בדרך להקמת נמל תעופה ליד ב''ש? ''נתב''ג בקצה גבול הקיבולת''

כבר בשנים הקרובות נתב''ג עלול להגיע לקצה הקיבולת, אך ממשלות ישראל ממשיכות לגרור רגליים בהחלטה להקים שדה תעופה משלים. קולות מדיון בכנסת והשאלות הפתוחות
send whatsapp messsage send FB messsage
בדרך להקמת נמל תעופה ליד ב''ש? ''נתב''ג בקצה גבול הקיבולת'' צילום המחשה: Image by Markus Winkler from Pixabay

בדיון שהתקיים היום, שלישי,חברי כנסת, ראשי רשויות ונציגי משרדי הממשלה הזהירו מפני אי יכולתו של נתב״ג לעמוד בביקושים הצפויים בשנים הקרובות עקב גרירת הרגליים בהקמת שדות תעופה משלימים בצפון ובדרום וקוראים להאצת הקמתם בבהילות.


על הקמתו של שדה תעופה משלים בנבטים מדברים למעלה מארבעים שנה, בעיקר לפני בחירות, מקומיות וארציות. הרעיון להקים שדה תעופה משלים בנגב קם פחות או יותר באותה תקופה בה דיברו על הקמת איזור סחר חופשי בליקית, תעלה ימים בנגב, ונציה במדרחוב ועמק סיליקון בבאר שבע. 




חה״כ מיכאל ביטון, יו״ר הוועדה לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל: ״גרירת הרגליים והקיבעון שמונעים הקמת שדות תעופה משלימים לנתב״ג הביאו למשבר שנמשך יותר מדי שנים ומאיים להביא אותנו למצב שבו נתב״ג קורס - דבר שגם יגרום לעליית מחירי הטיסות. נפגעים מכך תושבי כל הארץ, בתורים ארוכים בהמתנה לטיסה, תושבי המרכז שחווים רעש בלתי פוסק של המראות ונחיתות, תושבי הדרום והצפון שנאלצים להרחיק עד נתב״ג כדי לטוס. משרד ראש הממשלה לצערי לא נכנס לאירוע - זה לא תקין. מדובר בעניין לאומי ואסטרטגי. הוועדה דורשת מרוה״מ להקים ועדה ולהניע חשיבה בין משרדית, לרבות גיבוש החלטת ממשלה ראויה״

נציג החשב הכללי באוצר, שי ששתיאל, הזהיר: ״עד 2050 אנו צופים ביקוש של בין 60 ל-74 מיליון תנועות נוסעים בשנה. נתב״ג כבר היום כבר לא עומד בעומס - רואים את זה בתורים. נצטרך עוד שני שדות תעופה בהקדם״.

רכזת תחבורה באגף תקציבים באוצר, ספיר איפרגן: ״נתב״ג יכול לעמוד בעד 30 מיליון תנועות בשנה, ואנחנו כבר רואים את הקושי בלעמוד במספרים הללו. להקים שדה תעופה נוסף לוקח כעשר שנים - זה אומר שזה ממש ״מעבר לפינה״. זה גם אומר שצריך לפתח שני שדות תעופה במקביל - בצפון ובדרום״

חברי כנסת מהנגב השתתפו באירוע:

חה״כ אלמוג כהן: ״מושכים את זה יותר מדי זמן ואני אומר לכם באחריות שאין מקום יותר טוב מנבטים. בנבטים יש מגדל פיקוח, יש מסלול ארוך, צריך להסתכל 20 שנים קדימה. כל התירוצים הביטחוניים זה פייק ניוז. כולם צריכים לצאת מאיזור הנוחות שלהם - זה אסטרטגי וזה גם יציל את הנגב״

