ח''כ מרגי: ''בושה וחרפה לאוניברסיטת בן גוריון''

באותו יום בו אוניברסיטת ב''ש סערה בשל הפגנה לציון יום הנכבה, בכנסת טענו כי האוניברסטאות מפרות את החוק. ח"כ דיסטל אטבריאן: "הרוח שמנשבת כרגע באקדמיה הישראלית היא רוח בין פוסט ציונית לאנטי ציונית''
send whatsapp messsage send FB messsage
ח''כ מרגי (צילום: דני שם טוב / דוברות הכנסת), ההפגנה בבן גוריון (צילום: מערכת ''זו הדרך'') / שימוש הוגן על פי סעיף 27 א'

בוועדת החינוך בראשות ח"כ שרן השכל התקיים היום (ב') דיון סוער בנושא חופש ביטוי, הסתה ואלימות בקמפוסים בעקבות האירועים האחרונים באוניברסיטאות.

בלטו מהדיון החשוב ראשי המועצה להשכלה גבוהה שקיבלו הזמנה. הדבר צרם ליושבת ראש הוועדה ח''כ השכל, שציינה את ההיעדרות. מאוחר יותר, דרך מסך באולם הדיונים הביעה את מורך רוחה לאחד ממזכירי המועצה להשכלה גבוהה וציינה שהיא מקווה שבמפגש הבא יגיעו כל ראשי המועצות להשכלה גבוהה.

דברים חריפים במיוחד אמר ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), בעבר יו''ר המועצה הדתית בבאר שבע:
"בושה וחרפה לאונ' בן גוריון! אני הייתי פטריוט של בן גוריון, אבל הם איבדו אותי. הם רוצים שאתם הסטודנטים תחששו. להגיע למצב שעלי לשאול האם אני יכול להניף דגל??? אל תכניסו מורך. מה שעשתה הסטודנטית שהניפה דגל ישראל באונ' ת"א הוא מעשה גבורה וצריך לשכפל אותו. זאת התנהלות מבישה של ראשי האוניברסיטאות . טוב שזה קרה עם הדגל. אולי זה מה שיעיר אותנו." 

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת): "השתתפתי בגאווה גדולה ביום הנכבה באונ' ת"א. הדגל שהונף שם זה דגל של עם ולא של תנועה." ח"כ קטי שטרית (הליכוד): "דגל אש"ף הוא ביטוי לשאיפה לחיסולה של מדינת ישראל. מדברים על עיקרון ההדדיות. אני יכולה להסתובב ברמאללה עם דגל ישראל? לא!"

ח"כ סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת) הוצא מן הדיון בתום חילופי דברים עם חברות הכנסת אורית סטרוק וקטי שטרית. לפני כן אמר ח"כ אבו שחאדה "הייתי באונ' ת"א בטקס אזכרה לנכבה, כשנציגי אם תרצו הגיעו לחגוג וזה כבר הרבה מעבר למה שאפשר לסבול בחופש הביטוי. זה מעיד על מחלה נפשית. אני מבין שיש הכחשה של נכבה וצריך לטפל הזה אבל לחגוג את הנכבה זה פשע! דגל פלסטין קיים הרבה לפני אש"ף. לקרוא לזה דגל אשף כדי להסית? זה לא יעבוד. זה הדגל שימשיך לייצג את העם הפלסטיני בכל מקום. אנחנו מוכנים לשבת עם ראשי האוניברסיטאות ולהגיע להסכמות, ביניהן הפסקת הכחשת הנכבה."

עימות נוסף נרשם בין ח"כ עופר כסיף לבין מנכ"ל "ביחד ערבים זה לזה" יוסף חדאד שצעק על הח"כ: "עופר, אתה אמור להיות במעצר!" ח"כ כסיף ליו"ר הוועדה: "יש פה אורח שמשתלח בחברי הכנסת וקורא להכניס אותי למעצר ואת לא אומרת לו כלום?"

סטודנטית באונ' ת"א אורית אליהו שיתפה את הנוכחים: "אנחנו, הסטודנטים היהודים עוברים תקופה מאד קשה. יש כאלה שגרים איתי במעונות והחליטו לחזור לגור עם ההורים כי הם פוחדים. הנפת דגל אשף, דגל אויב הפכה לשגרה ולעומת זאת מפחיד להניף דגל ישראל. ביום הזיכרון לחללי צה"ל הסטודנטים הערבים צחקו עלינו כשאנחנו עומדים בצפירה. סטודנטים ערבים שלומדים איתנו בהרצאה אומרים לנו שהם רוצים לרצוח אותנו ויום אחרי זה יושבים לצידנו באולם ההרצאות. אנחנו משקשקים מפחד."

