רב אמן: סיפור חייו המעצים של ראש רשימת ש''ס בבאר שבע

הרב אושרי אביכזר אהוב ומקובל על קהלים רבים בבאר שבע והוא חלק מדור צעיר הנכנס לציבוריות הישראלית במסגרת רשימת ש''ס. הוא מתמודד למועצת העיר באר שבע מתוך כוונה לעשות טוב לכולם ועבור כולם והלעצים את העיר
send whatsapp messsage send FB messsage
הרב אושרי אביכזר, ראש תנועת ש''ס בבאר שבע (צילום: עצמי)

עד גיל 18 הוא היה תלמיד תיכון ''רגיל'' ומפגש מקרי שינה את מסלול חייו: הרב אושרי אביכזר, ראש תנועת ש''ס בבאר שבע ומי שעומד בראש הרשימה למועצת העיר, לא אוהב לדבר על פוליטיקה, אלא על ''ציבוריות'', אהוב המוערך על קהל גדול בעיר, דתיים וציבור כללי כאחד, אב ל-7, בהם שני ילדים עם צרכים מיוחדים, אמן ומוזיקאי. הוא אוהב את העיר באר שבע, אליה הגיע לפני למעלה מ-15 שנה בהנחיית האדמו"ר רבי אלעזר אבוחצירא זיע"א – ובראיה לאחור, מבין את הראיה העמוקה של הרב.

ההחלטה שלו להיכנס לעולם הפוליטי הפתיעה לא מעטים, במיוחד את הקהילה שלו. "יש לי הרבה מה ללמוד ואני מודה בכך. אני בא עם מוטיבציה, יש לי מורה פרטי נאמן ותנועה שלמה מאחוריי". הרב אביכזר מתכוון למורהו הפרטי, עופר כראדי, ששימש בתפקיד יושב ראש ש"ס בבאר שבע במשך יותר משני עשורים. "אני לא מחכה לישיבת המועצה הראשונה כדי להתחיל ללמוד או לעבוד - אני עושה את זה מרגע ההכרזה", אומר – ומכריו יודעים עד כמה עמוקה מסירותו ועשייתו למען כלל הציבור בבאר שבע.

 

באירוע ציבורי, אל מול קהל (צילום: עצמי)

כשהיה בן 18,  לאחר סיום הלימודים בתיכון, בליל אחת השבתות, פגש חבר מהכיתה חובש כיפה. ''עקצתי אותו: מה קרה? מישהו נפטר? והוא ענה לי: לא, מה פתאום. אני בדרך לעונג שבת. בוא איתי!''.

תחילה הוא סרב אך החבר התעקש ובשבת שלאחריה החבר הגיע לביתו, המרוחק מאוד מבית החבר והסכים ללכת איתו לעונג שבת ''כי לא היה לי נעים ממנו, הוא עשה את כל הדרך הארוכה עד אליי''.

כך, בפעם הראשונה בגיל 18, הוא השתתף בשיעור תורה: ''פגשתי באדם חרדי מעניין, מצחיק ורהוט. הייתי בהלם. הדברים שסיפר היו חדשים בשבילי. הקשבתי בעניין רב לכל מילה.  בתום השיעור ניגשתי לרב, שלימים הפך להיות הרב שלי. סיפרתי לו שסבא שלי היה דתי, וסבא של סבתי היה רב במרוקו''.
מרגע זה חל שינוי בחייו, שינוי שהיה הדרגתי ומושכל: שמירת שבת, השעה בקביעות לשיעורי הרב ושמירה על כשרות. לאט לאט הוא ראה כיצד חייו הופכים להיות שונים מאלה של חבריו לכיתה.

הגיע לבאר שבע בעצת רבו

בשנות הנישואין הראשונות הרב אושרי אביכזר  ורעייתו גרו בנתניה, סמוך לבית חולים לניאדו, שם סיימה רעייתו  לימודי סיעוד והרב למד בכולל רבנות.
''באחת הפעמים שביקרנו את הוריה של אשתי בבאר שבע, הגעתי לרב אלעזר אבוחצירא זצ"ל לבקש ברכה. הרב הסתכל עלי ואמר: תעברו לבאר שבע. חשבתי שלא שמעתי טוב. כבעל תשובה וכזוג צעיר התנאים בנתניה היו מתאימים הרבה יותר לצמיחתנו אבל הרב התעקש: תעזבו הכל ותעברו לבאר שבע, וזה מה שעשינו. המעבר היה סמוך לחג השבועות. בעיצומו של תיקון ליל שבועות יצאתי לחצר בית הכנסת והבחנתי בחבורת נערים מתגודדים בצד. ניגשתי אליהם בספונטניות, שוחחנו קצת סמול טוק, אמרתי להם כמה דברי תורה וחזרתי ללימוד לא מקדיש חשיבות לעניין', סיפר באחד הראיונות הרב.

