''גניבת רכב הביטחון מחניית העירייה - מחדל שדורש חקירה''
‘’המשטרה פעלה בסדר גמור. מה שמטריד הוא הקלות בה שני חשודים מתל שבע התגברו על מערכות ההגנה של רכב הביטחון של העירייה, התניעו, נסעו מחניון העירייה ומהצילומים, נראה כי גם פרקו ממנו ציוד מצבעי יקר'', אומר לחדשות באר שבע והנגב גורם העוסק בתחום האבטחה, בשוק הפרטי.
‘’אין דבר כזה רכב מבצעי ללא הגנות, לא כל שכן רכב ביטחון עירוני שמן הסתם יכול להיכנס לכל מקום ונוסעיו נחזים כאנשי אכיפה לכל דבר. נדהמתי לקרוא בידיעה שלכם, כי רכב הביטחון נגנב מחניית עיריית באר שבע: שני החשודים הסתובבו באין מפריע, ככל הנראה גם פחתו בקלות את דלת הרכב ויצאו מהמקום. להערכתי, הנזק למערכות הרכב עומד על עשרות אלפי שקלים''.
כזכור, חשפנו בלעדית, כאן בחדשות באר שבע והנגב, כי האירוע החמור התרחש מעט לפני ראש השנה ונשמר בסוד. ההתרעה על גניבת הרכב הגיעה כאשר חברת איתוראן זיהתה נסיעה חריגה והיא זו שהתקשרה למוקד הביטחון של עיריית באר שבע. המשטרה איתרה את הרכב סמוך לפזורת אבו כף ובתום חקירה ועל בסיס חומר מודיעיני, עצרה שני חשודים תושבי תל שבע, אשר כנגדם צפוי להיות מוגש כתב אישום.
מקור, עימו שוחחנו, אומר כי אכן הנזק לרכב עומד על סכום נכבד וכי קיימת מחלוקת מי יישא בעלותו.
כלי הרכב, כמו זה שנגנב, מצויידים מעבר למפתח ההתנעה, בשבב שמשמש כמנגנון אבטחה שני. ברכבי העיריה מסחריים אלו ישנו שימוש כפול: רכבים בהם עובדים אנשי הפיקוח ביום ובשעות הערב רכבים אלו משמשים את המתנדבים ב'משמר השכונה'. מצב דברים זה, מצריך שכפול שבבים שתואמים לכל הרכבים ופיזורם בין כל אלה המשתמשים ברכבים מעובדי עיריה ועד מתנדבים תושבי העיר היוצאים לסיורי שמירה.
לפני שבוע, הפננו שאלה בנושא לעיריית באר שבע, בין היתר האם נבדק כיצד הגנבים עקפו את מערכת האבטחה של הרכבזו ואיזו מסקנה הוסקה למנוע מקרה דומה בעתיד. התגובה לא התקבלה עד היום. תמוה, בעיקר שכאשר הועברה בפה אחד במועצת העיר ההחלטה לגבות מתושבי באר שבע היטל ביטחון, הושמעה התחייבות כי בכל הקשור לנושא זה, תהיה שקיפות מלאה. אלא שאלמלא חדשות באר שבע והנגב, תושבי העיר לא היו יודעים כי רכב ביטחון של העירייה נגנב בצורה מביכה מחניית העירייה. השקיפות הייתה צריכה להיות גם לגבי עלות הנזק ומי יישא בתשלום.
אפשר היה למנוע את גניבת רכב הביטחון
רכבים מבצעיים וניידות ביטחון, הן בישראל והן בעולם, מצוידים לרוב באמצעי אבטחה מתקדמים שנועדו להגן מפני גניבה ושימוש לא מורשה. עם זאת, רמת האבטחה משתנה בהתאם למדינה, לסוג הארגון (כגון משטרה, צבא או כוחות חירום), ולחשיבותו של הרכב המבצעי.
בין האמצעים המוכרים למניעת רכב מבצעי: -מנעולי הגה ובלמים: התקנים פשוטים המגבילים את התנועה הפיזית של הרכב. מערכות אזעקה: מופעלות בעת ניסיון פריצה, עם חיישנים לזיהוי תנועה או זעזועים. מערכות ניתוק מנוע (Kill Switch): מערכת שמונעת את הנעת המנוע ללא גישה למערכת האבטחה. נעילת תיבת הילוכים (Gear Lock): מונעת את העברת ההילוכים, במיוחד ברכבים עם הילוכים ידניים.
כמו כן, קיימים אמצעים דיגיטליים וטכנולוגיים, בהם מערכות זיהוי ביומטרי, מעקב GPS, נעילה מרחוק, מצלמות ביטחון ועוד. בניידות בהן ציוד מבצעי, אמצעי האבטחה מחמירים יותר, לרבות הגנה פיזית על ציוד מבצעי. כמו כן, במערכי רכב מבצעי ישנו הליך של זיהוי נהג וניהול צי באמצעים דיגטליים. כך זה בעולם וכך זה בקרב כוחות הביטחון בישראל. זוג פורצים מן היישוב לא היה אמור להתגבר בקלות כזו על מנעולי הרכב - ועוד בחניית העירייה.
קראו עוד באותו נושא - החשיפה הבלעדית של חדשות באר שבע והנגב:
מתחת לאף: רכב סיור נגנב מהחניה של עיריית באר שבע - ואותר בפזורה