פינוי בכוח - בינוי, לא בטוח

רגע לפני שהעיר באר שבע שוקעת בטרפת פינוי-בינוי, מתפרסם מדריך ליזם, המזהה את המקשים ומתווה דרך נכונה המטיביה עם כולם
send whatsapp messsage send FB messsage
הורסים את הישן, בונים חדש (צילום המחשה: בן אדווארס / נחלת הכלל)

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מפרסמת את המדריך לפינוי בינוי חברתי עבור יזמים,  המהווה כלי שימושי לקידום פרויקטים באופן יעיל תוך שיתוף פעולה מיטבי עם הדיירים. שיתוף הפעולה עם הדיירים הוא גורם מפתח ליציאת הפרויקט אל הפועל. 

המסמך מעניין, על רקע העובדה שבבאר שבע מנסים לקדם, מזה שנים רבות, פרויקטים של פינוי-בינוי בשכונות הותיקות, בהן חלק מהבתים נבנו לפני 50 ו-60 שנה ואולי הגיע הזמן לבנות במקומן מבנים אשר עומדים בתקנים החדשים. בין היתר, אותם בניינים בהם אין ממ''דים נדרשים לפתרון מיגון מודרני. 

מצד שני, דווקא הדיירים הוותיקים חוששים להישאר קרחים מכאן ומכאן. הדיירים נדרשים להתפנות לדיור חלופי בתקופה בה נהרס הבניין החדש ונבנה החדש - ורבים חוששים מהצעד הזה. ישנו גם היבט כלכלי, אשר מתחת לשווי נכס מסויים לא משתלם לבצע פינוי-בינוי, אלא אם המדינה תסייע ביד נדיבה. 

בניין בשכונה ותיקה (צילום: דני בלר)

בשכונות הותיקות, על פי מידע של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הביטוח הלאומי ודוחות חברתיים שונים, בהם דוח המכון לרפורמות מבניות, גרה אוכלוסיה מבוגרת, כאשר הדור הצעיר עוזב לשכונות חדשות וצעירות יותר. מי שנותרים בשכונות אלה הם בדרך כלל מי שאינם מסוגלים, כלכלית, לקנות דירה חדשה יותר.

שחקנים נוספים במגרש הזה הם משקיעי הנדל"ן, אשר לעיתים קרובות, אינם מתגוררים בבאר שבע, כמו גם השוכרים, בהם סטודנטים החוזרים לביתם במרכז בסופי השבוע. 

בנושא הזה, כבר לפני 8 שנים, חשפנו בלעדית בברנז'ה NEWS, מסמך ששיקף את תחושות התושבים, במקרה זה של שכונה ג', בכל נוגע לביצוע פינוי-בינוי. ב-20 בינואר, 2015,  נערך במרכז יום לקשיש, בשכונה ג', אירוע שכותרתו מפגש שיתוף ציבור, שעסק בתכנית התחדשות עירונית שכונה ג'. באירוע נטלו חלק נציגי עיריית באר שבע וכ-150 מתושבי השכונה, כמו גם נציגי AVIV AMCG, חברה בינלאומית לניהול וייעוץ רב-תחומי, בהם מומחי לתכנון ערים. בנפי התושבים הועלו התוכניות, המדברות על התחדשות, על ציפוף ומשיכת אוכלוסיות חזקות ואיכותיות לשכונה ג'.

רחבה בשכונה ותיקה בבאר שבע (צילום: דני בלר)

התושבים הביעו במפגש חששות רבים. בין היתר, על כי דוחקים אותם לטובת אוכלוסיות חזקות, וכי מה העניין לעשות פינוי בינוי בשכונה מאופיינת באלימות ופשע. בסיכומו של המפגש צויין כי "עלתה תחושה של חוסר אמון מצד התושבים כלפי הרשות העירונית". עוד צויין כי "קיימת מצוקה רבה בקרב התושבים בנושא איכות החיים והסביבה בשכונה, עלו תלונות על "טינופת ברחובות", מדרכות שבורות, הצפה של ביוב, שריפת פחים וחוסר תחזוקה של מבנים. תלונות רבות בנוגע לחוסר בטחון אישי בשכונה ובקשה להגדלת אכיפה במרכזי המסחר וברחובות. תשתיות לא מתוחזקת כגון מדרכות ומתקני רחוב. 'רוצים ליהנות וללכת במדרכה בלי  ליפול'".