 

נושא דברים מול קהל תלמידים (צילום: עצמי)



מתברר שהשיחה אז עם קבוצת בני הנוער, הותירה עליהם רושם עז, שכן כחודש אחריה דמות תורנית בבאר שבע ביקשה ממנו למסור שיעור פעם בשבוע. הרב אבכיזר היה אז בן 22.5 בלבד והתרגש מאוד מכך שאנשים קראו לו ''הרב''.
הרב אביכזר מאמין גדול בחיבורים של קהלים ובשיח, בין היתר בקבוצת שיח שהוא מנהל באוניברסיטת בן גוריון – המשותפות לחילונים ודתיים, אליהן הוא מגיע לא אחת מצוייד בכלי נגינה. הרב לא רק מנגן: הוא אמן יוצר וגם בשלן, שעל פי עדות מכריו ניחן בכשרון גם בתחום זה.

ההתמודדות עם שתי בנותיו בעלות הצרכים המיוחדים והשיר המרגש

הרב אביכזר סיפר לא פעם על ההתמודדות עם שתיים מילדיו, שהן בעלות צרכים מיוחדים.

השיר הנוגע ללב שהרבס כתב לבתו אביגיל (מתוך יוטיוב)

בתו אביגיל נולדה שנה לאחר הולדת בנו הבכור, אהרן. היא חלתה בדלקת קרום המוח ויראלית, הייתה מורדמת ומונשמת במצב קשה מאוד. לאחר כחודש וחצי במצב זה, כשהוריה מתפללים כל הזמן. לאחר כחודש וחצי פקחה את עיניה ומאז היא בתהליך שיקום. 

גם בתו שרה סובלת מתסמונת נדירה. אלא שבמקום שהוא יישבר, הוא מילא עצמו בעשייה, בחסד, בחלוקת הזמן בין משפחתו לבין תלמידיו. הרב, שהוא גם אמן מחונן, כתב ושר שיר מרגש ונוגע ללב לבתו אביגיל.
כניסתו לפוליטיקה, או כמו שהוא אוהב להגיד – לציבוריות, הפתיע לא מעטים, אך ההסבר שהוא סיפק וההיכרות עם נועם הליכותיו, מבהירים כי החיים הציבוריים בבאר שבע זכו בדמות יקרה ויוצאת דופן: "אני לא פונה לפוליטיקה - אני פונה לציבוריות. למילה 'פוליטיקאי' יש קונוטציה שלילית. גם מי שמתכוון לעשות טוב באמת, מקבל תיוג שלילי".

 

בשיעור עם תלמידיו (צילום: עצמי)

נכנס לציבוריות הבאר שבעית מתוך כוונה לעשות טוב

מאחורי הקלעים לכניסתו לציבוריות הבאר שבעית ניצח השר יעקב מרגי, בעידודו המלא של יושב ראש ש"ס הארצית, הרב אריה דרעי. "התווספו לנו כוחות חדשים וצעירים", נמסר  אז בהודעה הרשמית שיצאה בערב ההכרזה. המינוי מצטרף לשורת מהלכים שהנהיג דרעי בין השאר בבני ברק ובאשדוד, כדי לשנות את המשוואה ברשויות המקומיות בכל הארץ.
במקום השני ברשימת ש''ס בבאר שבע, שובץ ותיק הרשימה הרב אליעזר חסידיאן, שמוכר כאיש חסד ומי שלזכותו נזקפים הישגים רבים בסיוע למשפחות מוחלשות ודאגה לבני התורה. את המקומות ה-3 וה-4 תופסים בהתאמה, הרב מלאכי בוטבול והרב ציון חדד. 

 

בביקור בנחלת ערן (צילום: עצמי)



הרב אביכזר, אב לשבעה, משמש משגיח רוחני בישיבה לבעלי תשובה ומתפעל באופן שוטף את בית מדרשו "יגל אבי", הנקרא גם על שם בתו אביגיל: "הילדה הזאת נותנת לי כוח. הטלטלה שעברנו הפכה אותנו כמשפחה לחזקים יותר, מאמינים יותר, ומחוברים יותר. השיר 'מאחורי עיניים יפות' שכתבתי והלחנתי לה משקף רגשות שהפכו למנגינה". 
המכירים את הרב, יודעים לספר כי ביתו פתוח למבקשים עצה והכוונה: "אני אוהב ציבור ואני אוהב עשייה ואתגרים. התפקיד החדש מחבר ביניהם". 

 

מוזיקאי ואמן מחונן ורגיש (צילום: עצמי)



"אני מודה - יש לי הרבה מה ללמוד. אבל אני בא עם מוטיבציה, מורה פרטי נאמן ותנועה שלמה מאחוריי", אמר הרב, כשהוא מתכוון לעופר כראדי, מי ששימש בתפקיד יושב ראש ש"ס בבאר שבע במשך מעל ל-20 שנה. "אני לא מחכה לישיבת המועצה הראשונה כדי להתחיל ללמוד או לעבוד - אני עושה את זה מרגע ההכרזה".
"יש בבאר שבע אהבה וכבוד בין כולם. יש כאן ראש עיר עם חכמה, ניסיון וראש גדול. התפקיד שלנו הוא להכיל, לחבר קצוות, להראות יהדות יפה ולהביא הישגים" – אמר הרב.