ח''כ אלינה ברדץ'-יאלוב: 'תושבי הפריפריה הם לא סוג ב' מבחינת השכר'

ראיון עם ח''כ ד''ר אלינה ברדץ'-יאלוב  מ''ישראל ביתנו'': חברת כנסת חדשה, משכילה, דעתנית ואסרטיבית שלוותה בתפקידים שונים את יו"ר המפלגה השר אביגדור ליברמן
send whatsapp messsage send FB messsage
צילום: דוברות הכנסת

מאת: משה פריאל, כתבנו בכנסת

מי את ד"ר חברת הכנסת אלינה ברדץ'?

" אני בת 39, נשואה לליאוניד, אנחנו מתגוררים באשדוד ולנו ילד אחד. סיימתי  תואר ראשון ושני במדעי המדינה ותקשורת  באוניברסיטת בר אילן ותואר שלישי בתחום "תקשורת אסטרטגית" מאוניברסיטת לידס שבבריטניה. 
לפני שנכנסתי לפוליטיקה שמשתי כמרצה באקדמיה באוניברסיטת בר אילן וכמה מכללות ברחבי הארץ. בשנת 2011 שמשתי במשך שנה  כיועצת תקשורת של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ,חזרתי לאקדמיה והייתי חוקרת ראשית במכון מחקר פרטי .
בשנת 2016  כשהשר אביגדור ליברמן שימש כשר הביטחון הציעו לי לשמש כדוברת של משרד הביטחון לתקשורת בשפה הרוסית והשבתי  בחיוב. כעבור שנתיים, כשליברמן פרש ממשרד הביטחון הצטרפתי אליו בתפקיד העוזרת האישית שלו."

ציפור קטנה לחשה לי כי בעבר היית באר שבעית?
" אכן כן.  בשנת 2006 בעלי עבד בתעשייה האווירית והיה סטודנט לתואר שני באוניברסיטת בן גוריון. התגוררנו כחמש שנים בבאר שבע".

את אומנם זמן קצר בכנסת איך את מתרשמת מבית המחוקקים הישראלי ?האם מה שלא רואים מפה רואים משם?!
"כשאביגדור ליברמן פרש ממשרד הביטחון ומהקואליציה הצטרפתי אליו כדוברת האישית שלו ומה שראיתי אז- הכנסת הייתה שונה. למרות הבחירות והטרללת של המערכת הפוליטית היא הייתה עניינית .נכון גם אז היו פיליבסטרים והכניסו הסתייגויות בכמויות ,אבל הם לא היו בכדי להתיש את הקואליציה בדרך לפירוקה. זה היה ענייני, לא כמו המצב הנוכחי שכל הפיליבסטרים והלילות הלבנים במליאה זה לשם התשה והם לא מסתירים זאת. כמו שאמר לי אחד מחברי האופוזיציה "המטרה שלנו זה להתיש אתכם ולגרום לכם מריבות פנימיות ובסוף תתפרקו."

צילום: דוברות הכנסת

באיזה וועדות בכנסת את חברה והאם יש לך תפקידים נוספים?
"אני חברה בשלוש ועדות :העבודה והרווחה ,הבריאות, (שהתפצלה)והוועדה לפניות הציבור .ובנוסף אני יו"ר של שני שדולות חדשות- השדולה לנשים בפריפרייה ,והשדולה למניעת תאונות דרכים. אני אשתדל ליישם את משנתו של זאב ז'בוטינסקי שדיבר בסוגיית רווחה על חמש עקרונות: מזון , מלבוש ונוספים שצריך ליישם בטיפול באנשים נצרכים .זאת הדרך שאני פועלת לפיה .אולם מה שאני רואה לנגד עיני שיש כל כך הרבה בעיות שהגיעו לוועדה בשל חוסר טיפול של הממשלה הקודמת, והתעסקו לרוב ביחסי ציבור בה, בעת שבעיות אקוטיות כמו אלימות במשפחה ,אלימות נשים ,הטיפול בנכי צה"ל ועוד- לא טופל.

