אלפי נהגים, מיליארדים בלי דיווח: תופעת נהגי הגט נידונה בכנסת – וחשפה מחדל מסים חמור

הדרייברים מציעים נסיעות זולות במיוחד, מתחת לרדאר וללא פיקוח • החשד: העלמות מס של כ-3 מיליארד ש''ח בשנה • ברשות המסים מודים: ''לא נוכל למגר לבד''
שיתוף בווטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף בטוויטר שיתוף באימייל הדפסת כתבה
אלפי נהגים, מיליארדים בלי דיווח: תופעת נהגי הגט נידונה בכנסת – וחשפה מחדל מסים חמור צילום המחשה: Image by Creative_Media_Imaging from Pixabay

תופעת "נהגי הגט" – נהגים פרטיים המציעים הסעות בתשלום דרך קבוצות טלגרם ו-וואטסאפ – עלתה השבוע לדיון בכנסת, וחשפה את מימדי התופעה ואת מחדלי האכיפה. בבאר שבע וביישובי הנגב בלבד פועלים לפי הערכות מאות דרייברים, המציעים מחירים זולים משמעותית ממוניות – לעיתים אף קרובים למחירי נסיעה באוטובוס עירוני. הנסיעות פופולריות מאוד בסופי שבוע, כאשר צעירים נוסעים למקומות הבילוי בעיר, המרוחקים מאוד מהשכונות.


הבעיה מוכרת כבר 13 שנה – יש קבוצות שמפרסמות בגלוי והפשיטות הן טיפה בים


נהגים אלה, הפועלים ברכבים פרטיים וללא רישיון הסעה, אינם מדווחים על הכנסותיהם ולמעשה פועלים ללא כל פיקוח. הקושי באכיפה נעוץ בהיעדר תיעוד לתשלום ובכך שמדובר בנסיעות שמתחזות לשיתופיות – דבר המונע מהרשויות לפעול בזמן אמת.
במהלך הדיון בוועדה, הציגו נציגי הנהגים והרגולטורים תמונת מצב מטרידה: "יש 30 אלף דרייברים שמכניסים כל אחד כ-20 אלף שקל בחודש – מדובר ב-3 מיליארד שקל שנעלמים ממערכת המס", אמר נהג המונית אליעזר מעוז. מנכ"ל ארגון נהגי המוניות, שבתאי מצליח, הוסיף: "הבעיה מוכרת כבר 13 שנה – יש קבוצות שמפרסמות בגלוי והפשיטות הן טיפה בים".

ברשות המסים אישרו כי מתבצעת חקירה בנושא. "זו תופעה שנכנסה לרשימת המטלות שלנו במסגרת המלחמה בהון השחור", אמר נציג הרשות אריה חן, אך הודה: "אי אפשר להבטיח שנמגר אותה מהשורש. אנחנו בעיצומה של חקירה והגענו גם למחוללים – כולל מי שפיתח את התוכנות".
מנגד, נציגת תנועת "האינטרס שלנו", נטע-לי גרייבר, טענה כי האשמה היא ברגולציה עצמה: "זה אחד השווקים הכי חנוקים בישראל. במקום לפקח, פגעו בתחרות. צריך לפתוח את השוק".

משרד התחבורה, באמצעות התובעת הראשית עו"ד לילי גורדון שרגא, טען כי נעשות פעולות אכיפה: "עשרות כתבי אישום מוגשים מדי שנה, ואין תלונה שלא נבדקת. אבל כן – הרשעה יכולה לקחת שלוש שנים".

גם המשטרה הודתה בקשיים. רפ"ק אבנר גרוס אמר כי ב-4 השנים האחרונות נרשמו רק 177 דוחות: "החוק מאפשר נסיעות שיתופיות ולכן נדרשת חקירה מלאה כדי להוכיח תשלום אסור".

ח"כ דן אילוז קרא לפתוח את השוק לתחרות – כולל הכנסת שירותי אובר לישראל – דבר שעורר התנגדות מצד נהגי המוניות. ח"כ עודד פורר הביע תמיכה בנהגים ואמר כי "לא ייתכן שאכיפה כושלת תיפול על גבם של מי שפועלים כחוק".

יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן, סיכם את הדיון באמירה ברורה: "אם צריך – נוביל שינוי חקיקה שיאפשר אכיפה מנהלית מהירה יותר. ברגע שאובר תיכנס לשוק, תופעת נהגי הגט תתאדה".

קראו עוד באותו נושא:
''הגטים'' משתוללים בבאר שבע: נערים מסיעים צעירים בתשלום דרך קבוצות וואטסאפ — בלי רישיון, בלי ביטוח ובלי פיקוח