תופעה: עובדים פלסטינים תובעים קבלנים בנגב - אחרי שקיבלו מלוא שכרם

בענף הבנייה בנגב מנסים עם תופעת ''עורכי הדין במחסומים'': עובדים פלסטינים, שקיבלו מלוא שכרם ותלוש מסודר, מנסים לתבוע את מעסיקיהם, לקבל עוד כמה שקלים. ועדה פריטטית התקיימה בארגון הקלבנים
send whatsapp messsage send FB messsage
עובדים פלסטינים במחסום כניסה לישראל (צילום ארכיון: Aviados / CC BY 3.0)

ועדה פריטטית לגישור בין תביעות עובדים כנגד קבלנים והפחתת הסכמי תביעה - תוך הסכמת שני הצדדים, נערכה  בארגון הקבלנים בנגב. בין היתר, הוועדה מבקשת לטפל בתופעת הגשת תביעות על ידי עובדים פלסטינים, המוגשות על ידימה שמכונה ''עורכי דין המחסומים''. בשיחה עם חדשות באר שבע והנגב, סיפר קבלן מבאר שבע, כי קבלנים נתבעים, גם אחרי ששילמו את כל המגיע לעובדים כדין. 

''התופעה לא פוסחת גם על מי שמנהלים את העסקים שלהם בצורה המסודרת ביותר. זאת מין שיטת ''מצליח''. סיפר קבלן לחדשות באר שבע והנגב, אחרי שגם הוא נתבע, גם אם הנפיק לעובדים תלושי שכר הכתובים גם בערבית ובהם פירוט מלא של כל התשלומים - ומקיים רישום קפדני של כל ההעברות הבנקאיות.

הועדה הפריטטית של ארגון הקבלנים בנגב (צילום: באדיבות ארגון הקבלנים בנגב)

''קבלנים קטנים עלולים להיפגע יותר ובסופו של דבר מתקיים מיקוח, כאשר בחלק מהמקרים סכום הפשרה הרבה יותר נמוך ממה שהעובד קיבל'', סיפר.

בבאר שבע קבלנים נעזרים בעובדים - בהם עובדים זרים וכן בעובדים פלסטינים המועסקים בישראל ברישיון, באופן מסודר. חברות המיכון המשרדי המנפיקות את תלושי המשכורת, דואגות כי התלוש יהיה מתורגם לערבית, אך במקרים מסויימים, עובדים מנצלים אי סדר להגשת תביעות. גם אם בסופו של דבר התביעה מתבררת כתביעת סרק, עדיין מדובר בהליך בירוקרטי סבוך, שיכול להימשך זמן רב. 


''התופעה לא פוסחת גם על מי שמנהלים את העסקים שלהם בצורה המסודרת ביותר. זאת מין שיטת ''מצליח''




בוועדה הפריטטית שהתקיימה לאחרונה בארגון הקבלנים בנגב, חברים נציגי העובדים ונציגי המעבידים, במספר שווה של נציגים לכל צד, והיא משמשת את הצדדים לבירור חילוקי דעות בנושאי עבודה וניהול. הוועדה הינה חלק מהתהליכים אותם יוזם ומקדם ארגון הקבלנים בנגב עבור חברי הארגון.

נפגשים לגישור

הוועדה התכנסה  זו הפעם השנייה,  בכדי לדון בנושא גישור בתביעות עובדים כנגד קבלנים והפחתת סכומי התביעה למינימום בהשתתפות שני הצדדים: העובד התובע ועו״ד מטעמו וכן הקבלן ו או עו״ד מטעמו.

עורך הדין מומי ממן השתתף בוועדה מטעם הארגון.להליך ייחודי זה זכאים להיכנס חברים פעילים בארגון בלבד.

יו״ר הארגון, מר אלי אביסרור אשר נכח בדיון הוועדה אמר: ״הוועדה החשובה הזו מסייעת רבות לחברי הארגון ומונעת מהם הוצאות גדולות וזמן רב בניהול הליכים משפטיים ארוכים. אנו נמשיך לסייע כמיטב יכולתנו לחברי הארגון בשלל תחומים החל מגישור וטיפול בתביעות ועד לסיוע בהליכים בירוקרטיים מורכבים כאלה ואחרים. כל אלה ניתנים בצורה המקצועית, המהירה והיעילה ביותר אך ורק לחברי הארגון״.

מנכ"ל הארגון אלעד דדון: "הארגון תמיד רואה את טובת החברים לנגד עיניו וימשיך לפעול לתת את המעטפת הטובה ביותר לחבריו במגוון רחב של תחומים, כל זאת ללא כל צורך בתשלום נוסף. תודה למר איציק מויאל יו״ר וועד עובדי הבניין והתעשיות הנלוות בהסתדרות על התמיכה בארגון ובחבריו".






​​​​​

על פי ''שימוש הוגן'' המעוגן בסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007. מערכת ''חדשות באר שבע והנגב 24/7'' מכבדת זכויות יוצרים ועושה כל מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המועברים אלינו, לעיתים תוך כדי התרחשות חדשותית. אם זיהיתם בכתבות או הידיעות צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות למערכת ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: branzanews.br7@gmail.com‬

 תוכלו להעביר ישירות דיווחים מהשטח אל העורך האחראי דני בלר בטלפון 052-2394026 או במייל  daniel.beller@gmail.com

רוצים להתעדכן בכל החדשות לפני כולם?? הצטרפו אל קבוצת הווצאפ וקבלו עדכונים שוטפים:  https://bit.ly/3UrCqMK