כנס מיוחד באוניברסיטת בן-גוריון: מחברים בין מחקר לחינוך – הדרך להשפיע על החברה

אנשי אקדמיה, חינוך ופילנתרופיה נפגשו בכנס שמטרתו לצמצם פערים חברתיים ולקדם יישום מחקרי חינוך בשטח – עם דגש על יצירת שינוי אמיתי בחיי צעירים
send whatsapp messsage send FB messsage
כנס מיוחד באוניברסיטת בן-גוריון: מחברים בין מחקר לחינוך – הדרך להשפיע על החברה פרופ' אדם גאמרן. צילום: אמיל טבוסוב

באוניברסיטת בן-גוריון בנגב נערך השבוע כנס חשוב בשם "מחברים עשייה ומחקר בחינוך", שמשך אליו עשרות אנשי חינוך, מחקר ומנהיגים בתחום הפילנתרופיה. מטרת הכנס הייתה לעודד שיתופי פעולה בין חוקרים לבין מערכת החינוך והחברה הישראלית כדי להפוך את המחקר ליישומי ומועיל לציבור הרחב, במיוחד בנושאים כמו שוויון מגדרי, מוביליות חברתית וחינוך לגיל הרך.

בין הדוברים המרכזיים היה פרופ' אדם גמארן, נשיא קרן William T. Grant, שהדגיש את החשיבות של השימוש המעשי במידע מחקרי בשטח. "ברפואה ובהנדסה, הסגל האקדמי מתוגמל על העברת ידע לציבור, אך במדעי החברה הדבר כמעט ואינו קורה. ידע שנשאר על המדף הוא חסר תועלת," אמר גמארן. הוא העלה את השאלה מדוע אין מספיק תמריצים ליצירת ידע אשר תורם באופן ישיר לשינוי חברתי, והדגיש את הצורך בתמיכה רבה יותר בשותפויות בין האקדמיה לשטח.
 

פרופ' אדם לפסטיין. צילום: אמיל טבוסוב


עוד שיתף בכנס פרופ' אדם לפסטיין, ראש בית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית, אשר ציין כי אף על פי שישנם אתגרים לשילוב המחקר החינוכי בשדה, ישנן סיבות לאופטימיות – במיוחד לאור הגברת העניין במימון פילנתרופי למחקר יישומי. "החוקרים שנכחו כאן היום מעוניינים להשפיע ישירות על החברה, וישנה עלייה בעניין המחקרי להטביע חותם במערכת החינוך הישראלית," הוסיף.

הכנס נערך בשיתוף פעולה בין מספר מוסדות אקדמיים ועמותות, בהם קרן רש"י, מרכז אדמונד י. ספרא, בית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית, מכון אבני ראשה, ועוד. המשתתפים הסכימו כי השילוב בין מחקר לעשייה מהווה מפתח לקידום חינוך שוויוני ויעיל, התורם לצמצום הפערים וליצירת חברה חזקה ושוויונית יותר.