ב''ש זה הבית שלהם - הסטודנטים שרוצים לחולל שינוי בב''ש

עבודה, מגורים וחברה: אלה שלושת הדברים שגורמים לצעירים, המסיימים את הלימודים באוניברסיטה ובמכללות של באר שבע לעזוב למרכז. רשת של צעירים, חושבת שבעיה היא אתגר הניתן לפתרון ומחוללת שינוי חברתי בעיר
send whatsapp messsage send FB messsage
מחיים את השכונה, יריד סטודנטים (צילום: קרן שח''ף)

"מה מחפשים צעירים – חבר'ה אחרי שירות צבאי, סטודנטים שסיימו לימודים? עבודה, מגורים, סביבה חברתית חמה. הצרכים הבסיסיים ביותר, הם אלה הקובעים איפה אותם צעירים יקבעו את מקום המגורים שלהם", מספר מתן סעד, בן 29, רכז "הרשת", קהילת הצעירים בבאר שבע, שמבקשת לחולל שינוי חברתי ולגרום לסטודנטים להישאר בבאר שבע.  אנשי הרשת מצאו כי בעיקר הצעירים נוטים לבחור להתגורר בשכונה ב' ובעיר העתיקה, שני מקומות אשר מתברר, סטודנטים רבים אוהבים בסביבת מגורים, אך לא רק בהם. מתן, ירושלמי במקורו, למד תואר ראשון בפוליטיקה וממשל וגיאוגרפיה ובימים אלה מסיים תואר שני בתחום תכנון עירוני באוניברסיטת בן גוריון. מאחוריו, ניסיון בפעילות באגודת הסטודנטים.

מתן סעד. לזהות צרכים בקהילה – ולתת להם מענה

מתן סעד: "אחד החסמים של מסיימי הלימודים במוסדות להשכלה גבוהה בבאר שבע, אוניברסיטה ומכללות, הוא היעדר האפשרות למצוא תעסוקה, כאשר גם לצד החברתי השפעה לא מבוטלת. בסופו של דבר, עם כל האהבה לבאר שבע, צעירים צריכים להתפרנס ולהתקדם".

"נכון, קיימת עזיבה של צעירים, אמנם התופעה אינה ייחודית לבאר שבע. העיר היחידה בה אין עזיבה של צעירים היא תל אביב, כי צעירים עוברים אליה מתוך מחשבה שזה מה שמתאים להם. יהיו כאלה ביניהם, שיגלו מאוחר יותר, שזה לא מתאים כלכלית. אבל לצד אלה שעוזבים, יש אחוז לא מבוטל של צעירים אשר מכלח מיני סיבות, בוחרים להישאר בבאר שבע. אלה יכולות להיות סיבות כלכליות, חברתיות או שתיהן ביחד. כשאני אומר צעירים, אני מתכוון לאותה שכבת גיל של בני 18 עד 35, המוגדרים בכלכלה כ-Sink (single incomeno kids), או dink, ( double income   - no kids), עם הכנסה, אך עדיין לא ילדים. לצעירים האלה, הנשארים בבאר שבע, צרכים דומים, אשר הרשת שלנו יכולה לסייע להם בפתרונם".

מתן מספר, כי ההתמודדות היא בדרך כלל בנושאים דומים, בקרב שכבת הגיל הזו: "אם זו הפעם הראשונה שהם מתמודדים במה שנקרא 'עבודה של גדולים'. חולף פרק זמן וגם צריך ניסיון חיים, על מנת להבין במה אתה רוצה לעסוק. כאן אנחנו חוברים למשל לסטארט אפ בבאר שבע ומסיעיים לאותם צעירים לכתוב קורות חיים ממוקדים ובהירים. יש לנו כלי שנקרא 'וואצאפ תעסוקה'. יש עבודה בבאר שבע ולא אחת, יש משרות שאנשים לא מדמיינים אפילו את קיומן בעיר. כאן, גם הצעירים וגם המעסיקים יוצאים מורווחים. גוף אחר שאנחנו משתפים איתו פעולה הוא 'וועד שוכרי הדירות', אשר מסייע לצעירים להתמודד עם שוק השכירות בבאר שבע".

צעירים באירועים של ''הרשת''. קהילה הולכת וגדלה


"יש עבודה בבאר שבע ולא אחת, יש משרות שאנשים לא מדמיינים אפילו את קיומן בבאר שבע. כאן, גם הצעירים וגם המעסיקים יוצאים מורווחים. גוף אחר שאנחנו משתפים איתו פעולה הוא 'וועד שוכרי הדירות', אשר מסייע לצעירים להתמודד עם שוק השכירות בבאר שבע"


בבאר שבע מרגישים, בצורה מאוד דיכוטומית, את החלוקה לקהלים: אלה הסטודנטים ואלה שלא. בסופו של דבר, נראה שהרשת מכוונת רק לסטודנטים ומותירה בחוץ את מי שלא משתייכים לאוכלוסיה זו.

