הנתון המפתיע של באר שבע שמשמח רוכבי אופניים

עמותת אור ירוק בדקה נתונים שונים הנוגעים ליחס ערים בישראל לרוכבים. בירת הנגב נמצאת בליגה של הגדולות
שיתוף בווטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף בטוויטר שיתוף באימייל הדפסת כתבה
הנתון המפתיע של באר שבע שמשמח רוכבי אופניים רוכבים - רק עם קסדה תקנית (צילום: אור ירוק)

רוכב אופניים אחד בלבד נפגע במהלך 2023 בבאר שבע, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המתפרסמים היום. לשם השוואה, בתל אביב נפגעו 19 רוכבים, מתוכם 9 באורח קשה. את היקף הפגיעות הנמוך בבאר שבע ניתן לזקוף בן היתר לרוכבים זהירים יותר, לאכיפה וגם לעובדה שבבאר שבע נסללו כבישי אופניים, בין היתר בצירים הראשיים דוגמת טוביהו ורגר. דוגמה לטרק יפה ניתן למצוא בשביל המחבר בין מול-7 לפארק הנחל.

באר שבע ממוקמת רביעית באשר לאורך שבילי האופניים שנסללו בה: 37 ק''מ. בתל אביב נסלל היקף השבילים הגדול ביותר (164 ק''מ) ואחריה ירושלים (52 ק''מ) ומודיעין (48 ק''מ). בבאר שבע ניתן להגיע בקלות לכל מקום ברכיבה - בין אם באופניים רגילים או חשמליים. באשר לאופניים חשמליים, הם כלי נהדר וחלופה עירונית מצויינת למכונית הפרטית. הם לא מזהמים, קל להחנות אותם ובעתיד הלא רחוק, תתרחב האפשרות להטעין את הסוללות באנרגיית שמש. 

שבילי אופניים הם אחד ממרכיבי  באוגוסט האחרון, כחלק מקידום תחבורה ירוקה בת קיימא, הציבה עיריית באר שבע עמדה חדשה לניפוח, טיפול ותיקון אופניים בשדרות רגר בעיר,  בפיילוט שיצא לדרך הכולל כאמור עמדה עצמאית לתיקון אופניים ובה משאבת אוויר וכלים נוספים לתיקון ותחזוקה. בשבועות הקרובים תוצב עמדה נוספת בשדרות טוביהו.

אבי ביטון, מנהל אגף האחזקה בעיריית באר שבע אמר אז: "מהלך זה מצטרף לשורת צעדים שמקדמת העירייה כל העת לעידוד מעבר לתחבורה ידידותית לסביבה וקיום אורח חיים בריא."

 

עמדה לתיקון אופניים בשדרות רגר (צילום: עיריית באר שבע)



אם מקפידים על כללי הרכיבה, נסיעה בין שכונה ה' או י''א למרכז ביג, באופניים חשמליים, אורכת כ-20 דקות. מהאוניברסיטה לתחנת רכבת באר שבע מרכז - קריית הממשלה, פחות מ-8 דקות. 

בעמותת אור ירוק פרסמו טיפים לרכיבה בטוחה:

שימוש במיגון ראש: מחקרים מראים כי חלק גדול מרוכבי האופניים נהרגו ה עקב פגיעת ראש. ולכן, בכל רכיבה יש לחבוש קסדה רכוסה היטב, שמצליחה במקרים רבים, למנוע פגיעות ראש ויכולה לעשות את ההבדל שבין חיים למוות.

שימוש במגני גוף: לפני הרכיבה יש להצטייד במגני גוף כגון מגני ברכיים ומרפקים שיכולים לבלום את הפגיעה בעת התרחשות תאונה ולמנוע פציעה חמורה יותר.

הקפדה על נראות טובה: בשעות החשיכה ובבקרים יש לרכוב עם בגדים זוהרים וכן להצמיד לאופניים ולקסדה מחזירי אור בכדי להבטיח שהרוכב יראה על ידי נהגי המכוניות.

בחירת המסלול הבטוח ביותר – מומלץ לתכנן מראש את מסלול הרכיבה ליעד כך שזה יהיה המסלול הבטוח ביותר ולא המהיר ביותר – מסלול בטוח יהיה כזה שמורכב מכמה שיותר שבילי רכיבה יעודים וכמה שפחות רכיבה בכבישים ראשיים וחציית כבישים בכלל.