''נושא נוסף שבימים אלה אני וחברתי לסיעה, ח"כ לימור מגן תלם, מקדמות הוא הקמת שדולה "לקידום נשים בפריפרייה" בעקבות חוסר שוויון בין גברים ונשים בנושא שכר שבעיקר קיים בפריפרייה,  בדרום הארץ ובצפונה .לא מדובר על משרות ציבוריות אלא על המגזר הפרטי . למשל אם אני אדריכלית בבאר שבע אני מצפה לקבלה אותו שכר שמקבלת אדריכלית בתל אביב .השינוי לא יגיע מעצמו. אחת הבעיות המרכזיות היא חוסר מודעות ושיח ציבורי בנושא. חייבים לדבר על זה ולהעלות את זה לסדר היום ולהחדיר למעסיקים בפריפרייה שאנשים תושבי הפריפרייה הם לא סוג ב מבחינת השכר. כשנושא זה יעלה לסדר היום, ציבור המעסיקים לא ירצו לחרוג מהנורמה ולקפח בשכר את אותה קופאית במרכול בבאר שבע שקיבלה עד היום 30 ₪ לשעה, בה בעת שחברתה לתפקיד בתל אביב מקבלת שלושים וחמש ש"ח.

אני גם יו"ר השדולה למניעת תאונות דרכים  יחד עם  חברי הכנסת  בועז טופורובסקי ויעקב אשר. אנחנו שמנו לעצמנו מטרה לטפל בבעיה מסוכנת וחשובה והיא כלי הרכב הממונעים -קורקינטים ואופניים חשמליים, שבעקבות אי הקפדה על חוקים אירעו תאונות קשות מאוד."

אין זה סוד שבנגב אין משילות ,האלימות גואה וכבישי הנגב הפכו למערב פרוע איך את וחברי סיעתך חושבים למגר את התופעה?
''נושא זה לא צץ אתמול ואפילו לא שלשום. סוגייה זו עלתה בממשלה וגם בכנסת והגיעו להסכמות ומתווים. דעתי האישית שסוגייה זו חייבת להיפטר. מהניסיון שהיה לי עם אביגדור ליברמן נושא זה לאורך זמן רב נדחה ולא טופל.  יותר מעשור  התעלמו מהבעיה וכל זמן שלא מטפלים הבעיה מעצימה. זכור לי, כשגרתי בבאר שבע לפני כ15 שנה ,היו ריכוזים פה ושם ,לא גדולים, של מבנים  בלתי חוקיים .כיום כשאני מגיעה, התמונה המתקבלת היא גדולת ממדים".

במצע של ישראל ביתנו תחת הסעיף ביטחון  פנים מצוין: "ישראל ביתנו תפעל תוך כדי אפס סובלנות בנגב כנגד הטרור הפלילי והלאומני, שוד הקרקעות במדינה ומלחמה כנגד הגבייה הבלתי חוקית " האם ישראל ביתנו עומדת ליישם זאת?
"לא אחת דברתי עם ליברמן בנושא של "המשילות בנגב". גם במערכת הבחירות התייחסנו לנושא .אני מאמינה שדברים אלה אמורים להיסגר בחדרים סגורים ולא בתקשורת .ישנם שרים שאמונים על נושא זה וחשוב להתייחס לסוגייה זו".

