עוד מס? חניה בתשלום לתושבי העיר. זו העמדה המפתיעה של וועדת הכלכלה

יו''ר ועדת הכלכלה תוקף את המדיניות שמאפשרת לראשי ערים לגבות תשלום על חניה מתושבי הרשות. השרה לשעבר ברביבאי: 'לא חשבתי שראשי הערים יתעמרו כך בתושבים'
send whatsapp messsage send FB messsage
עוד מס? חניה לתושבי העיר  - בתשלום. זו העמדה המפתיעה של וועדת הכלכלה חניה בכחול לבן. גורלה יוכרע בקרוב (צילום המחשה: דוד שי / CC BY SA 3.0)

מערכת החניה ברשויות המקומיות שוב עומדת במוקד הדיון הציבורי והפרלמנטרי. ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה היום (שלישי) דיון על הצעת משרד התחבורה לדחות בשנה את יישום תיקון פקודת התעבורה, שמאפשר לרשויות מקומיות לגבות תשלום חניה מהתושבים. אלא שבמהלך הדיון, ח"כ ביטן הבהיר כי בכוונתו לפעול לביטול מלא של התיקון ולא להסתפק בדחייתו.

יש לציין שכיום, בנוסף לארנונה, תושבים נדרשים לשלם אגרת ביטחון למימון סיורים עירוניים, בנוסף למשטרה. בבאר שבע, בעקבות הפשיעה בשכונות, היטל הביטחון גורר ביקורת ציבורית רבה, שגברה כאשר מועצת העיר אישרה פה אחד - גם בתמיכת הסיעות ה'חברתיות', גביה רטרואקטיבית של ‘הפרשי ארנונה’. 

לדברי ביטן, "תושבי הרשויות כבר משלמים ארנונה שמממנת את פעילות העירייה, והרעיון לדרוש מהם לשלם גם על חניה הוא לא ראוי. אם ראש עיר רוצה להעניק פטור מתשלום חניה – זו זכותו, במיוחד אם מצבה הכלכלי של הרשות מאפשר זאת". ביטן הוסיף כי אם יבוטל התיקון, ראשי הרשויות יוכלו להחליט על כך בעצמם באמצעות חוקי עזר עירוניים. "קראתי לשרי הפנים והתחבורה לפקח על כך", ציין.

עו"ד חוה ראובני, נציגת הלשכה המשפטית במשרד התחבורה, הציגה עמדה שונה. לדבריה, המטרה המרכזית של התיקון הייתה לצמצם את השימוש ברכבים פרטיים במרחב העירוני. "רצינו שתהיה התערבות מתונה יותר בניהול החניה. היה ברור שלא ניתן לעשות זאת בבת אחת, ולכן החוק הגביל פטורים והגביל תעריפים נמוכים", הסבירה ראובני.

הדיון חשף חילוקי דעות משמעותיים בנוגע לתועלות ולמחירים של החוק. ח"כ יוראי להב הרצנו טען כי אם המטרה היא לצמצם את השימוש ברכב פרטי, יש לדאוג להגברת תדירות התחבורה הציבורית במקביל. ח"כ שלי טל מירון הוסיפה: "מתעללים בתושבי תל אביב בכל היבט אפשרי – צריך לעצור את זה".

נימת הביקורת לא פסחה גם על השרה לשעבר אורנה ברביבאי, ששימשה כחברת ממשלה בעת שהחוק עבר. "בזמנו חשבתי שזה לגיטימי שראש עיר יקבע אזורי חניה", הודתה. "לא שיערתי שתהיה כפילות כל כך גדולה בכמות האזורים – מתל אביב נמסר שהמספר עלה מ-7 ל-14 אזורי חניה, מה שמאלץ תושבים לשלם גם כשהם נעים לצרכים בסיסיים בעיר".

עוד הוסיפה ברביבאי כי לו הייתה יודעת שזה המצב, הייתה פועלת אחרת. "אם הייתי יודעת שראש העיר יתעמר ככה בתושבים, היינו מגבילים את מספר האזורים שאפשר להגדיר עבור חניה בתשלום", אמרה.

בסיום הדיון, הודיע ח"כ ביטן על כוונתו להביא להצבעה בשבוע הבא הצעה לבטל לחלוטין את התיקון בפקודת התעבורה, ולא להסתפק בדחיית היישום. הוא אף הביע כוונה לפעול לביטול חוקי עזר עירוניים שאושרו עד כה על ידי הרשויות המקומיות, והדגיש כי אם רשויות כמו תל אביב ינסו להחזיר את התקנות באמצעות חקיקה מקומית – הוא יפעל למנוע את אישורן.