בשורה משמחת לגמלאים: תחבורה ציבורית חינם לכל בני 67 ומעלה - החל מ-1 בינואר

בעקבות עליית מחירי התחבורה הציבורית, משרד התחבורה מכריז על הרחבת ההטבה לכל האזרחים הוותיקים. יו''ר הסתדרות הגמלאים: ''ניצחון משמעותי לגיל הזהב''
send whatsapp messsage send FB messsage
בשורה משמחת לגמלאים: תחבורה ציבורית חינם לכל בני 67 ומעלה - החל מ-1 בינואר צילום: דני בלר

משרד התחבורה הודיע כי החל מ-1 בינואר 2025, כל האזרחים הוותיקים מגיל 67 ומעלה יוכלו לנסוע חינם בתחבורה הציבורית, מהלך משמעותי שמרחיב את הטבת הנסיעה החינמית, שהייתה עד כה שמורה לבני 75 ומעלה בלבד. ההחלטה הגיעה בעקבות עלייה דרמטית במחירי התחבורה הציבורית שהוכרזה לאחרונה, ועוררה ביקורת נרחבת בקרב הציבור, במיוחד בקרב אוכלוסיית הגמלאים.

לדברי שמוליק מזרחי, יו"ר הסתדרות הגמלאים, מדובר בניצחון גדול עבור אוכלוסיית האזרחים הוותיקים. "האפשרות לנסוע בחינם תאפשר לנו לבקר את הנכדים, לצאת לפעילויות חברתיות, ולוותר על השימוש בכלי רכב פרטי," ציין מזרחי. “זה לא רק חוסך כסף אלא גם מפחית את העומס בכבישים והופך את התחבורה הציבורית לנגישה יותר עבורנו.”


הרחבת ההטבה הזו מגיעה יחד עם עלייה משמעותית במחירי התחבורה הציבורית. בשבוע שעבר אושרה העלאת מחירים במרבית קווי האוטובוס והרכבות, הכוללת גם את העלאת מחיר הנסיעה ברכבת הקלה מ-6 ל-8 שקלים. במשרד התחבורה טענו כי העלייה במחירים נועדה לשפר את תדירות השירות ואת איכותו, אך עבור רבים מדובר בעוד הוצאה יקרה על רקע יוקר המחיה


ההחלטה מהווה בשורה של ממש עבור האזרחים הוותיקים: החל מ-1 בינואר 2025, מחירי התחבורה הציבורית בישראל צפויים לעלות באופן משמעותי. מחיר נסיעה בודדת באוטובוס יעלה משישה שקלים לשמונה שקלים, עלייה של כ-33%. תעריפי "חופשי-חודשי" ו"חופשי-שנתי" יעלו גם הם בעשרות אחוזים.

משרד התחבורה מציין כי העלאת המחירים נועדה להתאים את התעריפים לממוצע מדינות ה-OECD, ולאפשר תקציב ייעודי לשיפור השירות והגדלת תדירות הקווים. כמו כן, ההכנסות הנוספות יאפשרו מתן הנחות משמעותיות לאוכלוסיות מגוונות ומוחלשות.

החלטה המקורית התקבלה בימי השרה מרב מיכאלי - ומיושמת רק כעת
ההחלטה על ההרחבה הושגה בהמשך למאמצים מתמשכים של משרד התחבורה וההסתדרות, שהחלו עוד בתקופתה של השרה לשעבר מירב מיכאלי. בתחילת כהונתה, מיכאלי קידמה את תוכנית "דרך שווה" שהוזילה את מחירי התחבורה הציבורית עבור קבוצות אוכלוסייה כמו נוער וגמלאים, אך לא כללה את האזרחים הוותיקים מגיל 67. במהלך השיחות הוסכם תחילה להעניק את ההנחה לבני 75 ומעלה, ועם כניסתה של השרה מירי רגב לתפקיד, הורחבה התוכנית גם לבני 67 ומעלה.

אולם יש לציין שהרחבת ההטבה הזו מגיעה יחד עם עלייה משמעותית במחירי התחבורה הציבורית. בשבוע שעבר אושרה העלאת מחירים במרבית קווי האוטובוס והרכבות. במשרד התחבורה טענו כי העלייה במחירים נועדה לשפר את תדירות השירות ואת איכותו, אך עבור רבים מדובר בעוד הוצאה יקרה על רקע יוקר המחיה.

האתגרים בדרך ליישום המדיניות
על אף שהמדיניות המורחבת נחשבת להישג עבור הגמלאים, תהליך אישור ההטבה התלווה לאתגרים רבים. מלבד העלויות הגבוהות של תוכנית התחבורה הציבורית, נתקלו במשרד התחבורה בקשיים תקציביים שהחריפו בשל המצב הביטחוני והמלחמה. לדבריהם, במקור התוכנית הייתה אמורה לכלול גם את האזרחים בני 62 ומעלה, אך בעקבות קיצוצים הוחלט להגביל את ההטבה לגיל 67 ומעלה.

במהלך הדיונים בוועדת הכלכלה, מתח היו"ר, ח"כ דוד ביטן, ביקורת על משרד התחבורה וטען כי מדובר ב"משחקי תקציביות" שנועדו לגבות יותר כסף מהאזרחים. ביטן קרא למשרד להפסיק עם העלאות המחירים ולהשקיע יותר בשיפור התחבורה הציבורית מבלי להכביד על ציבור המשתמשים.

עתיד התחבורה הציבורית לאור השינויים
עם עליית מחירי התחבורה הציבורית לצד ההטבה המורחבת לגמלאים, נותרות שאלות רבות לגבי עתיד התחבורה הציבורית בישראל. האם ימשיכו המחירים לעלות או שתימצא דרך לממן שירות משופר במחיר נגיש? בינתיים, האזרחים הוותיקים יכולים להתנחם בכך שכבר מ-1 בינואר הקרוב, הם יוכלו ליהנות מנסיעות חינמיות ברחבי הארץ, מהלך שללא ספק יסייע להם לצמצם בהוצאות ולהגביר את נגישותם לתחבורה הציבורית.