סוף החלום? מחירי הנדל''ן בבאר שבע מתרסקים, המשקיעים עוזבים

הגירה שלילית, פשיעה, הנחות במס אצל השכנות ובנייה מסיבית גרמו לבריחת משקיעים מבאר שבע - העיר בה מחירי הנדל''ן יורדים
send whatsapp messsage send FB messsage
בניה בבאר שבע (צילום המחשה: דני בלר)

ירידות מחירים חדות ומשקיעים שמוכנים למכור את הדירות במחירי הפסד: על פי נתוני הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שוק הנדל''ן בבאר שבע מתקרר, מהפך של 180 מעלות מהימים בהם המשקיעים היו מגיעים ברכבות מיוחדות לקנות מכל הבא ליד. בין היתר - בניה מסיבית של דירות חדשות וביקושים קשיחים מצד סטודנטים הותירו הרבה דירות להשקעה ריקות.

אבל זה רק חלק מהבעיה: בנדל''ן אוהבים לדבר על ''איזורי הביקוש'', בהם יש שילוב של תעסוקה, איכות חיים ואפשרויות קידום. שכנותיה של באר שבע, בהן חוקי הנגב עדיין בתוקף, הפכו אטרקטיביות יותר, בעיקר בתחום המיסוי. גם לנושא הביטחון האישי השפעה על הרצון להישאר בבאר שבע.


מהנתונים עולה, כי בראש טבלת הערים בהן נמכרו דירות בהפסד הון ריאלי ברבעון השני של 2022, עומדות דימונה, עם 38% מהעסקאות ובאר שבע, עם 30% מהעסקאות. בשתי הערים יש בניה מסיבית אל מול ביקושים קשיחים. בבאר שבע הגידול  במכירות המשקיעים עומד על 40%,  בהשוואה לספטמבר אשתקד.

לירידות המחירים יש מספר גורמים. ראשית, באר שבע נמצאת במאזן הגירה שלילי: על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הסוקרים את 2021 (2022 טרם הסתיימה), 6582 עזבו את באר שבע, לעומת 4926 שעברו להתגורר בתחומה - מאזן הגירה שלילי של מינוס 1656. בימי הקורונה סטודנטים למדו בזום וחלקם ויתר על מגורים בעיר. השוק הסטודנטיאלי, אליו פונים רוב משקיעי הנדל''ן, הצטנן מאוד. הסטודנטים מאורגנים היטב, ולא ישלמו שקל יותר משווי השכירות האמיתי של הדירה. ימי הבוננזה, של התשואות החלומיות על דירות ישנות - ככל הנראה עברו-חלפו.

הבאר שבעים עוזבים למקומות בהם יש פרנסה, ביטחון והנחות במס

תושבי באר שבע עוזבים למקומות בהן יש או פרנסה או הקלות במס. על פי נתוני הלמ''ס, ב-2021 מרביתם עזבו בין היתר לאופקים (777 איש), 379 עזבו לתל אביב, 227 עזבו לעומר השכנה. אופקים נהנית מהקלות במס של חוקי הנגב וגם מצב הביטחון בתחומה טוב בהרבה מזה של באר שבע. 

אובדן הביטחון בבאר שבע פגע לא רק בתחושת התושבים אלא גם בעסקים בעיר: חוששים לצאת, מבלים פחות, דואגים לנעול היטב את הבתים. זה, בעיר שעד לפני זמן לא רב נחשבה לבטוחה, בה ניתן לטייל גם בלילה ללא חשש. לבאר שבע יש בעיה לא רק של פשיעה חיצונית, אלא גם של אלימות ו-וונדליזם פנימי. בעלי העסקים לא מוכנים לדבר לייחוס, שלא להיחשב חלילה ''אנטי'' או לחטוף קריאות לחרם ברשתות החברתיות. שלא לייחוס, בעלי עסקים קטנים מספרים שמאוד קשה: ''לאנשים אין כבר כסף פנוי. הכל התייקר, אבל המשכורות לא עלו''.

עזובה בשכונה ותיקה וסטודניאלית (צילום: דני בלר)

משקיעי הנדל''ן שלפני מספר שנים חלמו לעשות קופה בבאר שבע: לקנות דירות בזול בשכונות ג' וד' הסמוכות לאוניברסיטה ולהשכיר אותן ביוקר לסטודנטים. אכן, בשנים הראשונות התשואה הייתה חלומית, בעיקר עבור מי שהיו הראשונים לזהות. מה שמשקיעי הנדל''ן לא ידעו לזהות, הוא שהסטודנטים לא פרייארים ובטח לא טיפשים והתארגנו בגוף שנקרא ''וועד שוכרי הדירות''.

מהר מאוד החלו לרוץ ברשתות סיפורים על בעלי דירות נצלנים שיש להתרחק מהם, בניינים סומנו בגיר כ''יקרים'', בעלי הנכסים בתגובה הקימו קבוצה בשל ''בעלי נכסים בבאר שבע - שוכרים איכותיים בלבד'', אבל התשואה החלומית החלה להישחק. 