הסטודנטית אלין נסרה אמרה: "באתי לזעוק את זעקתם של סטודנטים ערבים פלסטינים הסובלים מהתנכלות של אנשי ימין וזוכים לשתיקה רועמת מהנהלת האוניברסיטה. בשבועיים האחרונים סבלתי מהסתה פרועה ברשת ובקמפוס, רק בגלל שהבעתי עמדה חוקית פוליטית. סטודנטית אחרת נעצרה בקמפוס ע"י מסתערבים. היו פעילים ליד המעונות שלנו וקראו מוות לערבים."

הסטודנטית נמנעה מלהשיב לשאלת היו"ר האם "מוות ליהודים" היא קריאה לגיטימית או לא. השכל: "בלתי מתקבל על הדעת. לא צריך לשמוע מוות לערבים ולא מוות ליהודים. את קריאות המוות צריך לשים בצד אם רוצים פה חיי שותפות." 

ח"כ איתמר בן גביר: "אין כמעט שבוע שאנחנו לא מקבלים תמונות מהאוניברסיטאות שצועקים שם נגד היהודים ומניפים דגלי ארגון טרור. אפילו המאבטח באונ' מניף דגלי טרור. ללכת שם מרגיש כמו ברמאללה. לסטודנטית שמכנה עצמה פלסטינית אני אומר – לכי מכאן! כך זה לא יכול להימשך."

וידאו: הדיון בוועדת החינוך בכנסת (צילום: משה פריאל, כתב ברנז'ה בכנסת)

יו"ר הוועדה ח"כ שרן השכל: "כשסטודנטים פונים לוועדה ואומרים שהם פוחדים להיכנס לקמפוס, ומבקשים ללמוד בזום בשל חשש לביטחונם האישי, משהו כאן לא מתפקד. להגיד בדם ואש נפדה את פלסטין זאת הסתה לאלימות! בקמפוסים פתאום התירו לשפוך את דמם של יהודים. האירועים בשבוע האחרון חצו קו אדום וזה בלתי מתקבל על הדעת. במשך שנים לא נקטו ביד מספיק קשה כנגד מסיתים, וכנראה בשל כך המשיכו למתוח את הגבולות. צפיתי בסרטון עם דורית יצחק בהפגנת הנכבה באונ' ת"א וכינו אותה גיבורה לאומית ש"העיזה להניף" דגל ישראלי בקמפוס. הזדעזעתי! לאן הגענו שגיבור לאומי זה מי שהולך עם דגל ישראל בתוך הקמפוס??? כל הכבוד לך דורית שהיה לך האומץ לעשות את זה. "

יו"ר התאחדות הסטודנטים אלחנן פלהיימר: "בשבועיים האחרונים הגיעו אלינו פניות סטודנטים מכל רחבי הארץ, שחשים מאוימים וחוששים להגיע ללימודים. שמענו על מוסדות שלא נתנו לסטודנטים להיכנס עם דגל ישראל. אנחנו מבקשים לברר מי נתן את ההנחיה ולהעמיד לדין משמעתי".

נציג תנועת "אם תרצו" שי רוזן: "בחודשים האחרונים רואים עליה ניכרת במעשי טרור והסתה בקמפוסים. ההתוודעות הראשונית היא כמעט תמיד של הסטודנטים ולא של ההנהלה. לצערי, אנחנו לא רואים טיפול עיקש וממשי שימנע אירועים מהסוג הזה. ראוי להקים אגף חם לפניות סטודנטים שחשים מאוימים. יש להכניס לכל תקנוני המשמעת איסור קריאה להסתה ואלימות. אי אפשר להשאיר את זה רק לטיפול המשטרה."

ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית): "חוק מס 17 בספר החוקים של הרשות הפלסטינית קובע כי כל מי שמבצע פיגועים נגד העם היהודי, יתוגמל לפי 'טיב הפיגוע' שיבצע. עד שהם לא יעקרו את החוק הזה, הם עוינים לא פחות מאיראן והדגל שלה לא יכול להיות מונף בישראל ובקמפוסים בפרט. צריך לברר האם לשרת החינוך ולוועדת החינוך יש יכולת לפעול כנגד אותם מסיתים. ראשי האוניברסיטאות מצפצפים עלינו. הם בכלל לא הגיעו לכאן." 

סמנכ"לית המועצה להשכלה גבוהה מרב אברהמי: "הוצאנו מכתב לכל מוסדות להשכלה גבוהה ותזכרנו אותם לחוק הנפת הדגל על ראש בנין המנהלה. בפגישה של המל"ג עם שרת החינוך היא ביקשה לבדוק את הסמכויות ומה ניתן לעשות מול אותם מסיתים."