לאחרונה נמתחה ביקורת על היעדרותו של השר ליברמן מדיוני ועדת הקורונה ושכמעט לא שומעים את חברי הסיעה בנושא?
" זה לא הכי נכון. אני כחברה בוועדת הבריאות, כמה וכמה פעמים התעסקתי בזה ולא היינו סתם חותמת גומי . באשר להיעדרותו כביכול של יו"ר המפלגה ליברמן מהוועדה,  מתוך היכרותי האישית והקרובה אליו, אני יכולה להעיד שמאז ומעולם הוא נהג לחלק משימות בין חברי הסיעה ולהקפיד שלא יהיה מצב שהאחד ייכנס לנעליו של האחר .כך גם הוא פעל בנושא קבינט הקורונה .למשרד האוצר יש שני שרים האחד שר האוצר, אביגדור ליברמן, והאחר שר במשרד האוצר השר חמד עמאר- היושב באופן קבוע בקבינט הקורונה. אדם היודע לקבל החלטות ויודע גם להתייעץ ולדווח בשעת הצורך. אני מכירה את האיש שנים הוא מאוד מנוסה ואני לא חושבת שהוא פחות מנוסה מאביגדור ליברמן. הוא מופיע בקביעות לקבינט ומדווח לנו כשצריך בישיבות הסיעה. תאר לך מה היה קורה אם השר אביגדור ליברמן היה יושב בכל הקבינטים ובכל הוועדות, איך הוא היה מספיק להכין את תקציב הממשלה, שהוא עסוק בו גם כיום. משום שאם התקציב לא יעבור אחרי שלוש וחצי שנים זו תהיה מכת מוות למשק הישראלי ולמשרדי הממשלה ".

מדינת ישראל היא אחת מהמדינות היקרות ביותר בכל העולם לרכישת דירה ביחס לשכר נטו ולהכנסה הממוצעת וכאן בבאר שבע והדרום אנו מרגישים זאת בייתר שאת מה העתיד צופן?
"כל מי שדיבר היום על הורדת מחירים ודיור טענתו נכונה . אני באופן אישי מאמינה שדרושה תוכנית כוללת. אני מחכה שבמשרד האוצר ובשאר המשרדים הרלוונטיים, משרד השיכון ועוד, יציעו את המתווה. בינתיים אני יודעת שנותנים לזה את הדעת והמוקד כרגע הוא על העברת התקציב בחוק ההסדרים. אני מאמינה שבעוד זמן קצר נראה את התקציב מגיע לכנסת,  ואז תהיה התייחסות  גם לנושא הדיור.  נכון לרגע זה מתמקדים בנושא הרפורמה בחקלאות ששם אנו מנסים להוריד את מחירי הפירות והירקות .אני אישית שמעתי, בשיחות אישיות, מחקלאים וגם מהדרום שהם שינו את דעתם נגד תוכנית הרפורמה וטוענים שהמתווה אכן נחוץ ". 
 
יו"ר ישראל ביתנו מכהן כיום כשר האוצר. הוא מכיר מקרוב את המצוקה הנוראית הבריאותית שתושבי באר שבע והדרום נמצאים בה  כאשר בית החולים היחיד  "סורוקה " אמור להכיל ולתת שרות לחבל ארץ גדול כזה . האם את יכולה לבשר לי שצפוי להיות שינוי ?
"כרגע בתקציב נתנו תוספת של 2 מיליארד שקל למשרד הבריאות .אזור הדרום דורש טיפול נוסף בתחום הבריאות ואני יכולה לבשר לך שמשרד האוצר הכניס לתקציב של משרד הבריאות גם הקמתו של בית חולים חדש בבאר שבע, שכרגע זה בהליך חקיקה בכנסת ואמור לעבור בחודש נובמבר ."

צילום: דוברות הכנסת

האם לדעתך הממשלה הנוכחית תשלים את ימיה?
''מכל השיחות שניהלתי עם אנשים בקואליציה, כולם טוענים שהאופוזיציה עשתה לנו גיבוש מצוין. היו לנו הרבה לילות לשוחח ולדבר מאחורי הפרגוד. להערכתי כולם מאמינים שהתקציב יעבור .אומנם פה ושם יהיו ויכוחים ויעלו כל מיני בעיות ולאחר מכן כולם יתחילו לעבוד כמו שצריך"

''בהזדמנות תרשה לי להשתמש בכלי התקשורת שלכם בכדי לבקש מהציבור לציית להנחיות במלחמה בקורונה גם בכדי שלא נגיע להטלת סגר שזה המוצא האחרון, וכמובן ללכת להתחסן''.


על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''ברנז'ה NEWS'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתים בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: gvanim.bs@gmail.com