מחקר: לא משנה כמה אתם מוכשרים, אם אתם לא בחוג הנכון, תישארו עניים

המכון לדמוקרטיה מפרסם היום מחקר עם ממצאים מדאיגים: בישראל הוצרו מעמדות עובדים. אם אתם לא שייכים למעמד הנכון, תישארו עניים. זעם ההמון בישראל לעלול להביא להקצנה פוליטית
send whatsapp messsage send FB messsage
עומדים בתור ללשכת התעסוקה (צילום הדמיה: מייקל רפאל / FEMA PHOTO LIBRARY / נחלת הכלל)

מי שחשב שהמושג "ישראל השניה" נעלם או שהאליטות נחלשו והפריפריה קרובה מתמיד למרכז, כדאי ל לקרוא את המחקר המטריד והמדאיג שמפרסם היום המכון לדמוקרטיה: על פי המחקר, במשק הישראלי נוצרו מעמדות עובדים. לעבוד מהמעד הנמוך קשה עד בלתי אפשרי  לנדוד כלפי מעלה. המעמד החלש ביותר מבחינת השכר והביטחון הכלכלי והתעסוקתי שכולל עובדים חסרי השכלה אקדמית ובלתי מאוגדים מונה כמעט 50% מהעובדים השכירים. האמצעים טכנולוגיים ויוקר המחיה יצרו תלות מוחלטת במעסיקים, ללא הגנות וללא זכויות. במקצועות רבים, כך מסתבר, מעסיקים נוקטים בשיטות העסקה של פרילנסרים ומיקור חוץ. העובדים אינם מאוגדים, אין להם זכויות סוציאליות ועל מנת לעבוד - הם חייבים לשלם: לרואה חשבון, להפריש לעצמם הפרשות סוציאליות ובמקרה של הפסקת עבודה, הם לא יכולים לתבוע דמי אבטלה. 

המחקר הינו רחב היקף. הוא בוצע על ידי צוות בראשות פרופ' יותם מרגלית מהמכון הישראלי לדמוקרטיה ומבוסס על נתוני 580 אלף שכירים במשק,  בין השנים 2001 ל־2014. פרופ' מרגלית מתריע שזעם של בני המעמד המקופח עלול ליצור בישראל תופעות של הקצנה פוליטית מסוכנת. 

הנתונים מראים כי קיימים הבדלים משמעותיים בין עובדים בעלי כישורים זהים, אך לא משתייכים למעמד המיוחס. ההבדלים באים לידי בטוי בשכר, אך גם גם סיכויי העובד להתקדם בעבודתו. עובדים במיקור חוץ, או פרילנסרים, המהווים כמעט 50 אחוזים מהשכירים, לא יוכלו להתקדם. הניידות תהיה תמיד בתוך המעמד המיוחס: שכירים, אקדמאיים, המאוגדים בהסכם עבודה. 

"אין לך ברירות כשאתה גר בפריפריה", אומר לנו א', בן 48, תושב באר שבע, שהיה שכיר ונמאס לו להחליף עבודות אחת לכמה שנים. המחקר אכן מאושש את העובדה כי עובדי פרילנס, בלתי מאורגנים, ללא השכלה אקדמית, מפוטרים ביתר קלות. "לא צריך מחקר. אני עבדתי כשכיר אצל כמה בעלי בתים. כשאתה שכיר ותלוי בו הוא ינסה להוריד אותך במחיר. כשמגיע הרגע שאתה צובר ניסיון ועושה עבודות הדורשות התמחות, הוא לא מוכן לשלם לך יותר. הוא מפטר אותך. לא מעניין את האנשים בבאר שבע טוב, מעניין אותם זול. ההורים שלי עובד עבדו בעבודה מסודרת, הייתה להם ההגנה של ההסתדרות. אצלי ואצל צעירים יותר, אנחנו יוצאים לג'ונגל. מקומות מסודרים זה מועדון סגור. חבר מביא חבר. אני נלחם על ה-5000 שקלים לחודש, אנשים מסודרים מביאים משכורת פי 6 מזה".
"יום אחד זה יתפוצץ לנו בפנים, כי אנשים כבר חנוקים. לא שבמרכז קל, אבל יש יותר הזדמנויות. פה אנשים נתקעים בעבודות עשרים ושלושים שנה ולא מתקדמים לשום מקום. אתה רץ אחרי הזנב של עצמך".  

למחקר המלא