לקראת יישום ''רמזור הקורונה'': באר שבע נחשבת ''עיר ירוקה''

למרות מספר הנדבקים ומבודדי הבית, באר שבע היא אחת מארבע ערים ירוקות בהן שיעור תחלואת הקורונה נמוכה באופן עקבי. עם זאת, מומחים מזהירים: חוסר זהירות יכול לשנות את התמונה תוך ימים
send whatsapp messsage send FB messsage
עיר ירוקה, באר שבע (צילום: דני בלר, איור: Image by OpenClipart-Vectors from Pixabay)

בשורה טובה לבאר שבע: בירת הנגב היא אחת מארבע ערים גדולות הנחשבות ל''ערים ירוקות'' במודל ''רמזור הקורונה''. על פי מודל זה, עיר שתוכרז ''אדומה'', בשל שיעורי הדבקה ותחלואה גבוהים, תוכנס לסגר ויוטלו בה הגבלות. עיר ''ירוקה'' תזכה להקלות שיאפשרו ניהול סדר יום כמעט מלא, תוך פגיעה כמה שיותר קטנה בכלכלה. 

ארבעת הערים הירוקות הן באר שבע, חיפה, תל אביב וראשון לציון. לעומת באר שבע, יש יישובים בנגב בהם מספר הבדיקות החיוביות היה גבוה במיוחד בשבוע האחרון, בהם נתיבות (15%), תפרח (18%), כסיפה (13%) - לעומת 4% בלבד בבאר שבע. (לטבלה המלאה של נתוני ההדבקה).

עם זאת, אסור להיתפס לשאננות: בבאר שבע יש 441 חולים פעילים, מהם 136 שנוספו בשבוע האחרון (ירידה מסויימת בקצב ההדבקה). 1,499 איש נתונים בבידוד ביתי. תפוסת מחלקת הקורונה בסורוקה עומדת על 33%. 34 אנשי צוות נתונים בבידוד, ירידה ניכרת משבועות קודמים.

על שיעורי ההדבקה משפיעים לא מעט גורמים: בראש ובראשונה - שמירה על ההנחיות ועטיית מסכה. אלא שצפיפות מגורים והיעדר אכיפה יכולים להוביל לעלייה תלולה באחוז הנדבקים. ''מודל הרמזור'', שיזם פרויקטור הקורונה הלאומי, פרופ' רוני גמזו, אמור לסייע לנהל את ישראל תחת שיגרת הקורונה, שככל הנראה תימשך עוד כשנתיים. ניהול שיגרה כזו אמור לסייע למשק להיכנס למסלול של צמיחה מסויימת.

מבחינה כלכלית, זו בשורה טובה לבאר שבע, בה שיעור האבטלה עובר את ה-20%, כאשר מספר דורשי העבודה הוא למעלה מ-22,000 והכלכלה המקומית, שלא הייתה במצב טוב לפני משבר הקורונה, עם אחוז מבהיל של עסקים בסכנת סגירה, אינה מצליחה להתאושש. כ-900 עסקים פשטו רגל ורבים אחרים נתונים בקשיים ואינם מסוגלים לשלם את משכורות העובדים ואת תשלומי הספקים.