פעם משקיעי הנדל''ן בבאר שבע היו מתקבלים בתזמורת וכוס יין

בזמנו, נערך כנס בבאר שבע בו רכבת מיוחדת יצאה מתל אביב ועליה משקיעי נדל''ן שבאו לעשות קופה בבירת הנגב. בתחנה בבאר שבע חיכתה להם תזמורת, הם התקבלו בכוס יין ובכנס בהנחיית פיגורות נחשבות מעולם התקשורת, בו שמעו על הסייבר ועל האיכותיים שעוד מעט יבואו פה באלפיהם.

נכון, בהתחלה, באר שבע נראתה כבוננזת נדל''ן: אוטוטו אלפי אנשי קבע חזקים ואיכותיים עוברים אליה בעקבות מעבר צה''ל לנגב, אוטוטו היא הופכת להיות בירת הסייבר של חצי הכדור הצפוני והטרקטורים עולים על השכונות הוותיקות כדי לבנות שם מגדלי יוקרה.

וידאו: הימים היפים של הנדל''ן - רכבת המשקיעים מלפני 7 שנים (YOUTUBE)


בינתיים, אנשי הקבע לא בדיוק עבור להתגורר באר שבע, הסטודנטים התרגלו ללמוד מרחוק והבאר שבעים העדיפו לקנות דירות חדשות, על פני לשלם סכום מופקע על השכרת דירה. ''לפני כמה שנים חיפשתי דירה ממש זולה להשכרה בבאר שבע. אני זוכר שהראו לי חורבות במחירים מופקעים'', מספר משה, בן 35. ''לא זו בלבד, לבעלי הנכסים היו דרישות ואפילו טענו שאני לא 'איכותי מספיק', כי אני רווק ולא שכיר. אני עצמאי, נכון, זה לא פשע... הם גם דרשו ערבויות כאילו אני עומד להתגורר בטירת פאר.

''בסוף, במקום לגור בשכונה ג', מצאתי יחידת דיור אצל משפחה בשכונת רמות, במחיר סביר ואצל אנשים מקסימים. אני עובד מהבית, בבוקר אני יושב לי בכיף עם הלפטופ בגינה, דבר שלא הייתי יכול לעשות בדירה בקומה שלישית בשכונה ג'''.

''היום לא חסרות דירות להשכרה בבאר שבע, אבל העדפתי להישאר ביחידת הדיור הזו, גם בגלל המקום וגם כי בעלי הבית אנשים נהדרים''.

''אין שוכרים, אבל אני לא אמכור דירה במחיר הפסד. בינתיים מחכים''

אלי קנה דירה להשקעה בשכונה י''א: ''קיבלתי פיצויים ממקום העבודה ולקחתי משכנתא קטנה וקניתי דירה להשקעה באיזור של קניון שאול המלך. שיפצתי ופיצלתי לשתי יחידות של 40 מ''ר. רוב הזמן אחת משתי יחידות הדיור עמדה ריקה ובשניה התגורר זוג שלא ידע לשמור על הדירה. אני מתלבט אם למכור, אבל גם המחיר שמציעים לי לא משהו. המחשבה הייתה ששכר הדירה ישלם את ההלוואה, בפועל זה לא קרה ורוב הזמן הייתי צריך להשלים מהכיס שלי''.

גם בשכונות הסמוכות, ה' ו-ט', ניתן למצוא שלטים ''להשכרה'' שעומדים זמן רב. ''אנשים לא מוכנים להשכיר בכל מחיר'', מספר לנו בעל נכס בשכונה ט'. ''אבל גם אני לא מוכן להפסיד כסף על הנכס. בטח שלא להשכיר לכל מיני בעייתיים, שלא יהיו מסוגלים לשלם שכר דירה בזמן. אם לא תהיה ברירה, אני אמכור את הדירה, אבל לא בהפסד''.

מי ישכיר דירה שזה המחזה המקבל את פניו בכניסה (את הריח אי אפשר להעביר) (צילום: דני בלר)
​​​​​​​

בניה חדשה בשכונה החדשה, פארק הנחל (צילום: דני בלר)


ואם כאילו המצב הלא מזהיר בבאר שבע פגע בנדל''ן, גם ההצהרה של יו"ר מטה התכנון ומנכ"ל מנהל התכנון, בדבר הקמת ''תל אביב 2'' סמוך לבאר שבע הורידה עוד את הרוח מהמפרסים. ספק אם הרעיון האווילי הזה יצליח: אם גם בתל אביב 2 יגנבו מכוניות וחלקי מכוניות, יפרצו בתים, יהרסו תשתיות, אם לא תהיה בה תחבורה ציבורית טובה, מערכת בריאות מתפקדת ובעיקר תעסוקה מכבדת, ספק אם מישהו יטרח לעבור מהעיר העברית הראשונה, העמוסה, היקרה והמפוייחת, לחלום דימיוני במדבר.




​​​​​​​​​​​​

על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''חדשות באר שבע והנגב 24/7'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתם בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: branzanews.br7@gmail.com‬

 תוכלו להעביר ישירות דיווחים מהשטח אל העורך האחראי דני בלר בטלפון 052-2394026 או במייל  daniel.beller@gmail.com

רוצים להתעדכן בכל החדשות לפני כולם?? הצטרפו אל קבוצת הווצאפ וקבלו עדכונים שוטפים:  https://bit.ly/3UrCqMK