ההונאה שמשגעת את המדינה: כך נוכלים מתחזים ומשיגים את פרטי האשראי שלכם
מי מאיתנו לא קיבל שיחה ממספר בלתי מזוהה? במיוחד בתקופת חודש הקניות, כשכולנו מצפים להנחות ומבצעים.
נוכלים מיומנים זיהו את ההזדמנות – הם מתחזים לנציגי שירות של חברות כמו אמזון או מיקרוסופט, ומשתמשים בתחבולות כדי לשכנע לקוחות תמימים למסור פרטים רגישים, הכוללים את מספרי כרטיסי האשראי שלהם, מספרי תעודת זהות, ואף סיסמאות לחשבונות אישיים.
איך פועלת ההונאה?
זה מתחיל בשיחת טלפון – לרוב ממספר שאינו מוכר. עם פתיחת השיחה, נשמע קול רובוטי שמוסר הודעה מלחיצה: "שלום, כאן שירות הלקוחות של אמזון. זיהינו רכישה חריגה בכרטיס האשראי שלכם. אם לא ביצעתם את הרכישה, לחצו על הספרה 1". לאחר הלחיצה, הלקוח מועבר לשיחה עם נציג "חי", שמעביר מסר אמין של דחיפות ומדגיש את הצורך לפעול במהירות.
במהלך השיחה, הנציג מבקש פרטים אישיים שלכאורה נדרשים לאימות – החל במספר כרטיס האשראי ותעודת הזהות ועד פרטי גישה לחשבונות.
המטרות שמאחורי התחבולה
השימוש ב"הפחדה" מהווה חלק מתכנון קפדני ומתוחכם, שנועד לשדר אמינות ותחושת ביטחון. נוכלים אלו מתחזים לארגונים מהימנים כמו אמזון כדי ליצור אמינות, ומעבירים את השיחה ל"נציג שירות" שמדבר בנימוס ומביע דאגה לרכושכם – הכול כדי למשוך מכם פרטים רגישים. הם מנצלים את העובדה שבתקופת חגי הקניות נרשמת עלייה בצריכת המוצרים, ולכן רבים נופלים לחשוב שמדובר בשיחה אמיתית.
איך לזהות ולהימנע מהונאות טלפון?
ישנם מספר כללים חשובים שיעזרו להימנע מנפילה להונאות טלפון:
ודאו מול המקור: אף חברה אמיתית לא תבקש מכם למסור פרטי כרטיס אשראי או סיסמאות בשיחה נכנסת. במקרה של שיחה חשודה, נתקו וצרו קשר עם החברה במספר הטלפון הרשמי שלה.
אל תלחצו על קישורים או הורדות חשודות: אם הנציג מבקש מכם להוריד אפליקציה או תוכנה לניהול מרחוק, זוהי נורת אזהרה ברורה. אפליקציות כאלו עלולות להיות דרך לנוכלים לקבל גישה למידע הפרטי שלכם.
אל תמסרו פרטים אישיים: חברות גדולות כמו אמזון לעולם לא יבקשו מכם פרטים רגישים ללא אימות קפדני. אל תתפתו למסור מידע לאדם שאינכם מכירים בשיחה.
השתמשו בכלי הגנה נוספים: אימות דו-שלבי יכול להוסיף שכבת הגנה על חשבונותיכם, ולמנוע מגורמים חיצוניים גישה למידע שלכם.
שמרו על ביקורתיות: אם שיחה אינה נשמעת אמינה, זה הזמן לעצור ולבדוק. לעיתים, עיכוב של כמה רגעים יכול להציל אתכם מהונאה. אם קיבלתם שיחה כזו, אל תמהרו לשתף פעולה – נתקו ושקלו היטב את השיחה.
תגובת אמזון: כך תיזהרו
באמזון אף פרסמו לאחרונה הנחיות עבור לקוחותיהם: "Amazon לעולם לא תבקש ממך לחשוף מידע אישי רגיש, ולא תציע החזרים כספיים שלא ציפית להם. אנו ממליצים לדווח על כל תכתובת חשודה למוקד שירות הלקוחות שלנו באתר".
מה לעשות אם נפלתם להונאה?
נפלתם להונאה? זה הזמן לפעול במהירות. דאגו לחסום את כרטיסי האשראי אם מסרתם את פרטיהם, והתקשרו לבנק שלכם להודיע על המקרה. במידה ומסרתם פרטי התחברות, החליפו את כל הסיסמאות שלכם לאתרים בהם אתם משתמשים. ניתן גם לדווח למערך הסייבר הלאומי בטלפון 119.
הנוכלים הופכים מתוחכמים יותר ויותר, ומצליחים לשחק על הפחדים והחרדות של אנשים בעידן הדיגיטלי. זכרו להיות דרוכים, חשדנים ולהיזהר מלמסור מידע לאנשים לא מוכרים – גם אם השיחה נראית אמינה.