למרות התנגדות האוצר וראשי רשויות בנגב: 5 יישובים חדשים יוקמו - בהם אחד בדואי

מרווה (לאוכלוסייה הבדואית), עירית, חבצלת הנגב, שלהבית וצבר - הם היישובים החדשים שיוקמו בנגב. לא כולם מרוצים: ''זה ייבוא על חשבון היישובים הקיימים''
send whatsapp messsage send FB messsage
שר השיכון, יצחק גולדקנופף (צילום: אבי אוחיון / לע''מ). בקעת ערד והעיר ערד (צילום: NEUKOLN / CC BY SA 4.0)

היום, שלישי, מובאת לאישור המועצה הארצית הפקדת התכנית לשינוי לתמ"מ 4/14 לקידום הקמת חבל התיישבותי חדש “מבואות ערד”. התוכנית זוכה לברכות מצד אחד וביקורת מצד שני, מצד ארגנים לשמירה על הסביבה.  . היישובים המתוכננים הם מרווה (לאוכלוסייה הבדואית), עירית, חבצלת הנגב, שלהבית וצבר.
 


ראשי רשויות בנגב, הארגונים הירוקים ומשרד האוצר מתנגדים להקמתם של יישובים חדשים: "כל השקעה בהקמה של יישובים חדשים תבוא בהכרח על חשבון הפיתוח וההשקעה ביישובים הקיימים", נאמר בישיבת ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים, שנערכה לפני כמה חודשים

 



לדברי משרד השיכון, מדובר בצעד נוסף בדרך להקמת ההתיישבות במזרח המטרופולין בנגב. הישובים החדשים צפויים לקום באזור בקעת ערד, בחלק המזרחי של מטרופולין באר שבע, ממערב לעיר ערד ומצפון לכביש 31. על פי התוכנית, יוקמו חמישה ישובים כפריים, כאשר ישוב אחד מיועד לאוכלוסייה הבדואית. ‘’היישובים החדשים צפויים להוות מוקד משיכה לאוכלוסייה צעירה ומגוונת ולתרום לחיזוקה של העיר ערד, תוך שמירה על ערכי הטבע והשטחים הפתוחים'', אומרים במשרד השיכון.

ראשי רשויות בנגב, הארגונים הירוקים ומשרד האוצר מתנגדים להקמתם של יישובים חדשים: "כל השקעה בהקמה של יישובים חדשים תבוא בהכרח על חשבון הפיתוח וההשקעה ביישובים הקיימים", נאמר בישיבת ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים, שנערכה לפני כמה חודשים, לקראת הקמתו של היישוב תלה.  אחת הטענות היא שלפני שמקימים יישובים חדשים בנגב, יש לחזק את הקיימים, ולא לפזר אוכלוסיה חזקה בייישובים חדשים.

שר הבינוי והשיכון, הרב יצחק גולדקנופף בירך: "אנחנו ממשיכים בכל הכוח בתנופת בנייה וביישוב הארץ, האישור בוועדה הינו צעד משמעותי וחשוב לתכנון, פיתוח ואכלוסם בעתיד של חמישה יישובים, שיעניקו תנופה התיישבותית לחבל ארץ שלם ולטובת כלל האזור".11 סניפים נוספים עד לראש השנה ולהרחבת פריסת הרשת באופן משמעותי עבור לקוחותינו ברחבי הארץ".

שר הפנים משה ארבל, אמר: "אנחנו מקדמים בחודשים האחרונים תנופת בנייה גדולה במוסדות התכנון. ההחלטה שצפויה להתקבל מחר תוביל לעידוד צמיחה דמוגרפית ולחיזוק חבל הארץ הדרומי של מדינת ישראל, תוך שמירה על איכות חיים גבוהה של התושבים. לצד ערך יישוב הארץ, אנו רואים בהרחבת ההתיישבות צעד משמעותי בהתמודדות מול משבר הדיור. נמשיך להשקיע מאמצים משותפים על מנת להגדיל את ההיצע, להוריד את המחירים ולאפשר למשפחות רבות ולצעירים להשיג קורת גג".