העימותים בבן גוריון (צילום מתוך רשת חברתית ללא קרדיט, שימוש הוגן על פי סעיף 27 א')

נציג הלשכה המשפטית של המל"ג עומרי גולן: "אני לא מכיר איסור הכנסת דגלי ישראל למוסדות לימודיים ולא קיבלנו פנייה בנושא." יו"ר הוועדה: "גם אם לא קיבלתם פנייה, אתם רואים שהנושא הזה על סדר היום, עליכם להיות אקטיביים. האוניברסיטאות מפרות את החוק!"

גם חברי כנסת נוספים תקפו את ראשי האוניברסיטאות. ח"כ יעקב מרגי (ש"ס): "אתם מנותקים ממה שקורה בהשכלה הגבוהה". ח"כ קטי שטרית: "אתם תבואו אלינו אח"כ לבקש תקציבים, אבל תקבלו אצלנו אפס תקציבים! יש סטודנטים שחושבים איפה ללכת ללמוד ולא להיתקל בתופעות כאלה ובוחרים באוניברסיטת אריאל."

ח"כ השכל: "זה שלא הגיע ולו נציג אחד לדיון כאן היום זה זלזול בוועדה. נקיים דיון המשך ביום שני ואני מצפה מכם לשלוח את ראש המל"ג ותארגנו את כל ראשי האוניברסיטאות."

היועמ"שית של ועד ראשי האוניברסיטאות עו"ד רחל בן ארי: "יושבים פה שעה וטופלים עלינו האשמות שווא. המוסדות לא מפרים חוק. כשאנחנו בתקופה של מתיחות חריפה, דברים קשים יוצאים גם שם. הגבול הדק בין חופש ביטוי לבין הסתה ואלימות מצריך הרבה חוכמה לדעת איך להתמודד איתו. האמצעים שלנו הם מוגבלים. אנחנו לא רשויות חקירה ולא רשויות אכיפה. יש נהלים לא אחידים בין המוסדות לענין קיום הפגנה. יש תקנוני משמעת."


ח"כ גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד): "הרוח שמנשבת כרגע באקדמיה הישראלית היא רוח בין פוסט ציונית לאנטי ציונית. כשמרצה בכירה מסתכלת על דגל ואומרת שיש בו מחלה, הסטודנט מבית ברל מגיע אלי אח"כ עם חולצה מגואלת בדם. אני לא מאשימה את הסטודנט הערבי שפגע בו, אלא את המרצה שקראה לדגל חולה."



ח"כ גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד): "הרוח שמנשבת כרגע באקדמיה הישראלית היא רוח בין פוסט ציונית לאנטי ציונית. כשמרצה בכירה מסתכלת על דגל ואומרת שיש בו מחלה, הסטודנט מבית ברל מגיע אלי אח"כ עם חולצה מגואלת בדם. אני לא מאשימה את הסטודנט הערבי שפגע בו, אלא את המרצה שקראה לדגל חולה."

ח"כ עאידה תומא סלימאן: "הדיון פה לא מאוזן. כשקוראים לסטודנטים מוות לערבים ולא מעמידים איש למשפט על קריאות כאלה, והם רק רצו לכבד את הנראטיב שלהם בנכבה, אתם לא תקבעו לנו אם אנחנו פלסטינים או לא. בהפגנה לא שמעתי את המשפט "אנחנו חיילים של מוחמד דף" זאת עלילת דם." 

דורית יצחק שהניפה את דגל ישראל בהפגנת יום הנאכבה באוניברסיטת ת"א לפני כשבוע: "במקום שתריעו ותחבקו אותי, אתם באים בבריונות ובאלימות ביום הזה ומנסים לחטוף לי את הדגל. "

דיוני הוועדה (צילום: דני שם טוב / דוברות הכנסת)

בתום הדיון סיכמה ח"כ השכל: "אני רוצה לקבל מהמשטרה נתונים מדויקים כמה הפגנות היו בשלושת החודשים, כמה דיווחים על אלימות הגיעו למשטרה. כמה מתוך דיווחי אלימות/הפרות הסדר הועברו מצד האונ' למשטרה. כמה הועמדו לדין. מהפרקליטות נרצה לשמוע כמה תיקים מתנהלים כרגע. נזכיר כי דגל אש"ף הוא דגל עוין וכשהנפתו מלווה בקריאות הסתה  -זאת עבירה על חוק המאבק בטרור. אנו מבקשים מהמל"ג להוציא מכתב משפטי שיבהיר לראשי האוניברסיטאות שכשהם מאפשרים זאת, הם עוברים על חוק המאבק בטרור. סטודנטים, אם אוסרים עליכם להניף דגל ישראל, אנא דווחו לנו."




רוצים להתעדכן בכל החדשות לפני כולם?? הצטרפו אל קבוצת הווצאפ וקבלו עדכונים שוטפים: https://bit.ly/3iQmqmo

על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''ברנז'ה NEWS'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתם בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: branzanews.br7@gmail.com‬