חה״כ יסמין סאקס פרידמן: ״אני שנתיים חברת כנסת וזה הדיון העשירי שלי בנושא. טוחנים מים. בחדר הסמוך מדברים על משילות בנגב. השבוע היו דיונים על תרבות, רפואה, חינוך בנגב וכמו בכל דבר הנגב הוא 60% ממדינת ישראל אבל מתוקצב הרבה פחות. שדה תעופה בנגב הוא ״גיים צ׳יינג׳ר לכל התחומים שהזכרתי. שדה תעופה כזה יכול להביא עתיד של תקווה. הנגב הוא העתיד של מדינת ישראל, אני אירתם לכל מהלך, מאבק, דיון וגם ליציאה לרחובות עם מגפון. נמאס לנו מפטפטת.״

חגי רזניק, מנכ״ל מכון ריפמן: ״ערכנו מחקר בהיקף של 60 עמודים יחד עם חברת ״אורבניקס״, מדובר ב300 אלף איש, חצי מאוכלוסיית הנגב, שיושפעו מהקמת שדה התעופה. כ-30 אלף משרות במעגלים ראשוניים, עושר מוניצפלי שחוסר בו הו ממחוללי הפערים הסוציו אקונומיים כמו שלמדנו ממיכאל ביטון בירוחם. אני אופטימי, מה צריך הוא להכין טיוטא של הצעת מחליטים. השרים בסופו של דבר צריכים להכריע בדבר הזה. זה דבר דרמטי ומכון ריפמן יסייע בכל דבר נדרש.״

הסיפור שנמשך למעלה מארבעים שנה

על הקמתו של שדה תעופה משלים בנבטים מדברים למעלה מארבעים שנה, בעיקר לפני בחירות, מקומיות וארציות. הרעיון להקים שדה תעופה משלים בנגב קם פחות או יותר באותה תקופה בה דיברו על הקמת איזור סחר חופשי בליקית, תעלה ימים בנגב, ונציה במדרחוב ועמק סיליקון בבאר שבע. 

כוונת הרעיון הייתה טובה, אבל היישום תלוי בגורמים ושיקולים רבים. גם אם כולנו אוהבים את הנגב וחושבים שהוא, בצדק, אחד האיזורים היפים בארץ, התיירים רוצים להגיע קודם כל לתל אביב או אילת. הקמתו של שדה תעופה משלים יצריך הסעת המונים בהיקפים ובעלויות תחרותיות. ההסעה תצטרך לפעול 24/7, להיות יעילה וזולה. 

דוגמאות לשדות תעופה לא מוצלחים לא חסרות: מנצ'סטר ולוטון. יקר להגיע אליהם, קשה לצאת מהם, יקר, לא יעיל. מהית'רו מגיעים תוך כמה דקות לתחנת הרכבת, לרכבות התחתיות ומשם לבתי מלון בזכות מערכת תחבורה ציבורית יעילה. שדה תעופה ליד באר שבע נשמע נהדר, אבל השאלה אם תוקם במקביל אליו מערכת לוגיסטית לשינוע מטענים ולסעת המונים.

סביב נמלי תעופה צריך גם אטרקציות טובות מספיק, על מנת להשאיר את התיירים (או בלשון פחות מכובסת - להוציא מהם עוד כמה שקלים). בלי זה, נמל התעופה הופך להיות נקודת מעבר על סף הטירחה. 

תוך כמה זמן בן גוריון ייסתם? שאלה טובה. תוך עשור ישראל תיאלץ להתמודד לא רק עם נמל תעופה פקוק: גם כבישים עמוסים, משק חשמל מאותגר במשבר אקלים וחקלאות בסימן שאלה גדול. 





​​​​​​​​​​​​על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''חדשות באר שבע והנגב 24/7'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתם בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]

 תוכלו להעביר ישירות דיווחים מהשטח אל העורך האחראי דני בלר בטלפון 052-2394026 או במייל  [email protected]

רוצים להתעדכן בכל החדשות לפני כולם?? הצטרפו אל קבוצת הווצאפ וקבלו עדכונים

https://chat.whatsapp.com/LB60TYzq8jt3UOYQLJcg8C

​​​​​​​