"בכלל לא. הרשת מכוונת לכלל הצעירים, באר שבעים שהם לא סטודנטים, כאלה שכן, כאלה שבאו מחוץ לעיר וכאלה שנולדו בה, כולם ממש ובזה כוחה. אנשים יכולים להירשם לוואצאפ התעסוקה או ליצור איתנו קשר דרך טלפון או דואר אלקטרוני. יש לנו עמוד פייסבוק, ובו מעל 2000 חברים, שנקרא ''הרשת: באר שבע'', זה בעבודה, כי נרצה לעשות את זה הכי טוב שאפשר. ההזמנה היא לכל הצעירים בבאר שבע. יש לנו גם ניוזלטר אליו מנויים כ-800 צעירים מבארשבע שמקהלים עידכונים אודות פעילות הרשת".

מענה לצרכים בסיסיים

"הרשת", מעניקה מענה לצרכים מקצועיים, חברתיים ויכולת השפעה לצעירים שעברו לעיר במהלך לימודיהם באוניברסיטה ובחרו להמשיך לגור בה גם אחריהם, מסבירים בקרן שח"ף. ד"ר חיה ג'משי, מנכ"לית הקרן: "מרגש לראות את בוגרי האוניברסיטה, חברי 'הרשת', אשר מרגישים בעצמותיהם את הצורך בשינוי וגם פועלים על מנת לעשותו". הרשת קמה בסיוע החממה הקהילתית של עמותת "תור המדבר" ובתמיכת קרן שח"ף, התומכת בכ- 200 קהילות משימתיות ברחבי הארץ. מרבית חברי הרשת הם צעירים שעברו לעיר במהלך לימודיהם באוניברסיטת בן-גוריון ונשארו לגור בה גם אחרי.

בקרן שח"ף מודעים לעובדה כי מרבית בוגרי האוניברסיטה מחפשים מקום להשתקע בו בתום הלימודים, בדרך כלל יעברו למרכז או יחזרו למחוז ילדותם, אך אלו בחרו דווקא באופציה השלישית - להמשיך את החוויה העוצמתית שלהם מתקופת הלימודים ולהישאר בעיר.

בשורת הקהילות המשימתיות נוכחת בבאר שבע כבר שנים ספורות, אך חברי "הרשת" מציעים פרשנות חדשנית לתחום. הקהילה פועלת במטרה להפוך את באר שבע, לאלטרנטיבת מגורים במלוא מובן המילה: תעסוקה, חברה ואיכות חיים, אך גם ברמת השייכות העמוקה יותר: קהילתיות ורשת חברתית יציבה. החברים ברשת יוזמים אירועי חברה ופנאי, אירועים קהילתיים ברוח ערכי היהדות וחגי ישראל ופועלים ליצר תשתית אזרחית להתחדשות עירונית ושיפור מראה השכונה.

מתנות קטנות. (צילום: קרן שח​​​​​​​

כיום הרשת מונה כ-800 חברים שעוקבים אחר הפעילויות ומשתתפים בהן, איש על פי יכולתו. מתן סעד, מנהל הרשת:"החברים מתחלקים לשלושה: המעגל הפנימי של "המשוגעים לדבר", והם מובילים את הקבוצה. המעגל השני של תושבי השכונה שמשתייכים רעיונית אך פחות פעילים בשגרה היום יומיות. המעגל השלישי כולל שותפים לעשייה במרחב כגון אקטיביסטים וסניפי צעירים בשכונות אחרות".

לאורך כל השנה נפגשים ברשת לסיעור מוחות בנוגע לכיווני הפעילות האפשריים, מיפוי הצרכים בשכונה ובדיקת החוזקות ברשת אותם ניתן לתעל לפעילות.  נערך יריד "מתנות - הגרסא האנושית", בעיר העתיקה: אירוע הפנינג פתוח בשכונה שהציע שוק קח-קח ובנק זמן של סדנאות ושירותים בהם כל אדם תורם ממיומנויותיו האישיות: הכנת פרטי עיצוב לבית, עיסוי, תיקון מחשבים, שיאצו, סדנת ג'אגלינג ועוד. את ההפנינג ליוו דוכני אוכל, מוזיקה וכ-350 מתושבי השכונה הגיעו לבלות בצהרי שישי. בחנוכה נערכה הדלקת נרות ציבורית בשכונה בליווי הקרנת הסדרה "מגש הכסף" ושיחה עם אורי שחור, מנכ"ל עמותת "פשוט" בנושא קואופרטיבים.

אך זו רק ההתחלה, לחברי הרשת תכניות גדולות לתקופה הקרובה, החאיית "מרכז חן" להתחדשות עירונית שיהפוך למוקד קהילתי של אירועי תרבות ומיזמים חברתיים, והמשך פעילות של חברי הרשת בפרויקט "עושים רחוב" להתחדשות עירונית בשיתוף התושבים.

ד"ר חיה ג'משי, מנכ"לית קרן שח"ף: " מרגש לראות את בוגרי האוניברסיטה, חברי 'הרשת', אשר מרגישים בעצמותיהם את הצורך בשינוי וגם פועלים על מנת לעשותו, חלוצי הרשת יוצרים תשתית איתנה לדור ההמשך של בוגרי האוניברסיטה. חברי הרשת הם חלק מתופעה אשר הולכת ומתעצמת של קהילות משימתיות, כיום יש כ-200 ברחבי הארץ המונות מעל ל-10,000 חברים".