אנשים שמשתוללים עם כלי רכב, יש פריצות, יש סמים, אבל אותם לא תופסים. נופלים על אדם שנפגע לכל החיים כשהגן על גבולות ישראל ממחבלים. גם שוטרים יודעים להפעיל שיקול דעת, רואים מי עמד מולם. הבן אדם הלך ושילם מיידית, אפילו 1לא ידע שיש אפשרות להגיש ערעור''.
העירייה: ''האכיפה מתבצעת בנקודות חמות''
מעיריית באר שבע נמסר בתגובה: ''ראשית, ניתן להגיש מכתב ערעור על קבלת הדו"ח ולתאר את הנושא הנ"ל והבקשה תיבחן ע"י התביעה העירונית כמקובל''.
''לעצם עניין אכיפת החוק: כזכור לאור החלטה עירונית שהתקבלה במהלך שנת 2022, לאימוץ החוק, ובהמשך לפרסום תקנות צו לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה) החדשות מיום 22.06.2022, הרשות נערכה ליישום והפעלת החוק על ידי אגפי הרשות''.
''לקביעת מדיניות אכיפה עירונית כגון: קביעת גיל לביצוע אכיפה וסוג הפעולות אשר יינקטו כנגד קטין/בגיר, אזורי אכיפה בעדיפות (פארקים ציבוריים, מוסדות חינוך, מרכזי מסחר וכיו"ב) וסוג פעולות אכיפה כנגד רוכב/הולך רגל''.
''לצורך יישום החוק ובהתאם לנוהל האכיפה הארצי, הרשות פעלה ליידוע הציבור בדבר תחילת החוק ואכיפתו באמצעות קמפיין פרסום רחב''.
''התבצע מיפוי של צירי התנועה בהם קיימים שבילי אופניים ובפארקים בהם יינתן דגש באכיפה לאחר ביצוע פעולות הסברה.
פעילות האכיפה באמצעות רישומי קנסות החלה בחודש 02/2023, ומתמקדת ב"נקודות חמות", תוך מתן דגש לעבירות המסכנות את הרוכבים עצמם ואת משתמשי הדרך, כאשר הפעילות מתבצעת בשת"פ ובתיאום מול תחנת ב"ש''.