על פי מסמך מדיניות להתחדשות עירונית שפרסמה עיריית באר שבע, קיימים בבאר שבע שבעה איזורים ומתחמים המויעדים להתחדשות עירונית: 

דפנות שד' רגר לכל אורכן ושד' טוביהו מצומת אלי כהן עד דרך מצדה
דרך שמשון פינת המשחררים
מרכז העליה וסביבתו בשכונה ה'
מרכז שפירא וסביבתו בשכונה א'
מרכז קולנוע חן וסביבתו בשכונה ב'
מתחם שלמה המלך בשכונה ד'
שכונה ג׳ < אזור שד׳ בן גוריון
שכונה ג׳ < אזור וינגייט מזרח
שכונה ג׳ < מתחם ״אורות״


במתחמים אחרים נעשה ניסיון לקדם פינוי בינוי על ידי יזמים פרטיים, אלא שבמרבית המקרים, הכל תקוע בשלב של מודעות בחדרי המדרגות. ויש עניין נוסף: בבאר שבע קיימת תנופת בניה גדולה, לרבות הקמתן של שכונות חדשות (פארק הנחל ורקפות למשל). הערכות שונות מדברות על כך, כי מתחת לשווי של 2.4 מיליון שקלים לדירה בת 75 מ''ר, לא משתלם לעשות פינוי בינוי, אלא אם המדינה תתן ליזם הטבות נדיבות. בבאר שבע מרבית הנכסים בשכונות הוותיקות אינם מגיעים אפילו לא למחצית הסכום הזה. 

המדריך שמפרסמת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, בעקבות עדכון התקנות בחוק פינוי בינוי, הוא פרי של עבודה מעמיקה שאיגדה את ההיבטים הנדרשים בחוק עם הידע המקצועי הרחב של עבודה קהילתית לכדי יצירת כלי בהיר וזמין למיטוב עבודת היזם עם הדיירים, לטובת כל הגורמים הלוקחים חלק בפרויקט. במרכזו, המלצה חד משמעית לשתף את הציבור, להקשיב לרצונותיו וחששותיו, לנהוג בשקיפות מלאה,לנסות להבין את ההתנגדויות.

המדריך מרכז כלים שימושיים והמלצות לליווי דיירים, לשיתופם בתהליך קבלת ההחלטות לאורך חיי מיזם ההתחדשות העירונית וליצירת הסכמות. יישום ההמלצות האלו, תוך שיתוף הדיירים בקידום תהליכי התכנון ושיקוף המורכבות ומגבלות היזם, צפוי ליצור יתרונות ניכרים לקידום המיזם, בהם הפחתת ההתנגדויות באמצעות בניית הסכמות וגישור שיקצרו את תהליכי התכנון, הליכי קבלת ההחלטות ורתימת בעלי הנכסים לקידום המיזם ולמימושו ויקלו עליהם. כמו כן, ככל שיהיו בעלי הנכסים מעורבים ומעורים במיזם ויהיה בידיהם המידע הרלוונטי, כך הם יהיו בעלי רצון לשתף פעולה ולעודד את קידומו ויימנעו מהליכים משפטיים שיעכבו את המיזם.

בניה חדשה בבאר שבע (צילום: דני בלר)

עיקרי המלצות המדריך:

בכל מיזם ימנה היזם יועץ חברתי, בעל ניסיון בקידום תהליכים חברתיים ותהליכי שיתוף ציבור, וככל הניתן, עם ניסיון בהתחדשות עירונית, אשר ישמש איש מקצוע מומחה, המלווה את כלל תושבי המתחם המיועד להתחדשות.

קידום המיזם בכללותו, לרבות מינוי היועץ החברתי, ייעשה בתיאום עם הרשות המקומית ועם מנהלת ההתחדשות העירונית הפועלת ברשות.

שלבי עבודה מומלצים מתחילת התהליך ועד סופו עם דגש על תהליכי שיתוף ציבור ובנייה ופעילות עם נציגות הדיירים.


קרא עוד באותו נושא:

למה תושבי באר שבע חוששים מפינוי-בינוי?

פינוי-בינוי בבאר שבע: הבלאגן חוגג, תושבי השכונות מבולבלים

תחקיר מיוחד: האם באר שבע נכנסת ל''טרפת'' פינוי-בינוי?






​​​​​​​
על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''ברנז'ה NEWS'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתם בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: branzanews.br7@gmail.com‬


 תוכלו להעביר ישירות דיווחים מהשטח אל העורך האחראי דני בלר בטלפון 052-2394026 או במייל  daniel.beller@gmail.com

רוצים להתעדכן בכל החדשות לפני כולם?? הצטרפו אל קבוצת הווצאפ וקבלו עדכונים שוטפים:  https://bit.ly/3J84mAm

כתבות נוספות למקרה שפספסת...