''תקציב של בשורה?'': האבטלה עולה על רקע ההחמרה בתחלואת הקורונה

12,771 מחוסרי עבודה בבאר שבע, עליה בהיקף המובטלים בישראל, על רקע תקציב הגזירות של ליברמן. חשש: הפגיעה בחקלאות תוסיף אלפי מובטלים בפריפריה. הערב: דיון על החמרת הגבלות הקורונה
send whatsapp messsage send FB messsage
עסק סגור בבאר שבע (צילום: דני בלר)

האבטלה בבאר שבע עומדת על כ-14%: בעיר רשומים, נכון לשבוע זה 12,771 דורשי עבודה: 4,442 תובעים אבטלה בפועל, 2,234 תובעים אבטחת הכנסה אחרי שמיצו את ימי האבטלה ו-6,095 רשומים, אך אינם זכאים לתבוע דמי אבטלה או אבטחת הכנסה. מדובר ב-12,771 איש שינם מחוסרי תעסוקה, אשר מרביתם פוטרו או הוצאו לחל''ת, כך על פי נתונים מעודכנים של שירות התעסוקה.

על פי נתוני למ''ס, שיעור האבטלה הממוצע רושם עליה, גם אחרי שהסתיימה תקופת החל''ת. בענפים רבים במשק שוררת אי וודאות בשל נתוני התחלואה בקורונה, שממשיכים לטפס. בקבינט הקורונה, שאמור להתכנס הערב, שלישי, שוקלים הטלת סגר בתקופת החגים. הטלת סגר ישפיע על ענפים רבים במשק, בהם כאלה שרק לאחרונה חזרו לפעילות - בהם תרבות, אירועים, תיירות פנים. תיירות הפנים עלולה להינזק במיוחד בסוכות. 

חשש גדול שורר על רקע הרפורמה בחקלאות שמקדמים שר האוצר ליברמן ושר החלקאות פורר: משקי הטלה רבים נמצאים בפריפריה, בקו ההעימות ובעוטף עזה, שיש בו גם גידולי ירקות ופירות. בשיחה עם ברנז'ה NEWS, אומרים לולנים וחקלאים, כי יתקשו להתמודד מול יבוא ירקות זולים מטורקיה ועזה: ''זה ימיט אסון על המשקים המשפחתיים וגם על גידולים בשדות בנגב. אם לא תהיה פרנסה לנו, לא תהיה פרנסה לאלפים אחרים, במעגלים הרחבים יותר של התעסוקה, נותני שירותים, מכוני תערובת, עובדים וכוחות עזר. אני כבר לא מדבר על הפיכת ביטחון המזון של ישראל תלוי בחסדים של הטורקים, המצרים או העזתים''.

הטלת סגר גם יחייב את הממשלה להעניק פיצוי למי שעסקיהם ייפגעו וכן ממי שלא יוכל להגיע למקום העבודה שלו. זאת, כאשר עסקים רבים בבאר שבע טרם התאוששו מסבב התחלואה הקודם. 

מרבית דורשי העבודה בבאר שבע הם אנשים צעירים, שאינם בעלי מקצוע - רובם בתחום המכירות, משק הבית או המזכירות, רובם המכריע אינו אקדמאי. המספר אינו כולל עצמאים, שאינם זכאים לדמי אבטלה, אם אם מקור פרנסתם נפגע או הכנסתם ירדה מאוד בשל המצב הכלכלי שכפתה מגפת הקורונה. 

עם הצגת תקציב המדינה אתנול, שני, הובעה ביקורת רבה על כי הוא מטיל גזירות רבות על השכבות המוחלשות, דווקא כשמגפת הקורונה טרם הסתיימה והמשק עוד לא התאושש. ביקורת רבה הוטחה כלפי חברות הקואליציה - העבודה ומרצ, שכל השנים דיברו על סוציאליזם, אך תמכו בתקציב שיקשה מאוד על הפריפריה ועל התקציבים. זאת כאשר מדינות הנחשבות קפילטליסטיות דווקא נוהגות מדיניות מוניטרית מרחיבה, על מנת לסייע לאזרחיהן לצאת מהמשבר.
​​​​​​​