צה''ל מודה: ירי הרקטות לשדרות יימשך, צריך למגן את מסילת הרכבת

ח''כ אלמוג כהן: ''חלאס עם המיגונים. אפשרנו לצבא לסמוך על הגנה אבל די עם הגנות, אם נתמגן שוב נשים את הצבא באזור הנוחות''
send whatsapp messsage send FB messsage
תחנת רכבת שדרות (צילום: בועז לוי / CC BY 3.0)

וועדת הכלכלה קוראת לתקצב את מיגון הרכבת לשדרות מתקציב תקומה ולהעביר את הביצוע לידי הרכבת. ‘’אם נחכה למשרד הביטחון זה לא יקרה'', אומר יו''ר וועדת הכלכלה, דוד ביטן. בשדרות קיבלו את הידיעה בכעס, אחרי שהממשלה כפתה על התושבים לחזור לעיר - שגם אחרי ההחלטה ספגה ירי רקטי. כיום יש מי שתוהים אם גם אחרי סיום המבצע ימשיכו לחיות תחת מציאות של ירי רקטי. ח"כ אלמוג כהן: "חלאס עם המיגונים. אפשרנו לצבא לסמוך על הגנה אבל די עם הגנות, אם נתמגן שוב נשים את הצבא באזור הנוחות".
 


נציג אגף המבצעים בצה"ל, סא"ל ירין עמר, הסביר כי בהתאם להערכת המצב החליט צה"ל שקטע של 4.4 קילומטר, מיד מרדכי ועד דרומית לנחל שקמה, חשוף לאיום של חוליות נ"ט שיכולות לבצע ירי על הרכבת, ומול האיום הזה ישנה תכנית מיגון
 



 את הדיון יזמו ח"כ בצלאל וקבוצת חברי כנסת, שטענו כי על רקע איום הנ"ט הנשקף לרכבת משרדות לאשקלון יש עיכובים בפתיחת הקו; נציג הצבא אמר כי יש תכנית מיגון מוכנה אך הוא לא בקיא בפרטי המימון; מנכ"ל הרכבת: משרד הביטחון קיבל 40 מיליון שקל לתכנון וביצוע.

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה היום, רביעי, דיון מהיר בנושא: "עיכוב של שנתיים בפתיחת הרכבת מהדרום למרכז", לבקשת ח"כ אברהם בצלאל וחברי כנסת נוספים. בדיון התברר כי משרד הביטחון אמור היה לקבל תקציב למיגון אך נציג הצבא לא יכל להתייחס לנושא המימון, על רקע זה קרא היו"ר ביטן לממן את המיגון מתקציב מנהלת תקומה ולהעבירו לרכבת, לביצוע מהיר.

 

המעבר התת קרקעי הממוגן ברכבת שדרות (צילום: בועז לוי / CC BY 3.0)

ח"כ בצלאל הסביר כי במשרד התחבורה אומרים שמשרד הביטחון צריך למגן ובמשרד הביטחון מפנים חזרה למשרד התחבורה. "האם זה המסר שלנו לתושבי הדרום? מה אם לא הרכבת יביא לחיבור של הפריפריה למרכז?", שאל ח"כ בצלאל. ח"כ דבי ביטון, תושבת שדרות, תהתה איך עד ה-6 באוקטובר לא חשבו שצריך חומה ואיך אמרו לתושבי שאפשר לחזור כיום לשדרות אבל את הרכבת לאשקלון ותל אביב משביתים. היא הוסיפה כי צריך למגן וצריך להיערך אחרת ולתת לתושבים להחליט אם הם עולים על הרכבת או בוחרים לנסוע בכביש, שגם הוא חשוף לאיום נ"ט.

מנגד, ח"כ עודד פורר אמר כי "הפתיחה מתעכבת בשל הצורך בחומה שתגן על המסילה, שעלותה כ-820 מיליון שקל – וזה אומר שאנחנו נמצאים עדיין ב-6 באוקטובר. ברחובת יש תחנת רכבת ואין חומה שמגינה מירי נ"ט, אם גם אחרי ה-7 באוקטובר נידרש להקים חומות בשדרות סימן שלא למדנו כלום. לא נוכל למגן עצמנו לדעת, אחרת לא נעשה מה שצריך מבחינת חיסול האיום". ח"כ משה טור פז אמר בתגובה כי אפשר בכלים סבירים לבצע את המיגון, ומי שאומר שלא צריך למגן לא מבין עם מה המדינה מתמודדת. ח"כ מאיר כהן אמר גם הוא כי צריך לקבל החלטות אמיצות ולמגן את הקטע.

ח"כ טור פז: "תמיד נצטרך מיגון, לא צריך למכור אשליות לאנשים".

 

רכבת שדרות (צילום: בועז לוי / CC BY 3.0)

מנכ"ל הרכבת, משה זנה, אמר כי כשצה"ל מורה לסגור את התחנה אין לרכבת שיקול דעת. הוא הוסיף כי יש שאטלים במקטע הסגור, בין שדרות לאשקלון. נציג אגף המבצעים בצה"ל, סא"ל ירין עמר, הסביר כי בהתאם להערכת המצב החליט צה"ל שקטע של 4.4 קילומטר, מיד מרדכי ועד דרומית לנחל שקמה, חשוף לאיום של חוליות נ"ט שיכולות לבצע ירי על הרכבת, ומול האיום הזה ישנה תכנית מיגון.

עם זאת, היו"ר ביטן שאל מי יממן את המיגון וסא"ל עמר השיב כי יש תכנית מוכנה אך הוא לא יוכל להתייחס למימון ותקצוב כי אינו בקיא בנושא. מנכ"ל הרכבת זנה אמר כי משרד הביטחון קיבל 40 מיליון שקל לתכנון וביצוע, והוא האחראי. היו"ר ביטן הגיב, כי "אם נחכה למשרד הביטחון זה לא יקרה".

היו"ר ביטן סיכם את הדיון ואמר כי "הוועדה סבורה שיש לסיים את העבודות, כולל המיגון, בהקדם, על מנת לחבר את שדרות למרכז. הוועדה סבורה שצריך למצוא לכך תקציב, ולא פוסלת שימוש בתקציב מנהלת תקומה, והביצוע והתכנון צריכים להיות בידי הרכבת ולא בידי משרד הביטחון".